Annons:
Etikettraser
Läst 2046 ggr
frost_schäfer
2016-11-04 20:44

Hur stora är varmblod?

Hej hur stort är ett varmblod,i mankhöjd  menar jag då.Vet att det kan variera men hur stora/små måste dom vara för att vara varmblod?Finns det varmblod i ponnystorkek?(148+)Tacksam för svar🙂

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Annons:
Rafflan
2016-11-04 21:25
#1

Dem kan nog vara allt från 140-170 :)
Finns säkert både dem som är mindre och större men tror det är ovanligt, dock inte ovanligt att dem är under 148 i mkh :)

Salish
2016-11-05 00:15
#2

Beror väl på vilken ras det är. Tekniskt sett är väl alla hästar som inte är ponnyer, kallblod eller fullblod varmblod? Eller?

Cezanne
2016-11-05 00:28
#3

Vilken sorts varmblod menar du? Travare? Halvblod? Varmblod är en hästtyp och inte en ras, det är därför jag frågar för att förstå vad du menar.

Travare kan vara mindre än halvblod, det är inte ovanligt med travare som ligger runt 155 cm. 

Det är inte storlek som avgör vilken ras hästen är utan generna. T ex fick det connemaror som är över ponnymåttet men de är ju fortfarande connemaror. Likadant med olika varmblodsraser.  Det finns halvblod som är ponnyer och tävlar i ponnyklasser men det är ingen annan ras bara för att deras storlek avviker från standardmåttet.

frost_schäfer
2016-11-05 09:42
#4

Tack för svar,dem jag tänker på är travare. Så om det är en häst som är under 148 så är det en ponny ,men om det är över så är det varmblod,kallblod o.s.v.Har jag förstått rätt?4

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

[nevamisse]
2016-11-05 11:10
#5

#4 Nä, en travare kan vara både över och under 148cm, och är då fortfarande en travare.

Kallblod tex Nordsvensk brukshäst kan också vara över eller under 148cm, men är fortfarande ett kallblod oavsett mankhöjd.

Gränsen på 148 cm avgör bara om det är en ponny eller häst.

Upp till toppen
Annons: