Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 515 ggr
rosie101
2017-03-13 08:58

Kotledsinflammation mm

Åkte till klinik med min vbl valack för en vecka sen då han börjat krångla extremt mycket i ridningen + att han ömmade i ryggen vid palpation+ att han vilade extra mycket på ett bakben. Han är 6 år nu och jag har haft han knappt 1,5 år, tyvärr besiktade jag honom aldrig innan köp. Han var travtränad fram tills jag köpte honom. Ganska stor kille på 170 cm. Efter böjprov etc förra veckan så blev han sprutad i båda kotor fram samt ett bakknä samt ryggen. Vi ska på återbesök om 2 v, rider såklart inget just nu. Nu undrar man ju lite VARFÖR han fått allt detta? Han rids endast 2-3 ggr vecka och mestadels i skritt och skogen, klättrar mycket på skogsstigar osv. Kan han ha haft detta redan när jag köpte honom? Nån som vet rehab plan om han skulle vara bättre vid återbesök? Har aldrig haft häst med kotledsinflammationer…:(

Annons:
AnnaFagerell
2017-03-13 09:11
#1

Hur uppför han sig i hagen? Vandrar han? Beteende i boxen? Vävning?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

rosie101
2017-03-13 09:16
#2

Han är ganska aktiv och lekfull i hagen men han vandrar inte. Går på lösdrift sen i höstas :)

Gladflicka
2017-03-15 10:43
#3

Kan vara något bakomliggande sedan innan som gett andra avlastningsproblem men omöjligt att veta. Det bästa är om du frågar veterinären vad han/hon tror. När de har gått på trav kan de tyvärr ha en del förslitning och eller andra problem. Eftersom han även har ont i ryggen hade jag kollat över hur sadeln ligger. Är hästen sprutad gissar jag på att ni går promenader nu fram till återbesöket? Det viktigaste är att man följer veterinärens råd gällande rehab och igångsättning. Ofta är det kontrollerad motion i form av promenader till att börja med för att senare övergå till uppsuttet och när hästen är friskförklarad en långsam igångsättning med ökad belastning under ett par veckors tid. Något sådant här kan dock ta tid och mer än en behandling och många gånger finns där en bakomliggande orsak som är primärproblemet så att säga. Hoppas din pålle kryar på sig och blir frisk snart!

Upp till toppen
Annons: