Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1960 ggr
Supercoolninja
2/22/17, 9:24 PM

Avlivning

Vad anser du är den bästa avlivningsmetoden? 

Är det med bultpistol eller med spruta? Vad har du för erfarenheter av båda sätten? Vad hade du valt idag? Skriv lite och berätta hur du tänker och tycker! 

Kom ihåg, alla tycker olika och ingen ska klanka ner eller ge sig på den som väljer bult eller tvärt om. Alla har rätt till sin åsikt och det är bara att acceptera det! 

Jag väljer bultpistol. Jag har hört många skräckexempel med spruta så som att det tar väldigt lång tid och hästar har krampat i 30-60 min innan dom dött. Med bult har jag bara hört "positivt". Det går så snabbt och hästen hinner inte märka något. Visst, det känns mycket hemskare för mig som människa, men jag tror att det går snabbast och är bäst för hästen! Somsagt, detta är min åsikt. Jag kommer respektera andras åsikter så då vill jag att ni respekterar min!

Annons:
AnnaFagerell
2/22/17, 9:31 PM
#1

Har fått hästar avlivade på båda sätten och jag föredrar bultpistol. Snabbt och lätt och Slipper sätta kanyl som ska sys fast och kladdas med. En gång kunde vet inte avliva en ponny åt mig å hade gett avlivningsvätska till en hel ardenner å hästen blev inte ens trött. Veterinären fick panik å skrek, vad ska jag göra. . . Du får skjuta hästen sa jag, ja det får jag sa hon och sprang efter bulten. Suck. Nu avlivar jag själv suggor och tycker inte det är obehagligt och saker kan gå fel men det gäller att hålla lugnet. Som sagt, väljer bult om det går men många nya vet vill inte bulta.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tjeja
2/22/17, 10:40 PM
#2

Någon här som har erfarenhet av det när bult blir misslyckat? Vad hände då? Hur var det? Hur lång tid tog det för djuret att dö då och hur länge led djuret innan det var över?  (Har själv inte hört någon berättelse om när bult gått fel så som jag hört om sprutor.) 

Alltså, jag tänker på vilket sätt skulle jag själv helst vilja dö när den dagen kommer? Jag hade för min del, utifrån vad jag vet idag, hade jag valt bultpistol tror jag. Hellre det än att riskera lida. Så i så fall måste det vara vad jag skulle välja till något av mina djur också. 

Senaste djuret jag fick avlivat var en av mina älskade katter. Han skreeeek högt och spjärnade emot när han fick nålen instucken och det tog flera minuter innan han dog. Jag får fortfarande ångest när jag tänker på det. Då fick han ändå inga kramper eller nåt sådant.  

Nej så snabbt som bara är möjligt så djuret inte hinner uppfatta något, känna något och få någon ångest eller smärta önskar jag för mina älsklingar! För att åstadkomma det tror jag mest på bultpistol. Men då gäller det att den tar rätt också så att det inte är någon okunnig som missar och djuret får värsta smärta och kramper eller gud vet vad.. . 💔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

AnnaFagerell
2/23/17, 6:51 AM
#3

#2 jag har endast varit med om att det gått snett på grisar. Det går inte jämföra avlivning på grisar med hästar i den aspekten. Visst har man hört det gått fel även med hästar men allt kan gå fel oavsett vilken metod man väljer.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Maleficum
2/23/17, 11:21 AM
#4

#2 #3 Visst finns risken att det går fel som nämnts med vilken metod som helst. Med bultpistol tror jag risken är större det går fel när det kommer till slakterier där många djur ska bultas på rad under längre tid.

Tror att avliva enstaka häst när man är kunnig med bultpistol är det nog minimal risk att något går fel då man ju kan ta mer tid på sig och befinna sig i en lugnare miljö.

Nu har jag ingen egen erfarenhet av avlivning med större djur men har själv avlivat många av mina mindre djur (främst fåglar) själv hemma med bedövande slag i nacken (är väl i princip samma effekt man är ute efter som med bultpistol) just för att jag vill att det ska gå så fort och lugnt till som möjligt (slippa stressen att komma till ny miljö och hantering av okända människor). Har dock haft två kaniner avlivade med spruta men i dem fallen så såg man i ögonen att de redan gett upp att leva (hade troligen dött själva inom ett dygn) så då gick det fort och smärtfritt att avliva med spruta (andra kaninen avlivades dessutom av min svägerska som är veterinär och som den kaninen kände).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[nevamisse]
2/23/17, 4:10 PM
#5

Bultpistol, snabbt och hästen hinner inte märka något. Inget lidande.

[RC1393]
2/23/17, 5:21 PM
#6

Väljer också bult. Jag har avlivat med spruta med hänsyn till min syster som ville vara med, och det gick bra, samt att jag varit med och avlivat en annan häst med spruta som också gick bra, men med alla skräckexempel så känns bult mycket säkrare och man slipper många moment.

Annons:
AnnaFagerell
2/23/17, 9:35 PM
#7

#4 jag tror det är precis tvärt om. Att avliva hästar ute i fält med bult sker så pass sällan att risken att det går fel kan vara hög om veterinären är ovan. Hästens näshåla sträcker sig upp till ögonen och träffar man för långt ner hamnar man i näshålan vilket har varit problem när det gått på tok. På ett slakteri avlivas inte djuren ståendes sidan om varandra och pang pang pang om du trodde det. De blir fixerade en och en beroende på slakteri. Samt är det kunnig personal.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Maleficum
2/23/17, 11:48 PM
#8

#7 Var därför jag skrev "när man är kunnig med bultpistol". Vet hur det går till på slakterier och att de inte står på rad och att de såklart har ordentligt erfarenhet utan tänkte mer på att det är en mer stressad miljö för ett vist antal djur ska avlivas på en viss tid och djuren kan bli mer stressade i den miljön och hanteringen och då är risken större att de inte står helt lugnt och stilla.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Caf_Roy
2/24/17, 7:22 AM
#9

Vi har avlivat på båda sätten. Har det varit planerat har vi tagit ut trotjänartjänst eller vad dom heter som har erfarenhet av bultpistol, men när ponnyn hittades i hagen med avsparkat ben handlade det bara om vem som kunde komma snabbast och då var veterinären i grannstallet närmast så då fick det bli spruta. Om veterinären vet vad den pysslar med och grejerna inte har gått ut i datum eller hanterats fel är avlivningsvätska ganska likvärdigt med bultpistol. Dom får först lugnande och sen en så stor överdos att dom är borta innan dom faller och hinner inte märka något. Men har jag möjlighet att välja föredrar jag att bulta.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

AnnaFagerell
2/24/17, 9:27 AM
#10

#8 man ska inte tro så mkt 😉 Tänk om man skulle tänka så i alla jobb, vem vill bli opererad då? ☺😜 Slakterierna har bra rutiner och det går lugnt till

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Linnea
2/26/17, 5:56 PM
#11

#2 Djuret dör inte av bulten, bara medvetslös. Så snart den fallit till marken avbildas den och dör väldigt snabbt. Risken är att man träffar fel och då får den ju såklart ont.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

AnnaFagerell
2/26/17, 6:03 PM
#12

#11 sant men djuret dör oavsett avblodning eller ej det är bara att det tar längre tid utan avblodning

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Gladflicka
2/27/17, 11:48 AM
#13

Fast det är avblodningen och inte bulten i sig som räknas avlivningen precis som Linnea skriver. Bulten är "bara" bedövning. Själv har jag hört både positivt och negativt om både och. Har varit med om två hästar som tagits bort med spruta och det har varit ett väldigt lugnt, stillsamt och fint avslut.

Annons:
AnnaFagerell
2/27/17, 3:36 PM
#14

#13 absolut så är det men jag säger bara att djuret dör ändå, tids nog. Förr bultademan baa grisarna och avblodade inte. Lathet.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tusen
2/28/17, 7:58 PM
#15

Vi har alltid avlivat med spruta förutom en gång.. Jag föredrar spruta då avlivningsvätskan idag dödar snabbare än den gjorde förr. Först en lugnande spruta och sen avlivningssprutan. Hästen är död innan den fallit till marken. Går supersnabbt och man slipper avblodning. Är hästen van vid vaccinationer är detta inte ett dugg värre än det. Att behöva operera in en kanyl har jag aldrig varit med om under mina 20 år med egen häst.

AnnaFagerell
2/28/17, 8:19 PM
#16

#15 man syr fast en kanyl vid avlivning. Där ger veterinären först lugnande och sedan den dödliga dosen. har avlivat flera gånger å alla gånge samma sak

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tusen
2/28/17, 10:57 PM
#17

#16  Var har ni avlivat era hästar? Vi har avlivat hästar hemma och den veterinär vi använder syr aldrig fast någon kanyl i hästen. Den lugnande sprutan ges på samma sätt som en vaccinationsspruta och avlivningsdosen är numera så liten att någon kanyl absolut inte behövs. Kan tänka mig att man kanske gjorde så förr då man inte använde sig av dagens supersnabba och starka avlivningsvätska.

AnnaFagerell
3/1/17, 7:52 AM
#18

#17 vaccination ges i muskulaturen, avlivning i blodet. Man sticker hästen med en nål i blodet och låter nålen sitta kvar. Frågan är om du sett hela processen? För i muskeln har du nog inte sett veterinären avliva hästen. Har avlivat både hemma och på djursjukhus. Med fast kanyl alla gångerna

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
3/1/17, 7:58 AM
#19
[nevamisse]
3/1/17, 10:20 AM
#20

#17 Vare sig de syr fast en kanyl eller ej så kan de inte ha avlivat på samma sätt som med en vaccinationsspruta. För som #18 skriver så ges både lugnande och avlivningsvätskan i blodet och då kan det vara praktiskt att ha en kanyl som sitter rätt ifrån början. Dock kanske inte alla veterinärer syr fast kanylen, men det är ju en ganska liten sak i sammanhanget.

Annons:
AnnaFagerell
3/1/17, 2:55 PM
#21

#20 vore ju egentligen vanskligt vilket jag varit med om. Kanylen flyttat sig och det hamnade inte i blodet. Tyvärr lär man sig massor när något går fel. Då jag dagligen avlivar djur känner jag att jag har rätt bra koll även på sånt solklar gå fel. Tyvärr. Lagen om all jävlighet ibland, ibland slarv och ibland trots man gjort allt rätt. Tänk på att det alltid är lättare att döma andra. Gäller oss alla.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

vallhund
3/1/17, 3:04 PM
#22

Varför förstöra prima kött?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

AnnaFagerell
3/1/17, 3:09 PM
#23

#22 allt går inte att äta. Tror inte du hade velat äta de hästar jag avlivat.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

tlover
3/1/17, 3:13 PM
#24

#22 Många hästar får/har fått ju medicin som gör att man inte kan/får använda köttet som livsmedel

l'm back

Gladflicka
3/1/17, 3:37 PM
#25

Har heller inte varit med om att de opererat in eller sytt fast kanylen vid avlivning. Och ja, jag har varit med vid hela processen.

AnnaFagerell
3/1/17, 3:49 PM
#26

Vem har pratat om att operera in en kanyl?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[nevamisse]
3/1/17, 5:12 PM
#27

#21 Ja, jag tycker naturligtvis att kanylen borde sys fast, det är så enkelt och kan göra så stor skillnad. Men jag kan tänka mig att alla inte gör det och då får de kanske sticka två ggr istället om kanylen flyttar sig.

Döma vem?

Annons:
vallhund
3/1/17, 6:58 PM
#28

#23 o #24 jag är inte född i farstun. Jag avser naturligtvis kött från hästar som är ätbart.

Synd att Kolmården inte fick fortsätta utfodra sina djur med dylikt kött.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

LeeKnow
3/1/17, 9:16 PM
#29

För hästens skull är bult bäst, men för min skull är spruta bäst.

AnnaFagerell
3/1/17, 9:16 PM
#30

#28 fast Kolmården gav inte heller djur med karens till djurföda

Medarbetare på djurskydd.ifokus

vallhund
3/2/17, 11:38 AM
#31

#30 Jag har aldrig påstått att de gav kött som var belagt med karens. O andra sidan finns det massvis med läkemedel där tillverkarna inte finner det lönsamt att ta fram karenstider för just häst eftersom köttet inte efterfrågas i större utsträckning av konsumenterna. Exempelvis Butazolidin.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

AnnaFagerell
3/2/17, 3:33 PM
#32

#31 fenylbutazon har livstids karens. Handlar inte om att köttet inte efterfrågas utan för att det helt enkelt inte är riskfritt att äta detta behandlade kött

Medarbetare på djurskydd.ifokus

vallhund
3/2/17, 5:38 PM
#34

#32 Hur kan man veta att det är farligt resten av hästens liv om man inte studerat halveringstiden?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Caf_Roy
3/3/17, 1:25 PM
#35

#11 När man bultar skjuter man in en relativt tjock järncylinder i hjärnan, som blir mos. Enda anledningen till att det bara räknas som bedövning är att dödsögonblicket definieras av när hjärtat slutar slå, vilket det kan fortsätta med ett tag (tror det är tills det får syrebrist så hjärtmusklerna inte orkar slå längre, vilket påskyndas av att avbloda) eftersom det är självgående och inte styrs av hjärnan. Så själv anser jag att döden inträffar när hjärnan blir mos och alla mentala funktioner upphör även om den "formella" döden är när hjärtat slutar slå.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Tusen
3/3/17, 7:16 PM
#36

#35 Om bultpistolen skjuter in en järncylinder i hjärnan borde det rimligtvis bli ett stort hål i pannan och hjärnsubstans skulle rinna ut. Det har jag aldrig varit med om. Cylindern "nockar" hästen, ev. kanske den blir hjärnskadad.

Maleficum
3/3/17, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

#35 Den skjuter in i hjärnan men det gör ju inte hjärnan till musch så det rinner ut.

Bild på ung gris som blivit slaktad med bult.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
3/3/17, 8:51 PM
#38

#37 Du råkade inte lägga upp fel bild nu? Vad jag ser är en bild på två sjöhästar… Och inget som ser ut som någon panna på ett griskranium. Bultpistolerna skjuter ju inte ens hål i huden för övrigt så de kan knappast slå sig genom kraniet in i hjärnan. Vad får du det ifrån? Pistolen ger helt enkelt en "snabb rak höger" så individen svimmar. Medvetandet slås alltså ögonblickligen ut. Men slaget är inte alltid dödande direkt utan med intensivvård skulle ett bultar djur ibland kunna överleva med hjärnskador på nivå grönsak. Inte värdigt och enbart plågsamt och skulle aldrig tillåtas. Men möjligheten finns där eftersom en del djur inte dör direkt av bara bulten.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

AnnaFagerell
3/3/17, 9:06 PM
#39

Jag avlivar grisar varje vecka och det är ofta delar av hjärnan rinner ut. Den som tror att ett bultat djur kan leva vidare kan inte ha mer fel! Jag har avlivat hundratals djur och ögonen fixeras omedelbart vilket gör att djuret är så pass bedövat att den dör. Som någon skrev ovan, det tar bara längre tid dör hjärtat att sluta slå om man ej avblodar djuret

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tjeja
3/3/17, 9:20 PM
#40

OK jag har aldrig sett grisar avlivas så på dem vet jag inte. Har bara sett ett par kor och en åsna, men ingen av tre såg jag att det blev något hål i pannan på så. På korna var huden hel också.. Använder man kanske olika bultmetoder/inställningar/bultpistoler på olika sorters djur och i olika sammanhang eller nåt?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

AnnaFagerell
3/3/17, 10:19 PM
#41

Det blir hål oavsett djurslag. Det är en rätt lång metallbit som trycks in i huvudet på djuret och för ett oftast runt hål. Kanske man inte uppfattar när man i te utför jobbet själv men för oss som håller på med det är det mer synligt då vi måste kontrollera att vi utfört det på rätt sätt. Däremot om man för fel på en ko så hamnar man i näshålan vilket gör att kossan inte dör eller faller till marken. En konoch en höst är liknande där och jag kan tänka mig åsna med. Näshålan sträcker sig högt upp i huvudet och man måste skjuta högt ovan ögonen på dessa djur.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Maleficum
3/3/17, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

#39 Sjöhästen och tångsnällan ligger ovanpå skallen (det hålet man ser framför nosen på sjöhästen är hålet efter bultpistolen). (En till bild men tagen med blixt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tusen
3/6/17, 8:00 PM
#43

Det måste finnas minst två olika typer av bultpistoler i så fall. Jag har pratat med fler veterinärer som alla påstår att bultpistoler enbart bedövar och inte alls skjuts in i huvudet.

AnnaFagerell
3/7/17, 2:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

#43 antagligen betyder inte skjuts in i huvet samma sak för dig och för din veterinär. Tyvärr är det få veterinärer idag som avlivar med bult. Flera vet säkert inte ens vad som händer när man bultar. Länk taget från länsstyrelsen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
3/7/17, 2:08 PM
#46

Självklart träffar man hjärnan, hur ska man annars få djuret bedövat???

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Linnea
3/7/17, 5:15 PM
#47

#45 Det står ingenstans att det går hål och det står att avblodning ska ske för att avlivningen ska räknas son fullbordad. Alltså dör djuret inte av bulten. Ska djuret dö direkt måste du skjuta i hjärtat med lämplig kaliber.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

AnnaFagerell
3/7/17, 8:01 PM
#48

#47 men snälla, det står att man träffar å skadar hjärnan. Jag har avlivat massor av djur med bult, fler djur än någon veterinär också gjort. Står för vad jag vet och kan. Finns människor som dött av mindre slag än ett djur som blir bultad

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
CaptainBunchie
3/9/17, 10:27 PM
#49

Jag valde att avliva min ponny med bult när hans tid var inne, vilket jag hade valt även idag om jag hade varit i samma situation. Var 'tyvärr' inte med när det skedde men har fått det återberättat av min mor. Han ska ha varit 'borta' så fort de bultade.
Fick åka till veterinär så sent som igår för att avliva min äldsta kanin, då med spruta, vilket inte alls var kul. Nog somnade han inom någon minut eller så, men därefter satt vi allt för länge och väntade på att hans hjärta och andning skulle upphöra, vilket tog säkert minst en 30 minuter.

Nej usch, planerar på att ta jaktlicens med enda syftet för att snabbt och lätt kunna avliva själv när det behövs.

Själv tror jag att hästen dör omedelbart vid bult, men måste avblodas så den garanterat kan räknas som dödförklarad, så som Caf_Roy (#35) förklarade.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

AnnaFagerell
3/10/17, 9:27 AM
#50

#49 kanin är det svåraste djuret som finns att avliva 😔

Medarbetare på djurskydd.ifokus

CaptainBunchie
3/10/17, 10:08 AM
#51

#50 Är det så? Och hur kommer det sig? (Ursäktar om det blir lite OT, du får gärna PM:a mig om det känns att det blir utanför ämnet)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

AnnaFagerell
3/10/17, 12:19 PM
#52

#51 det är svårt hitta hjärtat på kaninen tydligen. Man ger ju dem en spruta i hjärtat efter de fått lugnande. Har själv varit med om lite otäck avlivning på kanin och faktiskt hade det varit humanare med slag mot huvudet än detta som vet utsatte kaninen för. Då sa vet att kaniner är det svåraste djuret avliva. Hjärtat flyttar sig tydligen när man sticker in nålen 🙁

Medarbetare på djurskydd.ifokus

CaptainBunchie
3/10/17, 12:29 PM
#53

#52 Jaha, ja då förstår jag. Kaninen som blev avlivad fick inte heller något lugnande, då det inte behöves (somsagt väldigt gammal och rätt dålig). Det ska tydligen vara mycket smärtsammare att få än själva 'insomnings-sprutan'. Min mor berättade om en katt hon ägde som var tvungen att bli avlivad (innan jag föddes), där det inte var roligt att ge lugnande. 🤐

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Upp till toppen
Annons: