Annons:
Etikettridning
Läst 761 ggr
BokDuvan
2017-03-06 07:55

Segare häst?

Hej! Efter en väldig lång period av att inte ha ridit en ponny har jag nu börjat rida honom igen på ridskolan men han känns inte lika framåt. Tidigare har man kunnat rida utan spö, nu använder nästan alla spå när de rider honom. Jag gör dock inte det då jag vet att han är såpass framåt att man kan rida utan. Han lyssnar och går framåt när man ber honom (efter lite skänklingar) och gör som man vill, men den här framåtbjudningen saknas lite. Det är som om han saknar den extra energin. Han blev piggare i slutet av lektionen dock efter att vi jobbade med skänkelvikningar, men det är inget jag kan göra bara för att jag vill utan ridläraren lägger upp passen. Finns det något jag kan göra för att aktivera honom och få honom att bjuda mer framåt? Tänker jobba mycket med övergångar inom gångarten nästa vecka men finns det något mer jag kan göra?

Annons:
Maleficum
2017-03-06 10:55
#1

Vet att på de ston jag ridit som varit väldigt sega (speciellt en vi har i stallet nu) så hjälper det jättemycket att berömma så fort hon går lite framåt (både med rösten och klia/klappa lite vid mankammen/halsen) då blir hon mer motiverad och får mer egenenergi! Ett av passen när vi skritta på lång tygel i pausen så klia jag henne lite i mankammen och då öka hon farten eftersom hon fått såna kliningar av mig under uppvärmningen så fort hon gått på lite. Hon är ju även sån som struntar i spö och grejer och tjat får henne bara mer seg.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

BokDuvan
2017-03-07 07:52
#2

Tack, ska prova detta på fredag

Maleficum
2017-03-07 08:28
#3

Lycka till! Hoppas det funkar på honom också :D Sen om tex skänkelvikning funkar på honom kan man ju alltid göra några när man rider längst fyrkantsspåret. Antingen flytta något/några steg inåt och sen ut på spåret igen på raksträckan eller flytta lite längst med spåret (med huvudet lite mot väggen). Det är ju något som inte stör övriga deltagare (är du osäker kan du ju alltid prata med din ridlärare innan och fråga om du kan få testa att göra så för att se om det hjälper att få mer energi hos honom, iaf vår ridlärare uppmuntrar att vi gör lite "eget" vid framridning och under övningar där vi bara använder tex en långsida för speciell övning så länge vi håller oss till den gångart det ska vara och vi inte är i vägen för varandra). Jag brukar faktiskt använda mig lite av det när vi skrittar fram på lång tygel. Känna att man kan spänna till magen och sen flytta några steg åt höger och sen vänster för att känna att man har lite kontakt med hästen utan att använda tyglarna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tyst
2017-03-07 11:39
#4

Jag säger som Maleficum, beröm så fort du får framåtbjudning. Om det är så att han blir gladare och framåt efter skänkelvikningar kan det ju vara så att han är stel någonstans och att skänkelvikningarna gör att stelheten släpper. Det blir ju lättare för honom att bjuda framåt när han inte känner sig stel 🙂

Prata med ridläraren, du kan säkert köra ett par skänkelvikningar där det passar och ni inte är vägen för att få honom att lossna.

BokDuvan
2017-03-07 14:45
#5

Jo, märkte att hans steg kändes lite stela om man kan säga så och skänkelvikningen undan höger skänkel hade han svårare för men blev ändå piggare i traven då så ska försöka jobba med skänkelvikningar, kanske kan flytta bakdelen lite utåt på volten?

Tyst
2017-03-07 16:10
#6

Flytta bakdelen kan absolut hjälpa, testa även att ibland överdriva ställningen lite grann så han får stretcha sidorna, så att han så att säga känns böjd i hela kroppen på volten. Av det jag hört kan jag mycket väl tänka mig att han är stel och då brukar jag stretcha igenom kroppen lite (överdriva ställning, fram och bakdelsvändningar, sidvärts, mycket kringelikrokvägar)

Annons:
BokDuvan
2017-03-07 22:32
#7

Aha kan kanske vara åldern vet inte (han kanske inte är sååå gammal men det finns ngra som har pensionerats innan hnm som är något år yngre) han är född 99 så han är 16 år gammal. Dock är han av av de som går flest lektioner tror jag då han är så pass snäll och passar nybörjare.

Vixxen
2017-03-08 00:44
#8

Han kanske börjat bli lite less på ridskolelivet? Vissa hästar tappar orken efter ett tag, men lever upp igen i annan miljö! 

Tycker annars du fått bra råd i tråden! Försök variera och göra olika övningar med honom!

[RC1393]
2017-03-09 16:49
#9

#7 Född -99 så är han 18 år i år. 

Jag rider tillfälligt en häst som också är seg i starten och tar en stund att rida fram riktig bjudning på. Henne ställer jag inga krav på ställning och genar mycket i hörnen med, för hörnen tar mycket bjudning, sen satsar jag mycket på tempoväxlingar (framförallt ökningar). När min egen ponny var yngre lade jag gärna galopp tidigt i passet för då kom hon riktigt igång efter galoppen.

Jag tycker du ska prata med din ridlärare hur du upplever det så ni kanske kan hitta en lösning som kan passa så att hästen inte kommer igång först när det är dags att skritta av. Jag rider själv i en dressyrsatsningsgrupp om två så vi kan lättare anpassa, men i vanliga lektionsgrupper så vet jag att det inte alltid är så enkelt, men man kan alltid försöka.

frost_schäfer
2017-03-09 16:51
#10

Har det varit så länge? Alla även hästar kan vara trötta och lite sega ibland.Vad säger din ridlärare om det?❤️

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

BokDuvan
2017-03-09 18:12
#11

Oh right haha min hjärna måste ha varit på semester, 18 blir han ju i sommar haha. Jo, han har varit lite seg den senaste tiden, har märkt det på lektionerna då flera börjat använda spö och behövt driva extra mycket vid hoppningen då han gått i lite undertempo men red första gången på länge i fredags. Vi brukar skritta fram lite, sedan jobbar vi lite grann i trav och sedan i galopp så vi börjar rätt så tidigt med att arbeta i galopp

BokDuvan
2017-03-09 18:13
#12

Kan ju också dels bero på att jag ridit lite hetare hästar den senaste tiden, de flesta större ponnysarna är lite heta (Andiamo speciellt vilket är honom jag har ridit) så har jobbat lite mer med att ta tillbaka de istället för fram. Kan ju vara lite ovan då eftersom jag mestadels fått lite hästar som är framåt under alla år jag har ridit haha

BokDuvan
2017-03-10 19:16
#13

En liten update bara: Funkade utmärkt med att belöna honom varje gång han gick framåt, han blev väldigt väldigt pigg i slutet haha, det enda som inte riktigt klickade var galoppfattningarna från skritt men vi fick ändå till ett par fina i skritten och från trav var han ju bara världsbäst där och fattade direkt. Tack så mycket för tipsen

Annons:
Maleficum
2017-03-10 22:04
#14

Vad roligt det funka och gick så bra =D

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: