Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 5370 ggr
Kaninernasbästa
2016-11-23 21:46

Hur använder man ett ridspö?

Hej! Jag är ganska ny inom ridningen, men har länge funderat på hur man använder ridspö. Spelar det någon roll vilken sida man har spöet på (inner eller ytter typ) och hur gör man allmänt när man använder spön? Spelar det någon roll om man "slår" framför eller bakom sadeln och vad är mest praktiskt för ryttaren? Hur har man spöet när man inte "slår"? Tack på förhand.

Annons:
smellcaramell
2016-11-23 22:36
#1

Spöet är din förlängda arm och ska inte behöva hjälpa till att driva hästen framåt(även om många ridskolor jag varit på framställt det som en förlängning av skänkeln). 

Jag brukar använda spö när man till exempel ska flytta hästen i sidled(skänkelvikningar till exempel) och den inte får med sig rumpan, gör man då skänkelvikningar åt vänster ska du ha spöet i höger hand och knacka lätt på rumpan, alternativt "smeka" beroende på hur känslig hästen är. 

Man kan även använda spö när man övar på framdels och bakdelsvändningar som en förstärkning om den inte förstår att den ska flytta framdel/bakdel med endast sätes och skänkelkommando.

Gronstedt
2016-11-24 09:37
#2

Som # 1 säger, man har spöet som förlängd arm. Man har det vanligen på insidan, men man kan ha det på utsidan om det är där man behöver förstärka hjälperna. 

Man "slår" inte med spöet, utan petar, stryker eller möjligen knackar lite lätt 2-3 gånger i snabb följd. Spöet används för att göra hästen medveten om vilken del av dess kropp den behöver "tänka på".

Man petar där det behövs. Vill man förstärka skänkeln petar man precis bakom skänkeln. Går hästen innanför eller utanför med bogen, petar man framför ryttarens knä på den sida som ska flyttas mot spåret. Om hästen sätter ena bakbenet vid sidan av spåret, petar man på låret på den sida där bakbenet behöver komma längre in under hästen. Exakt var man ska röra vid hästen beror dock på individen.

När spöet inte används håller man det i handen (vanligen innerhanden), med fingrarna löst slutna om handtaget och själva spöt vilande mot låret en bit nedanför höften. Det är viktigt att det är bra balans i spöet, så att man inte måste hålla hårt i det, för om man måste krama om handtaget spänner man armen och axel på den sidan och blir stel. Spöet ska också vara lagom långt, så att man kan nå hästens rumpa utan att behöva flytta armen jättemycket, men det får inte vara så långt att det petar hästen på rumpan när man inte vill det. Vissa spön har en liten släng i änden, som kan hänga ned och pilla hästen på rumpan, vilket gör hästen antingen "spödöv" eller irriterad. Jag föredrar spön utan sådan.

Upp till toppen
Annons: