Annons:
Etikettridning
Läst 728 ggr
gallopphästennisse
2017-03-07 23:12

Hjälptyglar.

Hej. Det är så att jag och min häst har kommit igång med muskelbyggning just nu men något jag vill är att han ska kunna arbeta med ryggen rätt och att han ska trampa under sig och bygga rätt muskler, plus att i galoppen kan han inte galoppera sakta det finns inte någon seg takt i galoppen just nu. Det blir nästan farligt så snäv han är i svängarna någon gång har han sprungit in i staketet vilket inte är bra. Och undrar om det skulle hjälpa honom med att arbeta med i både alla gångarter men i galoppen mest med hjälptyglar. Jag bryr mig inte om att han ska "gå fint" eller spännas hårt utan bara  för hans säkerhet och att muskler byggs på rätt sätt. Tack på förhand!!

Annons:
Gronstedt
2017-03-08 08:56
#1

Hjälptyglar är ofta inte någon bra lösning, om man inte är väldigt väl medveten om exakt hur de fungerar och hur de ska användas. En vanlig elastisk halsförlängare kan hjälpa många hästar att "komma på" att de ska söka sig framåt-nedåt utan att låsa eller tvinga, men den ersätter förstås inte korrekt ridning. Även med halsförlängare måste handen och sitsen fortfarande hjälpa till att visa hästen rätt sätt att bära sig. Det är lätt att man som ryttare glömmer det, och då är risken stor att hästen "hänger sig" i halsförlängaren och inte använder ryggen i alla fall.

Om det går för fort i galoppen, så låt bli att galoppera innan han kan bära sig i lägre gångarter. Gör mycket övergångar mellan halt, skritt och trav och var alltid noga med att övergångarna blir bra och att han lägger bak vikten och vilar där (även om det bara är en bråkdels sekund) innan han går fram igen. När han blir startare kan du galoppera korta sträckor, kanske bara en kortsida eller en halv volt, och sedan bryta av innan han får upp farten och brakar iväg i framvikt.

Även backar, klättring och arbete över bommar (i töm/lina, vid hand eller uppsuttet) stärker hästen så att den orkar bära sig bättre.

Vrilen
2017-03-08 14:19
#2

Håller med #1

Hjälptyglar brukar inte lösa problemet utan bara tillfälligt.

Upp till toppen
Annons: