Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1514 ggr
RoyalSnake
2016-11-24 22:04

Bluffköpare på Hästnet?

Har ett gäng annonser upplagda på Hästnet.
En kvinna som kallade sig Melissa Lincoln svarade på en annons och ville köpa några av grejerna. Hon skriver på helt ok, men inte korrekt engelska. Jag frågar om hon bor i Sverige varpå hon säger att hon har en "shipping agent" som kan hämta upp sakerna om jag ger henne min adress. Hon ber också om mitt bankkonto för att sätta in pengar.

Jag kände mig genast obekväm när hon nämner sin "shipping agent" och jag säger att jag endast tar kontanter, då jag inte heller kände mig så bekväm med att ge ut varken min adress eller kontonummer till en främmande amerikan eller vad hon nu utger sig för att vara. Jag vet inte varför, men jag började känna obehag och osäkerhet så jag slutade svara på hennes mejl då hon envisades som sjutton om att få mitt kontonummer etc.

Två dagar efter att jag slutat svara hennes mejl så hör en annan icke-svensktalande person av sig på mejl. Denna person hette Helena Marcus och hon skrev exakt samma sak som Melissa. "Do you still have it for sale??"
Jag struntar i att svara.
Dagen därpå får jag ett mejl från Lars. Även han skriver "Do you still have it for sale??" Han hade även stavat fel på sitt namn i sitt andra mejl.

Alla personers e-postadresser är väldigt lika. Först deras förnamn, sen efternamn och sist några siffror på slutet. Alla har gmail, och deras google-profiler är helt tomma.

**Jag antar att det är någon typ av bluff som pågår? Har ni också varit med om det?
Finns det något mer att göra än att låta bli att svara? Vet inte hur praktiskt det är att anmäla till Hästnet.
Ville mest kolla ifall fler varit med om detta, samt varna om det ev. är någon typ av bluff.

Det jag tänker är att:**

**-Varför köper man ridutrustning utomlands?
-Varför kan man inte betala kontant om grejerna ändå ska hämtas?
-Vad är oddsen att tre stycken från utlandet hör av sig och alla har liknande e-postadresser samt alla skriver samma sak?
**

Låter något misstänksamt..

Annons:
[PeterTM]
2016-11-24 22:14
#1

Polisanmäl!

Cezanne
2016-11-25 07:17
#2

Det där är bluff. Kommer nästan alltid såna mail när man lägger ut annonser oavsett om det är hästgrejor eller annat. Strunta i att svara och blockera adressen.

Caf_Roy
2016-11-25 16:22
#3

Jag har inte riktigt koll på hur det går till, men det går i alla fall ut på att dom skickar för mycket pengar, ber dig skicka tillbaka till ett annat konto eller något liknande bara för att pengarna dom skickade på något sätt försvinner sen eller du används för att tvätta pengarna eller något annat otrevligt. Det finns inte så mycket du kan göra rent lagligt, så antingen bara radera alla liknande mail eller ta efter James Weitch och ha lite kul på deras bekostnad tills dom tröttnar. https://m.youtube.com/watch?v=_QdPW8JrYzQ

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

RoyalSnake
2016-11-25 17:00
#4

#3 Hemskt roligt klipp! 😃😂

landsbygdsbo
2016-11-28 23:18
#5

De betalar med en check. Över köpesumman

Din bank kollar om den är ok dvs det finns täckning för den i deras bank.

Du skickar över den överstigande summan

efter det blockerar de checken

Har du riktigt otur sänder du dina varor

När sedan checken studsar blir du betalningsskyldig till din bank för checken hela belopp. Eftersom checkhanteringen tar upp mot en vecka innan allt är klart.

Det var riktigt stort innan "säkra" betalningssystem fanns för nätet

Men krypena försöker fortfarande med den gamla metoden.

sosom11
2016-11-29 19:10
#6

Har hänt exakt samma sak för mig. Ungefär 6 personer med liknande mailadresser och mejlat under med ungefär 2 veckors mellanrum. Helen Markus har skrivit flera gånger "do you still have it fore sale??". Dom andra har också direkt frågat om kontonummer, andress och mitt fullständiga namn. Fick också en olustig känsla.

EW

Annons:
tigerpard
2016-12-03 15:59
#7

Har också fått massa såna mejl på senaste tiden.

CorneliaAndersson
2016-12-03 17:42
#8

3 sådana……..

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Upp till toppen
Annons: