Annons:
Etikettridning
Läst 1402 ggr
Sims3horzien
3/9/17, 7:36 PM

Stigbygeln åker in

Hej. När jag travar och galopperar så åker min stigbygeln in till klacken. Jag försöker släppa ner mina ben osv med den åker in ändå. (Tränar för instruktör) Har ni några tips?

Annons:
Fridaaaa
3/9/17, 7:51 PM
#1

Trampa ner hälen ordentligt, så åker den inte in :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnnaFagerell
3/9/17, 8:01 PM
#2

Är stiglädren rätt inställda?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[nevamisse]
3/9/17, 8:06 PM
#3

Försök sitta djupt och avslappnat i sadeln och trampa ner hälen.

Sims3horzien
3/10/17, 7:15 AM
#4

Jag rider med dressyrsadel och har innan ridit i hoppsadel. Lädrens är för långa så jag snurrar de och sätter på 3e hålet. Jag tycker att funkar bra

Caf_Roy
3/10/17, 10:34 AM
#5

Ner med hälarna. Får du inte ner hälarna, korta lädren.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[RC1393]
3/10/17, 3:16 PM
#6

Tryck inte ned hälarna, det skapar en spänning i sitsen. Vänd på det istället och lyft tårna så riskerar du inte spänna dig i onödan hela vägen upp till höften.

Jag rider själv i en allroundsadel just nu och där far också stigbyglarna långt in på fötterna. Jag har sedan länge konstaterat att jag har korta lårben och behöver därför lite extra knästöd, vilket jag inte får i denna sadel och därför bli min sits sämre, förutom att jag prompt vill rida i dressyrläder i en allroundsadel🤐 Poängen med det hela är att vi ser alla olika ut och sitter därför olika bra i olika sadlar, vilket kan vara svårt att göra så mycket åt när man rider hästar som man själv inte äger. Då får man bita i det sura äpplet och göra det bästa av situationen, kortade läder brukar hjälpa som fler har skrivit ovan🙂

Annons:
Gladflicka
3/12/17, 3:17 AM
#7

Att rida utan stigbyglar är jättenyttigt. Någon t.ex. din tränare kanske kan longera dig då och då så du helt kan fokusera på din sits? :)

Fridaaaa
3/12/17, 8:39 AM
#8

#6 Aldrig skapat spänning i sitsen för mig eller många andra.
Är det de allra flesta tränare säger också att man ska säga, nog aldrig hört en tränare som inte sagt det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
3/12/17, 4:40 PM
#9

#8 Har haft ett par instruktörer som rekommenderat emot att säga ned med hälen, just för att risken är stor att en omedveten spänning skapas, en sådan man inte märker själv förrän man får hjälp att släppa den. Främst barn överdriver gärna och testar du att trycka ned hälen så känner du att vaden spänns och foten åker fram, lyfter du däremot tån så är det bara musklerna i foten som spänns och du skjuter inte fram foten. 

Bara för att många säger det behöver det heller inte vara rätt! Ridsporten är väldigt konservativ och därför hänger mycket gammalt med, därför som man t.ex. måste tävla dressyr med bett fast många rider sina hästar minst lika bra utan.

Fridaaaa
3/12/17, 4:53 PM
#10

#9 Det sa jag dock inte  men menade bara att det aldrig skapat det för mig eller många andra. Utan snarare bättre än om man inte trampar ner dem. Samt att stigbyglarna håller sig på plats.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
3/12/17, 5:06 PM
#11

#10 Att hälen ska vara lägsta punkten är vad man vill uppnå, därav lyfta tån. Har man för långa stigbyglar fungerar dock inte det, men då hjälper det heller inte trampa ned hälen. Grejen är att man uppnår samma sak med bägge metoder, men med olika "bieffekter" så att säga.

Sims3horzien
3/13/17, 10:59 AM
#12

Stigbygeln åkte inte in på detta ridpasset för första gången! Hade den väldigt långt långt fram på tån denna gången och tänkte på mitt tramp och att släppa ner benen. Inte ens i galoppen så åkte de in. Blev jätte förvånad då den ALLTID åker in. Tack för tipsen!

[nevamisse]
3/13/17, 11:41 AM
#13

#12 Roligt att det gick bra!

Annons:
Upp till toppen
Annons: