Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1122 ggr
ladyxme
2016-11-28 23:59

Lära hästen tricks

Hur gör ni? Vad kan era hästar? Funderar på att börja trick träna med mitt sto men har ingen aning om hur jag skullr ta mig till :O Har börjat med att buga, hon förstår inte helt vad jag frågar efter dock 😂

Annons:
sosom11
2016-11-29 17:15
#1

Börja med någon betydligt enklare, att buga är ganska svårt för en häst som inte är van. Kolla upp klipp på youtube, finns massor!!

EW

Urhasten
2016-12-01 14:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Återigen handlar allting om kommunikation med hästen. Mellan dig och hästen. Lär känna din hästvän, genom att umgås med den i alla tänkbara situationer. Våga släpp efter, våga se vad hästen väljer och gör när den får tänka fritt. Många gånger visar den beteenden och tendenser som vi snabbt kan uppmuntra - liksom se upprepade gånger. Ett mycket positivt sätt som många hästar snappar upp snabbt är detta med godbitar som belöning. Mat uppmanar till tuggande och tänkande, hästar älskar oftast mat och finner sig mycket tacksamma mot det. En annan häst föredrar kli och en annan föredrar att bli lämnad ifred. Lär känna din hästvän, som sagt.

Mitt sto Orchidéa blir väldigt stressad och desperat när jag involverar godbitar, speciellt om vi inte är ensamma. Hon bara _ska_ ha godbiten för sig själv. Samtidigt har jag fått se att inlärningsförmågan ökar drastiskt. Här gäller det för mig att helt enkelt vara fullt lugn och tydlig. Skulle jag ge henne godbitarna i "fel" situation hade hon utan tvekan blivit den odrägligaste ponnyn i världen som många skulle säga "Ge för Guds skull inte godis till henne!". Om jag förklarar bra, ger tydliga förslag, vägleder och ger henne utrymme för att tänka och knåpa själv så är hon fantastiskt harmonisk. Ex. lärde jag in stegra direkt med godbitar, för när kommunikationen satt som en smäck var självaste beteendet "bara" en godbit bort. Orchidéa trivs också jättebra med massa kligosmys och kan gå från att showa till att tvärnita på ordet "Bra" och vänta in mig för att få massa uppmuntran och beröm.

Min valack Orcado föredrar kligosmys mycket hellre. Då lär han sig som snabbast. Han har sina jättetydliga spots och kliar jag DÄR kopplar han teori direkt med praktiska beteenden och tankar. Jag skulle kunna skriva en novell om det här, men det är kul att bolla med sina hästvänner om hur dem vill ha det och sedan få lite kvitto på att tiden man lagt ned ger resultat! Bifogar en bild på Orchidéa, som är dräktig, men gör en balanserad och trevlig stegring.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

TovaochPoppan
2016-12-05 14:27
#3

Ett enkelt och roligt trick är att lära dem vänster och höger. Jag började så att jag irriterade min ponny genom att peta på höger ben och säga höger och när hon så lite som rörde benet fick hon godis och beröm. Dock har hon börjat utnyttja det och lyfter på benen så fort jag kommer med mat haha;)

Mons Lollipop❤️ The one and only

TovaochPoppan
2016-12-05 14:27
#4
Upp till toppen
Annons: