Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1208 ggr
smellcaramell
2016-11-18 17:26

Stallplats

Har skrivit förut om att jag planerat att köpa häst och funderade då på vilka löpande kostnader som finns, nu är jag framme vid nästa problem, hur tusan hittar man ett stall/lösdrift?

Jag är nyinflyttad sedan någon månad så känner ingen i hästvärlden här, jag har försökt kolla blocket och hästnet men där kommer det endast ut stallplatser som är ca 5 mil bort och ingen bussförbindelse vilket skapar problem för mig som tågpendlar, inte har körkort och dessutom har en hund hemma om dagarna. I området där jag bor har jag lyckats hitta 3 stall(satelitkarta på hitta.se) som tyvärr inte verkar optimala. Ett stall har nyligen satt ihop en ny flock och har därmed även fyllt alla boxplatser och även om de har vindskydd och möjlighet att ha lösdrift så är hagarna för små för att stalla in en till häst.

Ett annat stall har uppfödning och verkar i mitt tycke ha rätt små hagar och jag vill ju helst ha hästen på lösdrift så dessa små hagar känns sådär måste jag säga.

Den tredje verkar tävla islandshästar och verkar inte ha några andra hästar i sitt stall och har dessutom hagar i minsta laget för storhäst som det är jag tänkt köpa.

Är det ok att bara gå förbi och fråga om de kan tänka sig att stalla in en häst eller skulle ni tycka jag var helt knäpp om jag "stövlade in" på er gård och frågade om stallplats? Hur går man annars tillväga när man ska hitta stallplats?

Jag är dessutom student som har familjen på annan ort så behöver stalla in hästen på ett ställe med hjälpsamma medmänniskor som kanske kan kolla till min häst om jag åker hem en helg, absolut inte rida men kratsa hovar, kanske byta täcke, visitera hästen så den inte är skadad o.s.v. Jag kan självklart hjälpa till om de åker bort jag med men jag är väl den som kanske är borta mer "regelbundet" och behöver kanske hjälp oftare än genomsnittet då det känns sådär transportera hästen flera timmar "bara" för att jag ska hälsa på familjen på bemärkelsedagar. 

Samma inlägg är även postat på Natural Horsemanship iFokus.

Annons:
ladyxme
2016-11-18 23:20
#1

Själv så mejlade jag runt till alla stall i närheten, och hade tillslut stall att välja på! Tycker du ska gå till det stall du verkar tycka vara bäst och fråga rakt ut. Vart befinner du dig? Tänkte med eventuella travstall som kke finns i närheten?

smellcaramell
2016-11-18 23:24
#2

#1 haha så hightech som att använda mail är de inte här omkring.. Finns inga travstall inom åtminstone 5 mils avstånd och om jag ska ta mig dit innebär det tyvärr först ett tåg och sedan två bussar, fungerar inte när man har en hund hemma😕 Men ska försöka gå och knacka på vid de stall jag lyckats lokalisera via satelitkartor  🙂

[nevamisse]
2016-11-18 23:41
#3

Gå och knacka på där det finns stall du kan tänka dig och fråga efter stallplats.

Zadeira
2016-11-20 18:20
#4

Jag tycker absolut du kan hälsa på i de stall du hittar i närheten. Har de inte möjlighet att ta in dig kanske de vet någon som har eller kan höra sig runt lite.

Brollan1
2016-11-22 09:34
#5

Har du kontakt med någon hovslagare så fråga dom, dom åker runt i olika stall och har bra koll verksamheten och brukar veta var det finns plats.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Oh dear
2016-12-02 09:16
#6

Vart befinner du dig i Sverige?

Annons:
ester765
2016-12-04 14:48
#7

Absolut tycker jag att du ska klampa in och fråga, det har jag gjort när jag och min syster letat stallplats. Det värsta svaret man kan få är nej och det är väl inte så farligt? :)

Upp till toppen
Annons: