Annons:
Etikettbeteende
Läst 696 ggr
moawiklund
2016-11-16 14:18

Hur ska jag gå tillväga?

Hej! Jag brukar rida en ponny som när man gör något otydligt eller den är allt för trött så börjar den dra in huvudet mot magen och gå runt i en cirkel eller bara tvärstanna för att "komma undan". Har ni något tips för att få den att sluta, (Nej, den har inte ont). Jag har kollat med en förra ryttaren och den gjorde så med henne också tills dem lärde känna varandra och hästen började anpassa sig efter henne.

Snabbt svar uppskattas:)

Annons:
[RC1393]
2016-11-16 14:24
#1

Var tydlig, kräv inte mer än hästen har kapacitet och utbildning för att klara av och rid den inte helt slutkörd så att den orkar med uppgiften den ges. Kort, effektiv ridtid är bättre än lång och uttröttande.

moawiklund
2016-11-16 14:28
#2

#1

Det gör jag inte heller, det brukar oftast komma när man ska fatta galopp i vänster varv eller när man har travat en stund och ska öka.

[RC1393]
2016-11-16 14:39
#3

#2 Du beskrev i huvudinlägget att hästen gör så när den är "allt för trött", därav mitt svar.  Hästar har precis som oss svagare sidor och det kan vara det du hittat, alltså att den är svag i höger sida och därför inte orkar hitta galoppen i vänster varv. Då är det viktigt att du håller ihop yttersidan och har hästen ordentligt mellan hand och skänkel redan när du ska byta gångart, för galoppen blir aldrig bättre än fattningen. Jag tycker det låter som en häst som inte riktigt har styrkan och konditionen att göra och orka så mycket, och då är det viktigare att komma till poängen fort och träna kort men intensivt.

Upp till toppen
Annons: