Annons:
Etikettridning
Läst 1149 ggr
setrin
2017-03-13 00:39

"Hyra" häst?

Hej Jag vet inte hur jag skulle skriva rubriken eller var detta inlägget skulle skrivas så jag testar här! :) Jag tänkte överraska min syster med en ridning, att vi hyr hästar för en helg och att man då ska rida till stugor som man sedan kan sova i eller bara dagstur. Jag har tänkt på detta länge men aldrig riktigt hittat något. Ingen av oss har ridit förr men tänkte att det skulle vara mysigt, om man får snälla väluppfostrade hästar är det väl inga problem att rida om man aldrig gjort det själv innan? Kanske konstigt beskrivet men hoppas ni förstår :)

Annons:
Odd
2017-03-13 07:11
#1

Har man aldrig ridit förut känns det som en dum idé att ge sig ut på långvandrig med häst själv på första turen, även en snäll häst kan få panik och skena. Sen om ni ska sova över någonstans behöver ni ju lite kunskap om att ta hand om hästen, den ska ju sadlas av, sen sadlas på rätt igen dagen efter, ha mat och tillgång till vatten, och var ska de stå? De kan inte gå lösa och inte stå uppbundna hela natten utan tillsyn, de kan skada sig och har de aldrig varit med om en sån natt förut kan det ju påverka beteendet dagen efter, tänk så stormar det. Var ska ni göra av utrustningen, har ni egen laglig utrustning eller måste ni hyra det också? Är hästen felsadlad kan den få skavsår och problem med ryggen. Tänk själv att gå en hel dag med en sne ryggsäck som skaver i armhålan, vem som helst kan bli grinig då. Hade ni varit erfarna ryttare hade det ju varit en helt annan sak men det brukar finnas ställen som har planerade dagsvandringar/långvandringar i grupper som man kan köpa, visst ni kommer inte vara själva, men får hjälp med allt och vill ni kan ni ju hålla er lite avsides från gruppen. Sen om någon går med på att hyra ut två hästar till helt oerfarna ryttare för en sån långtur hade jag varken litat på häst eller ägare, det låter fruktansvärt oseriöst och då är man antagligen bara ute efter pengar och bryr sig inte om säkerhet eller upplevelse.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[134643]
2017-03-13 08:52
#2

Jag skulle kika på turridningar, finns de som har övernattningar också, och då får ni med en hästkunnig som kan hjälpa er :)

Sims3horzien
2017-03-13 10:56
#3

Att bege sig ut själva på en snäll häst har också risker. Man måste kunna sadla och tränsa korrekt och veta lite hur hästen regerar på saker. Jag tycker också att ni ska ut på turridning isåfall.

[nevamisse]
2017-03-13 12:54
#4

Jag rekommenderar också turridning, finns långa turer och övernattningar på en del ställen. 

Det krävs en hel del för att kunna ta hand om en häst och minst lika mycket för att kunna rida. Mycket kan gå fel om man inte har koll och det kan bli farligt även med den mest snälla häst. 

Jag kan inte tänka mig att det finns någon vettig hästmänniska som skulle hyra ut sina hästar till nybörjare och låta de rida iväg ensamma.

Gronstedt
2017-03-15 19:36
#5

TS, det är inte bara det att man måste kunna lite om hästar, det är också ganska jobbigt att rida. Har man inte ridit förr, så kommer man inte att kunna stå på benen när man sitter av efter en dagstur, och ännu mindre kommer man att kunna sitta upp igen nästa dag. Att rida i skritt ger ungefär lika mycket muskelbelastning som att gå, men man använder muskler man inte visste att man inte hade 😛. Andra gångarter är betydligt jobbigare. 

Jag har dessutom aldrig sett en nybörjare som inte måste klamra sig fast för att sitta kvar efter några meter i trav och galopp är inte att tänka på innan man har lite koll.

Det är också så att hästar är opportunister, och chansen är stor att de stannar och äter i närmaste dikesren när de upptäcker att den som sitter ovanpå inte har koll. 

Som alla andra rekommenderar jag att ni provar på turridning i sällskap till att börja med.

nemothea
2017-05-01 20:56
#6

Det är verkligen inte smart att göra något sånt ensamma när man aldrig ridit förr. Ta en turridning eller nåt istället. Säkerheten står alltid först!

Annons:
Cezanne
2017-05-04 21:12
#7

Det låter faktiskt helt vansinnigt. Hästar är inte maskiner, även den snällaste häst kan reagera på något i omgivningen. Jag har svårt att tänka mig att någon vettig hästägare skulle hyra ut sina hästar till några som ni helt utan kunskap och erfarenhet.

Vrilen
2017-05-04 21:30
#8

Det är bara att glömma. Satsa på en turridning med ledare. Har man aldrig ridit för håller man sig knappt kvar när hästen står still.

Ni kan nästan inget om hästar, hur hade ni tänkt ta hand om dom i några dagar? Var ska dom stå? Vad ska dom ha får mat? Hur ska utrustningen  vara? Ingen seriös människa skulle hyra ut någon häst till några helt okunniga.

jagga-ewe
2017-05-07 18:29
#9

Jag leder turridningar ibland. Det är ganska vanligt att det kommer folk som aldrig ridit tidigare. De brukar rida den kortaste turen, 1.5h. Mest skritt, lite tölt om de vill. Faktum är att de flesta får i hjälpa av hästen efter turen och de kan knappt stå på benen när de kommer backen.

Jag tycker du ska ta med din syster på en kortare turridning. Var ärlig när du ringer och bokar, säg att ni är rena nybörjare. Då kan turarrangören välja ut lämpliga hästar och planera lämpliga vägar. På så sätt får ni en upplevelse som passar er.

Alltför ofta händer det att den som bokar turen säger "Vi är fem, alla är mycket hästvana, alla har ridit flera år!" och sen visar det sig att en i sällskapet har ridvana, en annan red som ung, för tjugo år sedan och nån har en gång ridit på Sommarland. De två sista har sett Macahans på TV, det är det närmaste de varit hästar. Har vi då planerat in hästar och vägar för ridvana kan det bli väldigt fel. Det är alltid den minst erfarne i ett sällskap som bestämmer förutsättningarna.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: