Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 797 ggr
smellcaramell
2016-12-19 18:46

Sadel

Nu kommer nästa fråga från en som går i hästköpar tankar(många frågor nu känner jag). Jag tittar på unghästar främst nu när jag är ute och letar en passande häst(fallit för en häst men inte löst allt med stallplats och annat) men undrar vad andra använder för sadlar när de rider in sina unghästar? Tänker att muskulaturen och kroppen ändras ju en hel del från att man börjar vänja hästen vid sadeln till den är inriden och vidare tills den är "färdig" ridhäst. Köper ni "bara" en sadel som ligger hyfsat i början eller hur gör ni som inte redan har ett "lager" sadlar. Så var det nämligen där jag red förut, där fanns det en 15 sadlar som legat på hästar av samma ras och linje så det var bara att byta sadel när en inte passade.. Så fungerar det kanske inte när man ska köpa sin första häst 😉

Jag har övervägt att köpa en bomlös sadel billig sadel från typ hööks att ha under tiden hästen ska vänja sig vid sadel och inridning/tillridning och sedan köpa en bättre sadel som en sadelutprovare varit med och kollat när hästens kropp börjat bli "klar", låter det som en bra plan eller finns det några bättre alternativ?

Jag är själv rätt dålig på att se om en sadel ligger dåligt eller inte, aldrig fått lära mig det på djupet så att säga mer än att den ska ligga "balanserat"(inte fram eller bakvikt) och att den ska fördela trycket jämt på hästens rygg, inte glida fram och tillbaka och lämna utrymme för hästens ryggrad samt bogblad, så kan väl de teoretiska baserna men kan inte passa in en sadel i praktiken mer än att jag kan märka om en häst upplever obehag av en sadel..

Annons:
Gronstedt
2016-12-20 09:57
#1

Bomlöst har både för- och nackdelar, men jag skulle inte välja en sådan för inridning, i alla fall inte av enklaste modellen. Helt enkelt för att många bomlösa sadlar har mycket lättare att glida eller rentav sno runt på hästen, och det är ingenting en unghäst behöver när den ska lära sig att det är trevligt att bli riden.

Jag skulle satsa på att hitta en begagnad bomsadel som ligger hyfsat och vara beredd på att justera med paddar och byta sadel ofta. När jag hade häst (låt vara en 10-åring, men  omusklad när hon kom) gick vi igenom 4 eller 5 sadlar på det första året - vi köpte begagnat hos en ridsportbutik och lämnade till försäljning igen för samma pris ett par månader senare. Den "slutliga" sadeln stoppades om 2 gånger under andra året, allt eftersom hon byggde upp sig.

smellcaramell
2016-12-20 12:18
#2

#1 Vad jag sett har den sadeln jag tittat på fått goda kommentarer just för den ligger så stilla så misstänker att det är olika på olika sadlar och hästar.. Sedan är ju denna sadel som sagt främst till för att vänja hästen vid sadeln(första 2-3 åren) och sedan inridning, sedan söker jag en rätt lugn häst så den kommer nog "utsättas" för både det ena och det andra så om sadeln någon gång skulle glida lite bör det inte vara någon stor grej. Tänkte mer om en sådan sadel gav punktbelastning eller liknande..

Att köpa en sadel med bom som jag kommer kunna använda i kanske ett halvår åt gången är inte hållbart i längden då jag bor rätt många mil från närmsta sadelutprovare och hästbutik samt saknar körkort. 

Läste någonstans att bomlösa sadlar ofta används vid inridning av unghästar men tänkte kolla ändå om någon har några bättre tips.

Gronstedt
2016-12-20 12:28
#3

#2: Att det glider lite är nog ingen stor grej, även om det är obehagligt och kan vara skadligt. Jag tänkte mer på risken att sadeln glider åt sidan eller till och med går runt när ryttaren hamnar snett i den - det kan bli nog så traumatiskt för både ryttare och häst.

Det blir nog svårt att hitta en sadel, bomlös eller med bom, som passar en unghäst under utveckling under 2-3 år. Även bomlösa sadlar måste ju provas ut för varje individ, om det inte är den allra enklaste sorten, som i stort sett är en glorifierad barbackapadd. Och sådana ger ofta punkttryck från stigläderfästena och har dålig tryckfördelning generellt.

Lona
2016-12-23 23:14
#4

Jag tycker att man som ryttare ofta får en mer obalanserad sits i en bomlös sadel och det är väl ingen hit på en vinglig unghäst som ofta kan behöva hjälp att balansera sig. Även om det är en lugn häst så händer det ofta saker med unghästar som man inte riktigt räknat med. Jag håller med Gronstedt, försök att lösa det med en begagnad bomsadel även om det blir krångel vid byten. Det är så viktigt att inridningen blir bra och positiv för hästen!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: