Annons:
Etiketthoppning
Läst 1450 ggr
Jojan PI
11/1/16, 10:39 PM

Häst med dåligt självförtroende

Min häst har fått ett riktigt dåligt självförtroende när det kommer till hoppning på högre höjder och undrar om det finns något sätt att träna upp det och stärka det? Jag vet om att han har hoppat tävlings banor på 1 meter utan några som helst problem med förr förra ägaren och han har även hoppat 120 cm med förra ägaren på träningar men det var där som det började gå dåligt för han då han vägrade ut sig på 90 cm banorna oftare och oftare. Han är ett halvblod (tror 50% Engelskt fullblod och 50% Tinker) på 156 cm och 14 år med en mycket bra ben och hovar enligt han som vi besiktade hos så känns ej som att något utav det skulle vara ett hinder för honom. Allt går fint fint och han hoppar ganska högt över och han är som allra finast på 70-80 cm och så bygger vi sagta upp höjden från oftast 40 och lägger på 10 allt eftersom och upp till 90 cm och så hoppar han 90 cm jätte bra verkligen, högt över och enkelt men sedan vägrar han och vägra och vägrar, hon brukar vägra upp till 7-8 gånger innan jag får ge upp och sänka, så sänker vi till 80 och så börjar han vägra och ska inte ens hoppa 80 så vi sänker till 50 och då vägrar han på det också och det tar ungäför 3 försök innan han äntligen hoppar det och så bygger vi på igen och då bara vägrar han. Det är så alla våra hoppträningar ser ut och det börjar nu även att ta på mitt självförtroende… :( Det känns verkligen som att han har kapacitet som han håller inom sig och det hade varit kul att få ut den!

Annons:
Gronstedt
11/2/16, 10:12 AM
#1

Börja med att låta kolla utrustningen och att han inte har ont någonstans. Problem med sadel, ben, rygg etc. kan kännas värre ju högre han måste hoppa. 

Vad händer om du bygger upp snabbare till högre höjd? Om ni tar många språng på låg höjd kan det hända att något som bara gör lite ont till att börja med blir värre och värre, så att det börjar göra för ont rejält innan ni kommit upp till 90-100 cm.

Kolla sedan hur han löshoppar och med en eller flera andra  ryttare. Om han tar högre hinder "naken" eller med en annan ryttare, så sitter problemet förmodligen hos dig. Ta i så fall hjälp av en bra tränare och öva på låga, lätta hinder. 

När allt sådant kan uteslutas, börja om från början med hans självförtroende med att bara ha ett eller annat minihinder på banan på dressyrpassen, som ni kan skutta över i förbigående. Bygg så småningom upp till lätta banor med, låga hinder. Hoppa lite och sällan och bara enkla saker, som han säkert klarar utan att bli osäker.

Jojan PI
11/2/16, 11:35 AM
#2

Jag har låtit 3 av mina kompisar som är mycket erfarna och ena tjejen tävlar själv 1 meter lokalt med sin ponny hoppa med han och även min syrra och han gör samma med dom allihopa och hoppar bara 90 med mig men kan komma upp i 80 med andra ryttare och min tränare har inte sagt något så tror och hoppas verkligen inte det är jag.

Men det med sadeln har jag inte tänkt på, eftersom jag fick den av förra ägaren så bara antog jag att den passa men det kan ju mycket väl vara något med sadeln. Får testa att löshoppa honom! Tack så jätte mycket för ditt svar verkligen!

Upp till toppen
Annons: