Annons:
Etikettfoder
Läst 1042 ggr
Urhasten
2017-01-06 23:24

Vad fodrar ni med?

A) Vilket grovfoder ger ni?

B) Vilket kraftfoder?

C) Vilka makro- och mikromineraler ger ni? Vitaminer?

D) Beräknar ni enbart enligt hur hästen känns och beter sig eller enbart enligt siffror och värden på analyser? Eller beräknar ni delvis siffrorna så ni har ett hum svart på vitt och delvis tittar på hästen?

E) Har ni analys på grovfodret (makro- och mikromineralanalys + vitaminanalys)?

F) Analyserar ni även betesmarker som hästarna kommer gå på?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
[nevamisse]
2017-01-06 23:36
#1

Hö, fri tillgång.

Hestekraft extra från Dangro.

Inga extra mineraler, fri tillgång till vanlig saltsten. Linfröolja till den äldsta ponnyn.

Räknar inget längre. Fri tillgång till grovfoder och på sommaren fritt med bete - hästarna ser fina ut.

Ingen analys för tillfället.

Petloveer
2017-01-07 12:58
#2

Svara bara på A & B. Min får hösilage och müsli.

Alejalo
2017-01-07 18:52
#3

A) Hö.

B) -

C) Börjat få mineraler för att senare få kisel inblandat.

D) Enbart på hur hästen ser ut,mår och hur mycket/lite motion.

E) Nej.

F) Nej.

Lillen05
2017-01-07 20:48
#4

A) På sommaren ger vi våra två hästar hö och nu på vintern får dem hösilage.

B) För tillfället ger vi inte dem något kraftfoder då den ena är på lösdrift och den andra nyss kommit hem ifrån lösdrift. Annars får båda två Müsli(Krafft Sensitive)   

C) Inga extra mineraler, men dem båda får B-vitamin i samband med pälssättning och fällning. Den ena får också loppfrön,

D) Vi är väldigt noga med att väga vårt hö/hösilage varje dag. Det är främst pga att vi har en kolik häst, men vi tycker också att det känns skönt att veta hur mycket hästarna äter och får i sig. Vi tittar också självklart på hur hästarna ser ut och mår och om fodret behöver minskas eller ökas. Det är viktigt att man inte stirrar sig blind på endast siffrorna.  

E) & F) Vi analyserar inte 🙂

tiger tok
2017-01-08 07:38
#5

A:hösilage B: dem får lite lusern för mer protein och även för att dem ska äta mineralerna! C:Ja, dem får mineraler D:mycket beroende på hur mycket motion och även hur varmt/kallt det är, även ålder spelar in! E+F: vet ej, inte mina hästar!

Lilja16
2017-01-08 15:38
#6

A) Vanligt hö, min häst tål inte hösilage. B) Krafft Sport och Granngården Betfiber Mix. C) Han får koppar, zink, E-vitamin och selen. D) Uträknad foderstat så att jag vet vad som behövs utöver grovfodret, och sedan har jag koll på hästen också såklart. Han vill ha mer hö än vad uträkningen sa för att hålla hullet. E) Ja. F) Nej. Generellt sett så innehåller gräs allt hästar behöver förutom selen och ev. andra mineraler.

Annons:
nypisnina
2017-01-08 18:46
#7

A - Hö och hösilage

B - Lusern hackat stråfoder och kraft och havre när han tränades

C - Bara B-vitamin på våren och hösten och när han inte fick kraftfoder, då kunde han få mineralpellets

D - Beräkningen har i första hand varit efter hur bra höt eller hösilaget har varit på hösten, för på sommaren så äter de bara gräs, och därefter ökar man eller sänker man kraftfodergivan. Höt har alltid varit viktigast.

E - Alltid

F - Nej, aldrig.

Urhasten
2017-01-08 22:19
#8

En följdfråga till er som svarat nej på E och F. 

Hur ska ni kunna veta makro- och mikromineralbehovet om ni inte vet grovfodrets värden och kvoter? Chansar ni på ett kraftfoder/mineral/vitamintillskott och hoppas att ni uppfyller behovet för just er häst? Eller ser ni på hästen att den är i extra behov av någonting?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

nypisnina
2017-01-08 23:53
#9

Jag svarade ju bara nej på F och anledningen är att han och hans fyra hästvänner går på 4 hektar bete på sommaren, han blir fet varje sommar, att ge honom något extra förutom motion och vila för magen vore nog inte så klokt. Numera är han gammal, blir snart 30 år och har varit pensionär i några år redan, så jag kan enkelt se på honom om han behöver något tillskott, både på sommaren och på vintern. När jag red honom mycket så kunde man märka det i ridningen, i synnerhet när jag hade honom på ett ställe där det inte fanns så mycket bete.  Men nu på äldre dagar så går han bara och myser. Han behöver oftast bara hjälp med fällningen, annars går han i princip bara på hö och lusern numera.

Upp till toppen
Annons: