Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 2334 ggr
Supercoolninja
2017-01-22 20:12

Hetsig varmblodstravare

Hej, har börjat rida en varmblodstravare som är heeelt galen i ridningen. Hon tror att det alltid ska gå 100km/h och kan inte alls ta det lugnt. Red henne för ca 1 år sedan men gav upp då jag var för svag för att orka hålla henne och det blev farligt och läskigt. 

Hon har stått i 1 år för att de inte gick o rida henne, hon skenade och det var bara en evig dragkamp under ridturer. Provade rida idag igen, vi skrittade i 30 min och hela hästen var dyngsur i svett och helt skummig för att hon blir så taggad. Förstår att det är överskottsenergi nu från början men med tidigare erfarenheter av samma häst så vet ja att de inte lugnar ner sig så mycket… så fort man släpper lite på tyglarna drar hon iväg. 

Någon som har tips på övningar, tekniker, utrustning? Har tillgång till paddock och bommar om det kan vara till hjälp. Vill verkligen ge denna häst en andra chans så man kan rida utan att få dödsångest när hon skenar längs med vägarna… 

Hon har INTE ont någonstans, hon är uppkollad och har alltid varit såhär pigg, även när hon gick som körhäst. 

Alla tips tas tacksamt emot!

Annons:
Wellcraft
2017-01-22 20:36
#1

Börja om med inridning/omskolning helt! ALLA grunder måste befästas.
Ta hjälp av någon som är kunnig, det är ofta väldigt svårt att skola om travare på rätt vis.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Supercoolninja
2017-01-22 20:42
#2

Hur menar du med det? Du får gärna utveckla!

Sarah
2017-01-22 23:01
#3

Om hon har gått på travet så är hon sannolikt lärd att gå fortare om du tar henne i munnen. När du tror att du säger bromsa så säger du egentligen fortare fortare.

Brollan1
2017-01-23 08:25
#4

Ni är riktigt "modiga" som rider hästar som inte kan grunderna. Tex att tygeltagen går igenom eller att hästen går undan för skänkeln, DET är "modigt".

Jag hade nog inte ridit förrän hästen kunde och förstod detta, och då menar jag förstå tyglar i ridning, inte trav framför sulky.

Om man inte vet hur man lär in dessa grunder så skall man nog ta hjälp av en som kan. Men man kan ju även fortsätta att rida "modigt" tills något händer.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Wellcraft
2017-01-23 09:03
#5

#2 Vad är det som är otydligt? 
Rid in hästen på nytt, såsom man rider in en unghäst och lär om och lär RÄTT.
Detta kräver kunskap, därför ska du ta hjälp av någon som är rutinerad inom detta.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lona
2017-01-23 09:37
#6

Instämmer med #1, men undrar även hur hon är att tex longera och tömköra (nu menar jag alltså "dressyrinriktad" tömkörning)? Jag tycker att ni ska ta hjälp av en kunnig person, gärna en med erfarenhet av omskolning av varmblodstravare. Det här kan sluta riktigt illa, och i vilket fall är det ganska osannolikt att ni lyckas omskola hästen så att det blir en BRA ridhäst om ni inte har ordentligt med kunskap och någon som kan hjälpa er IRL. Jag skulle faktiskt vilja påstå att det kan vara svårare att skola om en häst som gått på travet än att rida in en "rå" unghäst.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Supercoolninja
2017-01-23 16:06
#7

#3 Nej, hon är lärd att tar man i tömmarna ska de gå saktare. Med det är hela tiden så att jag säger "Vi ska ta det lugnt" och hästen säger "jag vill springa jag vill springa jag vill springa" och lättar man på tygeln springer hon, sen är det svårt att få stopp då hästen fortfarande tycker "jag vill springa"…

#4 Jag ska ta hjälp av en tjej som har skolat om travare förr men tänkte bara be om råd här, så de löser sig! :) 

#5 Men oj, förlåt om jag frågade… Inridning för mig är att vänja vid sadel, bett, börja svänga, stanna osv. Kanske framgick dåligt i texten men hon kan inte ens stå still… Jag behöver tips som får henne att lugna sig, hon förstår vad jag vill men vill alldeles för mycket själv tror jag. Jag ska börja lära om lära rätt, men de är ju farligt att försöka "provocera" en så pigg häst med halter och svängar bara. Hon känns mest pigg lixom.  Svårt att förklara

#6 Hon går att longera utan problem, tömköra vet jag inte. Ska somsagt ta hjälp av en tjej som skolat om tidigare! Är helt medveten om att de kan sluta illa, den hästen har skenat längs en byväg med mig. Helt omöjligt att få stopp. Det har dock hänt en gång och hon la förmodligen tungan över bettet…

Sarah
2017-01-23 16:56
#8

Inridning handlar inte bara om förståelse, den handlar om lydnad. Sen är förståelse relativ. Om du säger stop så kan hon förstå att det är stop i en halv sekund, men hon kanske inte förstår att stop gäller tills ngt annat sägs. Det hör oxå till inridningen.

Supercoolninja
2017-01-23 17:24
#9

#8 Ja så är det ju oxå, det va därför jag bad tipsaren utveckla men tydligen fick man inte de :/

Sarah
2017-01-23 17:30
#10

Men tipset är ju att ta hjälp. Du måste se på hästen som en outbildad häst. Alltså börjar man om med inridningen från noll och hanterar hästen som en unghäst. Är man då inte van vid unghästar så funkar inte enkla tips på nätet, man behöver hjälp av en annan person på plats.

Sarah
2017-01-23 17:41
#11

Du vill ha tips på ex utrustning, men ingen utrustning kan göra att hästen lyder på ett ärligt sätt. Ex att du inte får stop. Du drar i munnen, att man drar i munnen gör ont på hästen och flyktdjur flyr från smärta. Inget annat bett löser grundproblemet att hon inte saktar ner när du spänner magmusklerna, eller tar en enkel förhållning, alltså att hon inte är grundriden.

Supercoolninja
2017-01-23 17:58
#12

#11 Nej, jag vet att hon är outbildad men hon är ju van utrustning osv, tyckte bara att jag fick ett otrevligt bemötande när jag ställde en enkel fråga.. 

Ja, jag SKA ta hjälp av en som kan! Tänkte om det fanns smarta övningar eller knep. Tror inte att det kommer hjälpa med att "börja om". På vilket sätt skulle de hjälpa? DÅ blir hon ännu piggare och farligare. Tror man måste få ur henne lite energi innan man börjar befästa grunderna som halt, svängar, övergångar osv. Så är börja om inridning från noll känns bara konstigt

smellcaramell
2017-01-23 18:31
#13

1. Se över hästens hagsituation, hur mycket är den ute, har den kompisar, inbjuder hagen till att busa med hagkompisar? 

2. Se över foderstat, äter hästen kraftfoder? Behöver hästen kraftfoder för att hålla vikten?

3. Börja om från början med utbildningen, Jag själv gillar NH där man strävar efter att hästen ska förstå vad människan vill med näst intill osynliga signaler som ska efterlikna de hästarna ger varandra. Börja med att bara arbeta från marken, kanske  lös så hästen kan få utlopp för sin energi och öka sedan svårighetsgraden tills hästen är ridbar. Låt hästen regelbundet få jobba med både kropp och hjärna på olika sätt men se till att hela tiden hålla det på en lämplig nivå då för hög/låg nivå kan resultera i en stressad häst.

4. Viktigast, se till att ha minst en hästkunnig människa som kan hjälpa dig.

Annons:
Supercoolninja
2017-01-23 18:38
#14

#13

1. Hon är ute från 06-10 till 20-24 varje dag, hon har en kompis i en stor hage där dom brukar springa som galningar ibland. 

2. Hon får bara hö och liite betfor mest för att dom andra hästarna får de och de blir orättvist.

3. Hade tänkt jobba med longering, bommar och lite grunder men skrev här mest för att bolla idéer och om nån hade något knep

4. Somsagt, ska ha en hästkunnig med hela tiden! :)

Tusen
2017-01-23 18:42
#15

Vi har jobbat med många travare och omskolat dessa men även skolat travare som fortfarande tävlar i trav.
Mitt absolut bästa tips är att börja jobba från marken. Inte longering och sån´t utan promenader och lydnadsträning både lös (inhängnad) och i grimskaft eller dylikt.

Gå kortare promenader där din häst ska gå bakom dig, framför dig, bredvid dig eller var du än bestämmer att hon ska gå. Hon ska flytta sig ifrån dig genom att du pickar lätt i hennes sida, bak eller bog eller vad som än ska flyttas. 
Gör samma övningar då hon är lös och sedan även i trav, först i ledband och sedan lös.
Använd rösten ofta, ofta. Beröm varje litet framsteg hon gör. Detta kan ta tid men är så värt när man sedan ska sitta upp. Då gör man samma övningar uppsutten, hästen känner igen det och plötsligt har man en lydig häst som man kan rida ocg vidareutbilda.

Lycka till.

Supercoolninja
2017-01-23 18:58
#16

#15 Tack för tipsen, ska testa de! :)

Sarah
2017-01-23 20:28
#17

#12 fast det som #15 skriver är att börja om från noll. Att vänja med utrustning är inte ngt stort. Det stora är grundhanteringen och sedan grundridningen. Man behöver inte arbeta fysiskt hårt för att hästen ska bli trött.

Supercoolninja
2017-01-23 20:42
#18

#17 Nej det är jag medveten om, men just denna häst tror ja måste få bli lite trött fysiskt oxå. Är så svårt egentligen då ni inte träffat henne och inte vet exakt. Kommer testa det som #15 skrev när jag tror att hästen är mottaglig för det, men dom första passen kommer nog mest gå ut på att få bort lite överskottsenergi…

Tusen
2017-01-23 20:49
#19

#17 Den träning jag beskriver handlar inte om att vänja hästen vid utrustningen. Det behövs ingen utrustning alls eller så har man full utrustning. Det är inte det som är meningen med träningen.
Detta är något som fler borde göra med sina hästar när man börjar få "problem" från ryggen. Respekten får man från marken. Och denna träning handlar, i detta fall, enbart om att få hästen lugn och lyhörd.

Man börjar inte alls om från början. Man lär bara hästen från marken. Tyvärr underskattar många betydelsen av den enkla träningen vid hand från marken. 
Jag lovar att det kommer att ge effekt.
En kallblodstravare vi hade var precis så där och tidigare ägare hade kedja på henne då hon skulle ut i hagen. Förstår ni då hur hon var när hon red eller kördes?
Under en hel månad tränade vi henne bara på att gå ut och in  från hagen utan att dra omkull oss. Efter tre månader satt vi upp på henne och skrittade henne enbart i en månad innan hon fick trava. Både under skrittperioden och travperioden, stannade vi henne om hon började gå fortare än vi önskade. Detta hade vi tränat henne från marken först.
Efter all denna träning kunde man rida henne i enbart grimma. Hon fortsatte sedan efter något år att tävla i trav men hon försökte aldrig mer dra iväg med oss då hon reds eller tränades för vagn.
Så visst går det.

Sarah
2017-01-23 21:10
#20

#19 jag har inte sagt att du skriver om utrustningen. Det var ett svar till #12. Jag tycker att det är att börja om. Man bör se till att hästen går att hantera korrekt från marken, innan man sitter på den.

Annons:
Supercoolninja
2017-01-23 21:13
#21

#20 Hon går att hantera korrekt från marken? Vart står det att det inte går? 

Jag förstog Tusan som att jobba extra från marken och lite mer "fokuserat" eller missförstod jag?

[nevamisse]
2017-01-23 23:28
#22

En häst som med det beteendet hade jag inte ridit förrän allting fungerar från marken och sedan tagit med mig de övningarna upp i ridningen, som #19 beskriver.

 Låter man hästen springa på blir det farligt och man får en häst med mycket kondition och styrka, som tillslut blir ännu svårare istället för att den får jobba med huvudet (tänka) och trötta ut sig.

Vår häst skulle man aldrig ha kunnat trötta ut tillräckligt mycket fysiskt, man var tvungen att ge henne tankenötter också.

Sarah
2017-01-23 23:52
#23

#21 Du tackar för tipset "Gå kortare promenader där din häst ska gå bakom dig, framför dig, bredvid dig eller var du än bestämmer att hon ska gå. Hon ska flytta sig ifrån dig genom att du pickar lätt i hennes sida, bak eller bog eller vad som än ska flyttas". 

Det tar jag som att det inte funkar nu.Om det inte funkar så är hon ju inte korrekt från marken. Att kunna leda hästen med ett löst grimskaft utan att hästen lämnar den position man vill ha den i är en av grunderna i hantering från marken. Precis som att hästen ska stanna när du stannar utan att du behöver bromsa den genom att ta i grimskaftet. Precis som att hästen från marken ska flytta på sig när du ber den göra det, utan att man behöver knuffa bort den. 

Jag tränade mycket på sådana saker med min superheta valack när jag fick honom. Att stanna när jag stannade. Backa när jag backade osv. Efter 15 minuter var han helt slut i huvudet.

Supercoolninja
2017-01-24 07:17
#24

#23 Hon går visst att leda och går promenader med? Förstog Tusan som att man kan fokusera mer på det, men det GÅR att leda henne utan problem… Hon stannar osv då, de är när man lägger på en sadel och hoppar upp hon tappar de, enklare att förstå nu?

Brollan1
2017-01-24 08:58
#25

Jag ser inte hur gammal hästen är? Om den har tävlat hela livet (10år) så kan du räkna med att det inte kommer att bli lätt att få ur hästen tävlingsdjävulen.
 Sen så måste du sätta målen för det du vill efter vilken häst du har att arbeta med. 

lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Supercoolninja
2017-01-24 16:04
#26

#25 hon är 11 år men har bara startat 9ggr. 

Tusan gav ett mer utförligt svar än "börja om inridningen" vilket uppskattades mer. Jag är medveten om att det kommer krävas en hel del jobb…

mariellesandqvist
2017-01-25 02:20
#27

Hej! Har själv travhäst och det första tips jag kommer på att ge dig är att trycka ner bomull i öronen på henne!!! Många (nästan alla) travhästar tränas med bomull och glömmer man bomullen så blir dom oftast tokheta även i vagn. Så, mitt tips är bomull! Det kan faktiskt vara så pass enkelt! Återkom mer än gärna med svar på om det hjälpte eller inte. 😀

Annons:
Supercoolninja
2017-01-25 07:04
#28

#27 Dessvärre går hon redan alltid med bomull :/

Nauva
2017-01-25 08:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Måste säga att jag tycker att alla försöker vara mer spydiga än till hjälp. Jag hade ett varmblod, han var 19 år när jag fick honom. Vi tränade 2 år i NH och när jag satt upp så stack han och blev precis som du beskrev att din gjorde. Jag fortsatte jobba ifrån marken, longera tömköra lydnad och trick. Men hästen kunde jag fortfarande inte rida. Sen kom min moster, hon satte upp en westernsadel, ett hackamore och slängde upp mig i sadeln. Jag hade ingen paddock utan jag red på mina fält så om han stack så var det långt. Jag fick rida på en volt. En liten volt. I skritt till han kunde hålla en bra hastighet, han skötte sig och då fick jag utöka volten, tillslut gick det. Då tog vi trav ist och sen när den satt så var det galoppen. Mitt varmblod älskade galopp, det var det bästa han visste. Men en häst kan inte springa på en sådan liten volt. Sök på youtube på "one rain stop" det är ett måste med alla heta hästar och ta med en vän som håller i longeringslina när du rider om det är svårt i början. Ett halvår efter att jaag fick hjälp med att börja träna min häst så såg vi ut såhär. Lycka till .

Nauva
2017-01-25 08:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30
Supercoolninja
2017-01-25 14:29
#31

#29 Wow vilken skillnad! Jag rider western på min quarter annars, så ja ska testa att ha en westernsadel istället. Tack för tips!

Supercoolninja
2017-04-22 22:46
#32

En liten uppdatering i denna tråd. De har gått ett tag och jag har trasslat på med detta sto! Gjorde övningar från marken först och hon har en väldans respekt. Håller sog bakom mig och är uppmärksam. Backar när jag backar, svänger när jag svänger. Vi började att rida i paddocken. Första 3-4 passen gick ut på att bara skritta och inse att de hjälper inte att hetsa upp sig. Sedan började jag få in halterna. Tydlig med att använda vikt, röst och tygeltag (hon va fortfarande väldigt het då så tygeltag behövdes) men bara efter något pass behövdes tygeln allt mindre. Behöver bara krama åt tygeln för att hon ska stanna (givetvis fortfarande röst och vikthjälper oxå!). Vi övade att gå på volter, snett igenom, slalom osvosv. Då paddocken blev obrukbar nu på våren så ville jag inte att de skulle bli ett "uppehåll" i träningen så tog ja en risk och provade rida ut! De va ju 50/50 hur de skulle gå. Antingen bra eller åt helvete, men de gick jättebra! Finns en liten runda på typ 20 min som jag gick, fortsatte med halterna hela tiden. Gick en bit, halt, gick en bit, halt, gick en längre bit, halt. Har oxå få henne att stå still vid uppsittning. Innan behövde jag hjälp upp då hon bara sprang omkring, men skam den som ger sig. Tillslut kom jag upp och hästen stog still. Har även utökat uteritten till 40-50 min och annan väg, gick lika bra där och halterna sitter klockrent till 95%. Jag tog åt mig av några av era tips, men valde även att lita på min egen känsla om denhär hästen! Vi har en lång väg kvar, men med tanke på att hästen inte gick o rida alls för ett tag sen är jag så nöjd!

Cecilia.S
2017-04-22 23:31
#33

#32 Härligt med en sådan framgång! Kämpa på :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Tusen
2017-04-23 07:27
#34

Men så roligt att det fungersk så bra! 😄 Du ser mina tips var inte så tokiga. 😉 Fler borde jobba med sina hästar så som du har gjort. Jättebra jobbat och all lycka till i framtiden. ❤

Annons:
powerade
2017-04-23 10:19
#35

Brukar longera ur energin ur min häst när de Gärna vill gå fort. Dock hjälper det ju inte om den brusar upp sig. Men skritta man mest kan det ju vara bra att springa av dom lite:)

Supercoolninja
2017-04-23 10:47
#36

Jag ska börja longera och tömköra mer, använda bommar oxå så hon får fundera lite på vart hon har fötterna. Men paddocken är obrukbar just nu så vi pinnar på ute i skogen tills vidare :) Hon tog sista chansen. Hästen skulle ha tagits bort istället för att stå bort sitt liv, men nu fick hon en chans till, och de är vi glada för :)

Upp till toppen
Annons: