Annons:
Etikettbeteende
Läst 1036 ggr
Ilovehorses
1/24/17, 7:55 PM

Sköt hästen

Jag är skötare på världens finaste Travis men han är lite konstig i humöret. Jag kan gå in i boxen och då är han suuper glad och så går jag ut och hämtar hovkratsen så är han surare än en citron. Jag vet redan att han gillar att busa vid hovkratsning men nu blir han bara sur och vill bitas och det gör han aldrig. Han har en gång bitit mig men då råkade jag tappa hov kratsen så att det lät. Men nu gör han det som om han tycker det är kul med jag får en massa blå märken som inte är så kul 😉

någon som vet vad det kan bero på att han bits?

Annons:
[AnimeV4]
1/24/17, 11:03 PM
#1

Jag tror att det är bra om någon ändrar rubriken, för nu låter det som om någon skjutit hästen..😃

Sims3horzien
1/25/17, 10:25 AM
#2

Haha jag trodde också att du menade " jag sköt ihjäl hästen" typ :,D

Ilovehorses
1/25/17, 9:14 PM
#3

xD

Tyst
1/26/17, 10:16 AM
#4

Låter som att han är dåligt uppfostrad? Kan du binda upp honom så han inte kommer åt dig när du kratsar?
Jag har nolltolerans för nafsande/bitande hästar sedan jag sett en häst bita av en bit kött ur en kompis arm, och då var det ändå bara "busande"

Sarah
1/26/17, 9:39 PM
#5

Bitande är oftast ett sätt för hästen att visa att ngt är fel/ obehagligt. Om det bara uppkommer vid hovkratsning skulle jag inte ta det som bus.

Lon@
1/29/17, 12:16 PM
#6

Jag är inne på samma spår som #5, att något är fel. Beter han sig likadant oavsett vilken hov det är du kratsar eller är det värre med någon?
Hur uppför han sig om du till exempel borstar nedre delen av benen men inte lyfter hovarna?
Om du bara lyfter hovarna men inte kratsar eller "pillar" med dem utan bara håller dem?
Hur uppför han sig med andra?
Hur agerar du när han nafsar/bits?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Annons:
Ilovehorses
1/29/17, 7:53 PM
#7

Andra än mig låter han inte ens komma in i boxen men det är just vänster framhov. När han bits så brukar jag putta bort hans huvud och sedan försöka igen om jag inte känner mig klar. Jag får liksom borsta honom på benen men inte krafsa just den hoven. Och det räcker med att jag tar upp den hoven för att han ska bitas

Tyst
1/30/17, 9:03 AM
#8

#7 Då har han ju solklart ont i just den hoven, ring ut vet eller hovslagare så de kan kolla på honom.

Lona
1/30/17, 7:15 PM
#9

#8, Det kan även vara att han har ont i höger fram - när man då lyfter vänster måste han belasta det onda benet. Om man nu förutsätter att hästen HAR ont nånstans så behöver det inte ens vara i frambenen - eller i rörelseapparaten öht även om det nog är bakbenen och inte fram som hästen kan reagera på när den har invärtes problem.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tyst
1/31/17, 3:34 PM
#10

#9 Det har du alldeles rätt i! 🙂

Upp till toppen
Annons: