Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1423 ggr
Lisenkarlstrom
12/14/16, 8:58 PM

Kan jag få min tröga häst lite piggare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Hej! Jag äger ett haflingersto av sportmodell född 2010, har dock tappat två år i utbildningen pga 2 föl. Till och börja med måste jag säga att hon är verkligen världens snällaste häst, super super super super snäll :) Dock är hon lite trög…

I hanteringen så reagerar hon inte på vad man gör, vill jag backa henne så står hon bara där och ignorerar eller försöker gå framåt.

I ridningen så har hon ingen "gnista" om man säger så. Hon tar ej skänkeln, hon brukar "travgaloppera" när vi ska galoppera. Hon flyttar sig inte för skänkeln alls, hon ignorerar bara skänkeln eller så går hon bara snabbare. Hon är bara väldigt trög överlag.

Hon får 1/4 mått betfor, 1/4 mått havre och lite grönpellets morgon och kväll. Ska jag öka på fodret?

Sen kommer vi till dehär med tävling/pay&jump-ride… Hon stänger av. HELT. Jag kan sitta med sporrar och ponnysparka, använda spö (Inte så hon får ont alltså.) och hon reagerar FORTFARANDE inte. Jag vet inte vad som orsakar det? Visst, hon är seg annars också, men när vi är iväg dubblas det gånger 10000! Och det är inte när vi är iväg på träningar, endast "evenemang". Och jag tror inte det beror på att jag har tävlingsnerver och det smittar av sig på henne, eftersom jag inte är personen som får tävlingsnerver.

Och det är nästan så jag skäms när jag nu ska berätta om hur det går på P&J's… Hon "travgalopperar" BARA genom hela banan, reagerar ej på skänklar med sporrar och spö… Hon hoppar nästan stillastående på i princip varje hinder, eller så hoppar hon rakt igenom hindret, eller så slarvar hon och saxar över. Och vi tar inga höjder, vi har endast ridit 50 cm i ett halvår på P&J's, nu i höst endast en 60 cm.  Ska jag ta av benskydden?

Jag har läst att man ska göra övergångar mycket, har testat det i en period utan framgång. 

Hon ser verkligen ut som en riktig sagohäst måste jag bara tillägga :)

Kram <3

Annons:
Hästbäst
12/14/16, 9:17 PM
#1

Har samma problem med mitt haflingersto. Nästan som att du beskriver min häst. Dock så är hon en tyngre haflingermodell. Men brukar du rida i skogen nåt? Min gillar inte ridbanan särskilt mycket men hon får mer fart i skogen, även hoppa lite hinder. Men du kanske kan ta hjälp av tränare annars?

Hästar är våra bästa vänner

Stallmima
12/14/16, 9:34 PM
#2

Först måste jag fråga hur mycket är "ett mått" ?   kan skilja rejält på dessa  🤔  Ta hjälp av en tränare så kanske denne kan hjälpa dig

Lisenkarlstrom
12/14/16, 9:52 PM
#3

#1 Vi brukar rida i skogen 2-3 gånger i veckan :) Rider för två olika tränare, en i hoppning och en i dressyr. Båda säger att jag måste tänka framåt och vara på ordentligt, men det är det jag gjort de senaste 2,5 åren jag ägt henne, och skulle vilja ha en lite bättre metod :)

#2 Rider för två olika tränare, en i hoppning och en i dressyr. Båda säger att jag måste tänka framåt och vara på ordentligt, men det är det jag gjort de senaste 2,5 åren jag ägt henne, och skulle vilja ha en lite bättre metod :) 1/4 i våra mått är ungefär mellan 2-3 dl :)

smellcaramell
12/15/16, 12:24 AM
#4

Utifrån den beskrivningen du ger i #0 låter det som att hon inte förstår vad du vill och vad hjälperna betyder, och dessutom verkar hon inte förstå

varför

hon ska göra det du ber om, liksom what's in it for her? Har själv ridit hästar i samma ålder som ligger en bit bak i utbildningen och de reagerar likadant, om du försöker får de att backa så går de över dig o.s.v. 

Om detta stämmer(kan va helt fel eftersom att det är fel att misstolka när man skriver/läser och dessutom svårt att få med alla aspekter när man skriver) så skulle jag 

1. Lätta på trycket, rida ut 4-5 gånger i veckan och träna max 1 gång i veckan på banan under en period. Tänk även på att hästen behöver vila, men detta kan även vara aktiv vila med skritturer ut i skogen på lång tygel där man som ryttare "släpper taget". 

2. Gå back to basics och alltså inte traggla "form" och sådant mer "avancerat" utan se till att hon förstår vad du menar och att hon får ha kul, älskar hon att springa? ja då får hon springa av sig när har jobbat på bra, älskar hon godis? ja då får hon godis som belöning. Jag är själv rätt inne på NH och där börjar man alltid med att lära hästen hjälperna från marken(gå undan för tryck o.s.v.). 

Nej mina knep kommer inte ge några rosetter på tävlingsbanan till en början men till slut kommer du ha en häst som tycker det är roligt att bli riden och då även lägger in den där extra växeln. 

Att lägga in kraftfoder är något jag är emot då jag tycker en så naturlig hästhållning som möjligt är bäst(notera, min åsikt). Jag skulle ge hästen mer grovfoder(om denne inte redan har fri tillgång) och ta bort kraften helt såvida den inte behövs för att balansera upp foderstaten(för lite protein i förhållande till energiinnehållet till exempel). Hästar som får kraftfoder fast det "inte behövs" blir ofta väldigt "konstiga" enligt min uppfattning. Har jobbat i ett stall där hästarna knappt fick minimimängden grovfoder per dag men däremot fick enorma givor kraftfoder 3 gånger om dagen. Dessa hästar sprang i princip över de som försökte hantera dem då de fick i sig alldeles för mycket energi alldeles för fort, många var krubbitare eftersom maten var slut på en kvart o.s.v. Det är dessa extremfall som gjort mig väldigt anti kraftfoder så länge det inte krävs för en balanserad foderstat/hästen inte håller hullet trots fri tillgång på grovfoder. 

Notera att jag skriver detta utifrån det TS skriver i #0 och #3 så kan såklart vara andra orsaker som spelar in och ändrar min bild av situationen helt eller delvis.

Brollan1
12/15/16, 9:18 AM
#5

Även om jag normalt tycker som "smellcaramell" i frågan om kraftfoder så finns det tillfällen då man måste prova något nytt. Detta är ett sådant fall. Ge hästen en rejäl dos havre en halvtimme före ni rider ut och se vart det leder.

Sedan så är uttråkade hästar betydligt livligare att rida när dom får komma ut, så låt hästen stå och ha tråkigt en vecka och sedan jämför vad du får tillbaka från den när du rider.

Normalt så är också den mest lata hästen villig att göra något om den tycker att det är värt något. Men att ta reda på vad som motiverar din häst kan bara någon i eran omgivningen göra.  Det behöver inte vara så att hästen är lat, den kan ha någon krämpa som gör att den försöker skydda den delen. Det kan vara så att den inte respekterar människor och därför ignorera dom när dom försöker få den att göra något. Det kan vara så att utbildningen är dålig att den inte förstår vad som menas och därför inte bryr sig (det har fungerat förut).

Så börja med att ta reda på var den egentliga roten till problemet sitter, och för att göra det så måste du experimentera lite (mycket).

Kom ihåg att hästar gör det vi tillåter dom att göra, vilket dina båda tränare verkar vara överens om.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
12/15/16, 9:58 AM
#6

Instämmer med föregående, men vill tillägga: Ge er inte iväg på tävlingar, Pay & Rides, krävande träningar och liknande innan ni löst grunderna. Ju fler tråkiga, jobbiga sådana hon är på, desto mer kommer hon att bli övertygad om att det är värdelöst att komma hemifrån för att arbeta. När ni hittat grundproblemet kan ni ge er iväg igen och prova på.

Och dessutom: Hon är en tonåring, vem orkar koncentrera sig på jobb hela tiden? Om hon dessutom tappat 2 utbildningsår är hon en tonåring som haft mycket att lära sig på kort tid. Hur är hon i hagen eller lös på ridbanan - har hon sprall i benen då?

Annons:
Lisenkarlstrom
12/15/16, 10:27 AM
#7

Tack för alla bra tips!

#6 Hon är väl lite sådär på banan o hagen, hon springer inte om hon inte är tvungen om man ska uttrycka sig så.

Wellcraft
12/15/16, 12:06 PM
#8

Jag får en känsla av att hon inte förstår alls, vilket har givit henne dålig motivation och på pay and jump så blir kraven så höga att hon stänger av helt enkelt.
De andra har givit bra tips, börja från grunden, ha roligt med henne.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

nypisnina
12/15/16, 12:39 PM
#9

Jag tror din häst är en sån modell helt enkelt. Hon är bekväm av sig och vill inte springa i onödan. Hitta något som hon gillar och ge  henne vila från den krävande träningen, ha roligt med henne. Kanske även lite mer vilodagar åt henne så att hon börjar sakna ridningen mer. Hade jag varit du så hade jag ökat kraftfodret, speciellt havren eftersom du tränar henne en hel del.

Gronstedt
12/15/16, 12:46 PM
#10

#7: Du kan prova att släppa henne lös och be henne trava. Bry dig inte om åt vilket håll eller hur fort, bara hon minst travar. Efter en stund brukar många hästar komma på att det är rätt roligt att röra på sig. Om hon gör det - börjar skruva på sig, frusta, ruska, kanske galoppera och showa lite eller bralla - så var glad och uppmuntra utan att driva på för mycket. Avsluta med gos (eller vad hon nu gillar) och gå sedan tillbaka till stall och hage utan att begära mer.

Sådana pass ibland kan ge henne rörelseglädje (om det nu inte finns någon underliggande smärta eller liknande). Om hon avslutar med lysande ögon och spetsade öron så tar hon ett bra minne med sig, som ni kan bygga på en annan gång.

Brollan1
12/15/16, 2:16 PM
#11

Dina tränare säger "säger att jag måste tänka framåt och vara på ordentligt".

Kan du inte be någon av dom tränarna att rida din häst och visa vad dom egentligen menar med det dom säger och därigenom få en kvalificerat bedömning om vad som inte fungerar? Det är ju för att få hjälp med något som man rider för en tränare och du har ju ett problem som dom säkert kan hjälpa dig med.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Maleficum
12/15/16, 5:40 PM
#12

Tycker många av de tidigare förslagen och idéerna är bra (och liknande jag skulle rekommendera) och är alltid viktigt att kolla så det inte föreligger medicinska orsaker.

Men om något ska tilläggas så har jag just nu ridet en häst på ridskolan som liknar din lite i beskrivningen, hon är en Irish Draught född 2008 och visste inte hur man lyfte fötterna vid kratsning när hon kom till ridskolan för ca 2 år sedan och var inte heller vidare utbildad.

Hon är vad många skulle kalla "lat" och blir väldigt lätt "skänkeldöd" och lullar på i sin egna lilla värld och ignorerar spö och sporrar. Det som hjälper på henne är att så fort hon går fram det minsta lilla fortare när man ber henne så är det massa beröm som gäller med både kli vid manken och rösten. Vid minsta rätt hon gör mer beröm, sen tar det ändå halva lektionen för henne att "bli varm i kläderna" och "inse" vem som sitter på ryggen, dessutom behövs ofta lite ordentlig galopp där man lättar ordentligt på tyglarna så hon får galoppera på ordentligt framåt (eller ställa fram hinder och hoppa några gånger för då får hon egen fart och blir jättekänslig och fin). Hon rids ju även i fortsatt utbildning av ridlärarna.

När hon insett att man är positiv och direkt säger till när hon gör som man vill så blir det en helt annan häst!

Hon hade dock en period när hon verkligen kändes trött och inte bara "lat", troligen för hon var så snäll så hon väldigt snabbt fick gå med på barnlektioner och nybörjarlektioner men det är något som blev mycket bättre efter 6 veckors sommarbete och ren vila.

Vad jag fått erfara är att hästar ofta kommer i två format när det kommer till att de inte förstår vad man vill (eller orkar göra det man ber om) och det är att de antingen stänger av och blir "lata" eller helt enkelt försöker springa ifrån problemet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lisenkarlstrom
12/17/16, 12:14 AM
#13

Tack för alla tips!

Annons:
Lona
12/17/16, 6:37 PM
#14

Hur är hon om ni är flera som rider ut? Ta och "busrid" med andra, helt utan krav på att hon skall gå i form eller så, bara att det ska vara ROLIGT att springa. Våra hästar (islänningar) tycker dessutom att löshoppning är skitkul, vi har ofta rätt låga hinder så de får gasa på, lika mycket för att de tycker att det är roligt som för att egentligen träna hoppteknik. Ut och promenera, med min förra häst gjorde vi en hel del arbete från marken ute i skogen, fördelen var att hon inte ens fattade att jag faktiskt krävde en del av henne :-) . Funderar dessutom på om ni skulle testa någon annan typ av tränare/grundfilosofi? För oss lossnade det rejält när jag började rida för en instruktör som var inriktad på centrerad ridning/kroppsmedveten träning. Många tycker att det är trams - men det är på hästarnas villkor på ett helt annat sätt och de brukar tycka att det är en trevlig form av träning, samt att både häst och ryttare får en helt annan känsla för ryttarens inverkan med HELA kroppen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: