Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3079 ggr
tovesammi
12/20/16, 10:13 PM

Bukandning / kondition farligt?

Hej! Jag har en islänning som jag har haft i 6 år ungefär nu till vintern. Vi kommer antagligen ta tag i detta och ta vidare det till en veterinär när en operation är klar, så att han bör undersökas noggrannare är självklart. Det jag nu undrar är om någon utav er vet lite om det jag beskriver, om det är farligt på något sätt.

Han är en ganska kraftig islandshäst på 12 år. Går på i en stor lösdrift med hö som ges 3 ggr om dagen. Sommaren bete. Han har ganska tjock vinterpäls, så vi brukar raka honom senare till våren. 

Problemet är att när jag galopperar i kanske 1 minut så blir han flåsig. Efter bara någon galopp i båda varven så kan han stå och andas så man gungar upp till 20 minuter - en halvtimme. Ja, han är överviktig och har dålig kondis, men min kompis häst och andra hästar som går hälften av vad han gör blir inte i närheten av lika flåsiga som han blir. Han andas jättekraftigt och det värsta är att det inte försvinner! Det händer att när jag kommer till stallet så vågar jag knappast visa honom för någon då alla kommenterar hur hemskt det ser ut (efter ridpass). Han har blivit kollad och hans andning är ok, låter inget och hjärtat slog normalt (något år sedan).  Han har gått ganska mycket i längre perioder men detta försvinner inte. Han har ganska tung andning vanligtvis, men han verkligen guppar hela han. Visst magen rör sig men inte groteskt mycket, mest flanken. Osäker på om detta bara har med kondisen o göra längre. 

Ingen hosta, någon gång har det hänt men inget som pågår varje gång han rids eller "rör på sig".  Bronkit är jag därför misstänksam till. Det jag undrar är om det är farligt på något sätt, kan jag rida "normalt"? Han kommer bli flåsig ja, men han behöver verkligen gå för att inte bli ännu grövre. Kanske kan infoga en video imorgon när han andas. Vill verkligen inte pressa honom om han mår jättedåligt, har aldrig försökt visa tendenser på att han inte orkar som att stegra, bli sur, kolla sig mot magen, bocka (glädjeskutt händer), vägra gå osv. Kanske har det med hans relation med mig och göra.. Vad tycker ni jag bör göra? Hade tänkt rida i princip varje dag (med undantag någon/några dagar i veckan).  Ingen feber, normal temp. Något förhöjd mitt under själva andningen eller efter ridtur. Frisk i övrigt.

Annons:
vallhund
12/20/16, 11:29 PM
#1

Vad säger veterinären?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tovesammi
12/21/16, 12:35 AM
#2

Kanske skrev på ett missuppfattande sätt - hon som "äger" hästen på papper ligger inne på operation så när hon tillfrisknat så ska vi försöka kolla upp detta. Veterinären har tagit något blodprov om han hade fel med ämnesomsättningen eller liknande för ett år sen. Hittade inget.

Caf_Roy
12/21/16, 9:53 AM
#3

Händer samma sak om du löslongerar honom, dvs låter honom springa runt utan ryttare eller utrustning? Så det inte är nosgrimman, sadelgjorden eller ryttaren som hindrar hans andning.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

tovesammi
12/21/16, 11:57 AM
#4

Nej, han är likadan om man longera utan ryttare/löshoppar. När jag kommer till stallet tar jag direkt av sadeln, tränset och övriga saker så han endast står i grimma. Står fortfarande och andas ett bra tag efteråt. Tycker dock flåset kommer mest efter galopp.. läste att dom endast andas ett andetag per språng till skillnad från trav, kan det vara syreupptagningens förmåga som spökar

tovesammi
12/21/16, 3:58 PM
#5

Brukar vara värre. Håller i sig ett bra tag ..

tovesammi
12/21/16, 3:59 PM
#6
Annons:
tovesammi
12/21/16, 4:01 PM
#7
tovesammi
12/21/16, 4:01 PM
#8

Kommer det upp en video?

vallhund
12/21/16, 5:12 PM
#9

Nej

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Caf_Roy
12/21/16, 8:39 PM
#10

Lägg upp den på Youtube och skriv länken

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

tovesammi
12/22/16, 12:36 PM
#11

Kan ta ny idag, men vågar man rida honom så hans andas sådär? Han är väldigt pigg och framåt själv, gör glädjeskutt när vi rider osv. Bara så något inte blir värre ;/

tovesammi
12/22/16, 6:33 PM
#12
tovesammi
12/22/16, 6:33 PM
#13
Annons:
Caf_Roy
12/22/16, 7:27 PM
#14

Fortfarande ingen video

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

vallhund
12/23/16, 10:28 AM
#15

#11 Du rider en häst som inte är friskförklarad av veterinär, hur tänker du där?

Hur ställer sig ditt försäkringsbolag till ditt handhavande av hästen, om den nu är försäkrad?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Caf_Roy
12/23/16, 1:03 PM
#16

#15 Det där var lite onödigt tycker jag, veterinären hade ju kollat på hästen för ett år sen och inte hittat felet, hade det varit farligt för hästen tror jag att veterinären hade sagt något. Jag skulle rekommendera att du bara rider lugnt tills dess att utredningen är klar och ni vet vad det handlar om, håll det på en nivå så han inte kommer upp i värsta flåset och ta paus ofta så han kommer ner i normal andning. Öva på skolor, ryggning, bakdelsvändning och övergångar och fokusera mycket på din sits och inverkan på hästen. Du kan öva på galoppfattningar också, men galoppera bara ett par meter innan du gör en övergång till skritt och låter honom pusta. En bra sak att göra också är att föra dagbok, underlättar när ni ska göra utredningen sen att du kan gå tillbaka och se om det har blivit någon skillnad över tid.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Gronstedt
12/23/16, 4:26 PM
#17

TS, tänk på att inte ställa in honom så länge han bukandas. Låt honom skritta, gärna vid hand, tills han andas normalt igen. Om han skrittar fungerar blodcirkulationen och syresättningen bättre och han kommer förmodligen till normal andning snabbare.

Lona
12/23/16, 11:04 PM
#18

Så länge ni inte vet vad som är fel - för NÅGOT är det ju som inte är ok - så hade jag bara ridit lugnt, inte pressat honom så att han hamnar i den överdrivna andningen. Variera gärna med att ni tar promenader, då kanske ni kan gå i lite jobbigare terräng, klättra och gå "off pist" så att säga? Sen behöver du givetvis inte svara men hur är din vikt gentemot hur viktbärande han är (i synnerhet om han själv är överviktig)? Jag menar inte på något sätt att din vikt skulle orsaka problemen men om han inte är helt ok så bör han inte belastas med en lite för tung ryttare. Jag tror att det är bra för honom att röra sig och inte ställas av, annars lär han tappa kondition och gå upp ännu mer i vikt. Har de gjort någon form av bronkoskopi eller liknande (gått ner med kamera i luftvägarna)? Uppdatera gärna hur det går för er!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tovesammi
2/22/17, 2:40 PM
#19

Kom på att jag hade inlägget nu så snappade upp det igen! Var inne och han har bronkit. Fått slemlösande medicin men hade ej mycket slem över huvudtaget. Han får ridas som vanligt och ska inte stå, han måste snarare röra sig enligt vet. Jag själv är lite "grövre" eller vad man ska kalla det men jag jobbar på det, tränar utanför ridningen osv. Dock så tycker jag att jag har helt okej balans så det borde inte påverka honom något större. Red häromdagen på en äng och han hade gått lugnt vecka, så att han skull vara allvarligt sjuk verkar inte på kartan. Bocksprång och skutt, så han är inte seg så. Har satt upp min kompis på 45 kilo han är exakt likadan med henne. Hon har dock sämre i balans o dressyr än mig, så tycker det nästan jämnar ut sig. Han är en kraftig islänning och jag är en tonåring så antar att jag ska kunna rida honom några år till. Ska få kortison snart, hörde att dom lätt får fång utav det. Någon som vet något om det?

tovesammi
2/22/17, 2:42 PM
#20

Och ska lägga till att han har en del muskler under hans fett, så han är inte bara tjock. Han som masserade honom kände och såg det, samt tränar jag mycket dressyr, uteritt/klättring, hoppning samt intervaller. Så muskellös är han absolut inte.

Annons:
Gronstedt
2/22/17, 2:46 PM
#21

Vad skönt att du har fått svar. Hoppas allt löser sig nu när ni får hjälp.

tovesammi
2/22/17, 2:52 PM
#22

Jo tack! Verkade värre än vad det var. Tycker han redan nu går ner i andningen snabbare.

tovesammi
2/22/17, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Såhär ser han ut för övrigt hehe!

tovesammi
2/22/17, 2:53 PM
#24
tovesammi
2/22/17, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25
tovesammi
2/22/17, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26
Caf_Roy
3/3/17, 1:32 PM
#27

Vilken snygging! Lycka till

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Upp till toppen
Annons: