Annons:
Etikettstallet
Läst 1167 ggr
[DreamsByKarro]
11/21/16, 10:42 AM

Kriterier för OK stall - enligt dig?

Heej! Skriver till er i allra ödmjukaste ton kära hästägare som har häst i andras stall men även ni som har stall själva 🙂 Jag börjar sakta men säkert närma mig drömmen om att bo på gård. I nuläget finns inte ekonomi att ha egen häst men gården har lösdrift plus tre boxar, två för stor häst och en för ponny (enligt konstens alla regler). 

För att få ha hästar omkring mig ändå funderar jag så smått på att hyra ut stallet med lösdrift. Hagen för lösdrift är stor nog för exempelvis två islänningar, utöver det finns en lite mindre hage samt en upplyst mindre paddock. Det finns mer mark om somrarna, hagarna har elstaket. Det finns naturligtvis rinnande vatten och stort utrymme där hästarna står på torrt, mjukt och undan hårdare väderlekar inne i ladan. Vi kommer såklart även ha thermobar för att hålla vattnet rinnande under de kallare månaderna. Vi har uppvärmd sadelkammare och gott om utrymme för att ställa hö och spån samt transport. 

Nu till frågan : Vad förväntar ni er att ägaren av stallet/hagarna erbjuder/gör för er och era hästar för att det skall vara värt att betala för stallet? Till saken hör nämligen att vi jobbar vardagar så tillsyn finns enbart från vår sida morgon och kväll samt nattetid. Vi har heller inga (i nuläget) tyngre maskiner att forsla runda höbalar och grejer, så där får man beställa och forsla själv etc. Är ett sådant ställe något ni skulle kunna betala för att hyra? Eller är det för lite som ingår så att säga. 

Som sagt - frågar allra ödmjukast då jag inte haft gård eller stall i min ägo tidigare så frågan kan eventuellt upplevas som något naiv 😇

Annons:
[nevamisse]
11/21/16, 11:02 AM
#1

Det finns förhoppningsvis alltid folk som vill ta hand om allt runt sin häst, så det måste ju gå att hyra ut. Däremot får man sätta hyran därefter. Gör ett kontrakt med vad som gäller och uppsägningstid mm.

Caf_Roy
11/21/16, 2:31 PM
#2

Var bara tydlig med vad du erbjuder och vad du förväntar dig att den som hyr ska göra, till exempel vem som ansvarar för reparationer på hagar och stall, både rent underhållsmässigt och om en häst har sönder något, vem som rensar avloppet, om du kan tänka dig att ta någon fodring osv. Sen gäller det bara att hitta någon vettig person som är intresserad av vad du erbjuder till ett pris som du tycker är rimligt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: