Annons:
Etikettbeteende
Läst 790 ggr
Petloveer
1/21/17, 9:39 PM

Bråk

Hej! Idag fick jag hem min nya ponny. Verkade trivas jättebra så vi åkte från stallet. När vi kom tillbaka var tråden till grinden trasig på marken och hästen vågade inte gå ut ur hagen. Var som fastfrusen och jätterädd. Visade sig senare vara att hon inte vågade gå förbi hästarna i hagen bredvid. Sedan så stod hon bredvid en av hästarna från hagen i boxen bredvid och det blev världens liv. Dom "skrek" och sparkade mot varandra. Var lite orolig när jag skulle lämna de ensamma. Bestämde mig senare för att flytta hästen till en lite mer ensam hage tills en början. Döm mig inte nu men skulle behöva pepptalk då jag inte känner mig trygg eller att det är roligt med häst just nu. Skulle ni inte pepptalka mig att det kommer bli bra heheh. Har ni varit med om något sånt?

Annons:
[RC1393]
1/21/17, 9:55 PM
#1

Att det inte blir oroligheter när en ny häst kommer in i flocken är ovanligt. Enligt min erfarenhet brukar det bli lugnare när de fått reda ut sina meningsskiljaktigheter, det är bara att härda ut. Så länge de inte regelrätt slåss så att blodet sprutar så brukar allt gå bra, men man kan få räkna med någon bitskada eller så innan det lugnar ned sig. 

Senaste hästen jag tog hem (lågrangad) blev jagad runt hagen av ledarstoet i minst en vecka innan hon lämnade honom i fred och lät honom få bli vän med den tredje hästen (som han blev bästa vän med direkt).

ladyxme
1/22/17, 7:34 PM
#2

Det blir nog bra när hästarna har lärt känna varandra. Min förra ponny kickade o bet mot dom andra men efter några dagar så sprang dom runt tillsammans och det var inga problem. Kan vara så att din höst är ganska svag mentalt, och behöver då dig som en stark ledare, så backa inte när någonting händer 👌

Upp till toppen
Annons: