Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 645 ggr
Vrilen
2/27/17, 4:07 PM

Bettlöst

Hej!

 Jag letar efter ett bettlöst träns till min unghäst. Har kollat på sidepull, men vad finns det för andra bettlösa träns? Har ni något träns ni kan rekommendera?

Annons:
jagga-ewe
2/27/17, 4:37 PM
#1

Jag har bara erfarenhet av det som kallas "cross under". Det är två remmar som går under käken på hästen och som tygeln fästs i. Så här. Jag har ett sådant till min Islänning, hon blir tidvis stenhård i munnen och vi kan ha värsta dragkamperna. Då rider jag bettlöst ett tag, sen brukar hon vara mer lyhörd med tränsbett igen.

Jag tycker crossunder funkar bra, men är ibland osäker på att det verkligen släpper efter och glider tillbaka som det ska. Det gäller att ha lädret blankt så det löper lätt genom ringarna.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

axa
2/27/17, 10:45 PM
#2

Jag har testat sjukt många bettlösa alternativ till min häst. Det enda han går bra på är Micklem multibridles bettlösa alternativ med cross under och cross under-sidepull hybrid. Medföljer extraremmar osv till tränset så man kan variera. 

Alla hästar är olika så tyvärr kan man behöva testa sig fram. Vet inte hur mycket pengar jag behövt lägga ned, gav upp tills idag då jag för första gången testade Micklemtränset bettlöst. Köpte det egentligen för att den är så himla smart i vardglig användning, som kapson och är mycket trevligt för hästen anatomiskt sett. 

Det kan användas som;

1. Träns med bett

2. Kapson till longering

3. Variant av sidepull

4. Crossunder

5. Någon slags crossunder-sidepull hybrid (min häst går underbart på detta alt.)

6. Grimma

Helt klart värt varenda krona. Köpte mitt för 1399kr. Sitter som en smäck och glider inte en millimeter :)

jagga-ewe
2/27/17, 11:06 PM
#3

#2 Min kompis har sånt till sin isis, det verkar helt underbart. Just att det är så smidigt att variera men ändå samma huvudlag hela tiden.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Salish
2/28/17, 4:32 PM
#4

Har också testat sånt där crossunder till min förra medryttarhäst. Ett problem var dock att remmarna gled så att de blev ojämna och jag fick rätta till det hela tiden. Nu rider jag min nya på hackamore, det är inte asbra (gillar inte att jag inte kan ställa ordentligt) men det funkar helt ok.

Upp till toppen
Annons: