Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 798 ggr
JohannaSF1973
1/3/17, 3:28 PM

Kolla under hästens svans om den är svettig?

Hej! Min dotter går på ridskola och härom dagen kom hon hem och berättade de fått lära sig att efter ett ridpass så ska man känna efter med handen under hästens svans om den är svettig där? Typ under "the a-hole" så att säga. Tycker att det låter ohygieniskt! Men vad vet jag liksom? Är det här något man gör? Tack för svar!

Annons:
Tyst
1/3/17, 3:43 PM
#1

Man skall ju inte hålla på och pilla i rumpan på hästen, däremot under svansen "mellan benen" eller hur man skall säga. Där blir de flesta hästar fortast svettigast och därför kollar man där. Är de svettiga emellan där kan man svampa av området, svett innehåller ju salt så om de svettas mycket och det sitter där för länge  skaver det och kan hästen få utslag.
Inte ett dugg ohygieniskt enligt mig, om man tycker det är obehagligt kan man tvätta händerna efter man känt efter. 🙂

JohannaSF1973
1/3/17, 3:45 PM
#2

TACK! Jag ville egentligen mest höra att det är normalt och inget som just vår lärare "hittat på" liksom… Tack för snabbt svar! :)

Gronstedt
1/3/17, 3:55 PM
#3

Jäpp, mellan låren, strax nedanför hästens 1 eller 2 hål (beroende på om det är en pojke eller flicka), är ett av de första ställen där hästen blir svettig. Ingen del av hästens kropp är mer ohygienisk än någon annan och som ”hästmänniska” måste man vara beredd på att titta på, känna på, rengöra och sköta om även bitar som skulle vara ”generande” på en annan människa.

Till exempel måste man vara beredd att titta/känna på och vid behov pilla rent eller tvätta både spenar, penis, slidöppning och anus. Så att känna mellan låren är ingenting konstigt. Tvål och vatten finns till av en orsak J.

Lon@
1/3/17, 10:10 PM
#4

Dessutom fastnar det lätt sand/grus där, i synnerhet om hästen är svettig. Skinnet är tunt och känsligt uppe mellan låren så det kan lätt bli sår om något ligger och skaver.
Sommartid lockar eventuell svett till sig insekter och fästingar gillar ofta att sätta sig där.
Det är alltså inget skumt som ridläraren kör med utan fullt normalt👍.
(För övrigt kan jag säga att hästsnoppar pillar jag inte på utan handskar eller åtminstone en svamp att göra rent med, oavsett om jag har tillgång till tvål och vatten 😛.)

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Lona
1/4/17, 10:23 AM
#5

Råkade klicka på "posta" av misstag!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: