Annons:
Etikettfoder
Läst 1049 ggr
CaptainBunchie
12/26/16, 6:04 PM

Kraftfoder/tillskott till äldre & lättfödd häst?

Nu börjar det minsann dra ihop sig, tiden gick lite fortare än vi hunnit planera. Om en vecka ska vi ta hem vår häst som vi har haft utlånad på foder; en valack som är slutmätt som d-ponny men troligtvis landat på straxt över ponnymåttet. Han är av tinkermodell (Irländsk import, okänt ursprung) och blir 22 år gammal nu i 2017.

Han är lättfödd och matglad, som den typen av häst oftast är. Pigg och glad tycker jag han är, inget fel på motorn inte. Tror han inte riktigt har förstått själv att han blivit lite 'gammal'. Alltid varit frisk i vår ägo (ja, bortsett från ett klantsår och en ögoninfektion eller vad det nu var han hade fått nu i somras som gick bort under några dagar).
Vet inte riktigt hur igångsatt han är just nu, men när vi får hem honom kommer vi börja ganska lugnt och ha rätt mycket arbete från marken och lugnare ridturer. Sen beroende på hur situationen ser ut kommer vi eventuellt jobba upp i normalt arbete.

Vi har tidigare gett honom en liten släng med Mustangs Orginalpellets eller müsli, samt betfor och lite mineraler (krafft miner blå).

Har tyvärr ingen möjlighet att göra analys på hösilaget de kommer få nu, men samtligt grovfoder kommer från samma gård som han står uppstallad på och vad jag har förstått det som är allt som slås samma område/ängar, och de är även ängar som hästarna går på olika tider om året. Verkar inte vara ängar med klöver och jättestarkt gräs utan 'normalt' gräs. Vet inte om detta säger så mycket, men värt att nämna.

De som har haft honom på foder har gett honom betfor, havre, vitafor strong mineraler och ibland kornkross. Fråga mig inte varför eller hur mycket, då jag inte har någon aning.

Vi har gett betfor för magen, och har sett många diskussioner om betfor och om det är bra eller inte men har aldrig riktigt kommit till någon slutsats.

Kort sammanfattning: Kallblodstyp som börjar bli på äldre dar. Lättfödd och pigg. Frisk och aldrig haft fång eller känningar (som vi vet om). Skulle nog behöva något tillskott för att hålla kroppen i topp. Vill ha kvar sina matrutiner kan jag gissa på (nåt litet i krubban morgon och kväll).

Så nu har vi gått runt på alla ställen som säljer foder här i stan och grubblat, men behöver lite tankar, åsikter och erfarenhet från internet också, såklart.

Nyponpulver lutar mot något vi tänker ha oavsett. Det vi mer grubblar över är betfor, eventuell pellets/müsli och mineraler. Jag är inte så jäkla insatt i detta, och skräms lite över hur dålig koll jag har på kraftfoder.

Hjälp uppskattas!

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
EMMJ
1/20/17, 5:33 PM
#1

Visst går det analysera trots det kommer från olika ställen. Man får ta ett samlingsprov så man får något sånär hum. På  Inplastade balar använder man en ensilageborr och tar från ett par balar. Därefter tejpar man hålen med en speciell UV beständig tejp. Kan man fortfarande eller vill inte analysera, bör man i första hand förutom grovfoder ge lusern. Mineraler o dyl kan jag inte uttala mig om. Det blir mest en chansa metod….Vad ska du med nyponpulver till ?

Sarah
1/21/17, 10:58 PM
#2

Väldigt få hästar behöver kraftfoder och en lättfödd häst behöver det absolut inte

CaptainBunchie
1/22/17, 10:29 AM
#3

Tråden är inte längre relevant.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Upp till toppen
Annons: