Annons:
Etikettövrigt
Läst 782 ggr
[LittelInferno]
2017-01-04 22:28

Vad räknar du som nybörjare?

När nuvarande hästen jag tagit hand om blir äldre och äldre och inte orkar mycket mer än skritt turer så har jag börjar försöka hitta en medryttar häst dock skriver många att man ska vara häst van/Inte nybörjare så då undrar jag vad räknas som en nybörjare?

Jag kan sadla tränsa rykta och tvätta utan problem, Kan också alla gångarter (Behöver dock öva på arbets galopp och få hästen gå i form) men annars vet jag hur jag får fram hästen kan även tölt då nuvarande hästen är islänning och har ridit i drygt 3-4 år (2 av dom åren på ridskola) räknas jag som nybörjare då?

Annons:
[Susanne M]
2017-01-05 10:35
#1

Nej, jag skulle inte se dig som nybörjare om jag sökte medryttare.

[134643]
2017-01-05 15:36
#2

Sen tycker jag också att det beror på varför hästen inte passar en nybörjare. Många skriver så för att helt enkelt sålla bort dem som knappt kan rida alls, som skulle skumpa och rycka i munnen, tveka vid tränsning och bli osäkra ifall hästen gör något oväntat. Där skulle jag inte räkna dig som nybörjare. För andra är det viktigt att du kommit en bit, att man kan rida hästen ordentligt i form och kanske till och med utveckla den. Där får du kanske fundera lite över om du är rätt person. Du vill ju hitta en häst och ägare som passar dig och det du vill och kan. Sen finns det också dem som skriver att hästen kräver en van ryttare för att den "bråkar", den kanske bockar, stegrar eller blir stark i galoppen. Vägrar gå ifrån stallet. Är svår att sadla. Eller liknande. Då får du också fundera över om du är den typen som blir osäker ifall något liknande händer, och om du vill ha en utmaning eller inte. Men överlag så tycker jag inte att du är nybörjare, så haka inte upp dig på det utan kolla på vad ägaren söker och vad du vill ha och försök att hitta något som passar! :)

Cezanne
2017-01-09 13:07
#3

Man kan rida hästen självständigt i alla gångarter, ute och på ridbana.

Man har erfarenhet av flera olika sorters hästar.

Man har kunskaper om hästens skötsel och när något inte är som det ska.

Man har kunskap om hästars beteende och kan lösa olika typer av situationer.

Jag tycker att många som letar medryttarhäst bara skriver om hur mycket de har ridit och glömmer allt praktiskt runt hästen som man måste kunna och att ridning bara är en liten del. Jag skulle inte våga lämna över ansvaret för mina hästar till någon som inte har koll på ovanstående.

Lona
2017-01-12 18:15
#4

#3, Bra synpunkter! Ridningen är ju bara en del av att vara medryttare, att kunna ta ansvar, följa ägarens instruktioner, ha sunt förnuft och allmänt god hästkännedom är minst lika viktigt. Även om man kanske inte är jätteduktig på till exempel sjukdomar så handlar det ju ofta att se att NÅGOT är fel - och be om hjälp, av annan hästkunnig el veterinär.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: