Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 674 ggr
Mountainhikes
2/9/17, 7:31 PM

Gröntkort kurs?

Hej! Ska nu påbörja en gröntkurt kurs och funderar på vad man testas på?? Ska ha både teori och praktiskt, hur skiljer det sig åt och vad gör man i det praktiska? Svar uppskattas!

Annons:
Cecilia.S
2/9/17, 8:22 PM
#1

När jag tog mitt gröna kort gick jag en bland-kurs, dvs med både praktiskt och teoretiskt som du nämner ovan. Där gick vi igenom olika regler, som t.ex. hur långa sporrar man får ha, vilka sporrar, olika ridsporter, hur man tar på/av täcke och annan utrustning korrekt osv. Även många andra regler. I den praktiska delen var det lastning av häst och åk med transport som gällde. Teori ingick även vid lastningen där vi pratade om korrekt utrustning hos häst och ryttare. Vi fick också lära oss hur man hanterar webbplatser som tdb, hur vi ska anmäla till tävlingar, vaccinationer, betalningar osv. Smått och gott helt enkelt :-) 

Jag hoppas att du fick ett någorlunda önskat svar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Mountainhikes
2/9/17, 11:07 PM
#2

#1 Ja, tusen tack!

tigerpard
2/10/17, 6:46 PM
#3

Jag tog  grönt kort för någon vecka sen och det var ganska lite praktiskt, typ en timme. Då visade vi upp en häst som man gör vid en veterinärbesiktning, tog på och av täcke och visiterade, så det var väldigt lite. 

Teoretiskt var det först mycket om förbund och sånt, hur allt sånt fungerar, sen blev det mer om hästen och tävlingar, regler, dopingregler och så. Vi fick lära hos leta regler i TR, hur man anmäler, vaccinationer, om propositioner och så. Det var ganska många delprov man gjorde, minst ett delprov varje dag, men de var rätt enkla. :)

powerade
2/22/17, 4:45 PM
#4

Vi försöker ta grönt kort på ridskolan det är våran grupps mål. Vi har jobbat häst vid hand, lastning, landning av ben. Gått genom sits och grejer även tegeltag. Ridningen jobbar vi olika övningar för att lösgöra hästarna och hitta rätt form som man ska kunna hålla i både skritt trav och galopp ( sa dom när vi pratade om kraven för grönt kort)

Upp till toppen
Annons: