Annons:
Etikettridning
Läst 732 ggr
gallopphästennisse
10/23/16, 11:48 PM

Buggamuskler och arbeta i galopp.

Hej. Jag skrev för ett tag sen om att bygga muskler. Och tog dem tips jag fick, och också från stallet jag står i. Men nu är det så att jag har jobbat med honom. Och vi har kommit såpass långt att han kan äntligen slappna av, forma och böja sig nägot så otroligt. Tills vi kommer till galoppen. Vi har galopperat med honom ut i skogen och det gör han lätt och gärna. Men när vi är paddocken så ska det gå fort eller så går det inte. Och det är inte att han springer fort för han vill bestämma utan för aty han inte orkar. För det känner jag av. Jag arbetar med min sits, försöker sitta ber i sadeln och inte uppmuntra honom att springa fort. Men jag känner verkligen av att han inte klarat av sakta. Och det här resulterar till att det går fort och svängarna i hörnen blir för snäva och det finns alltid risker i sådant. Har lyckats en gång med honom att hålla någon slags galopp och det resulterade i 2h ridpass. Det var extremt mycket arbete i skritt, trav och lite galopp. Vad finns det för övningar till det här?

Annons:
JoannaLi
10/24/16, 12:26 AM
#1

Jag hade jobbat mycket med övergångar. Kräv inga sträckor i galoppen, utan nöj dig med en fattning och ett språng, och så bryter du av. När du känner att han är balanserad och lugn här, så kolla om 2 språng funkar. Sen 3. Sen 4. Osv. 

Se till att han är lugn, balanserad, avslappnad och bärig i traven innan fattningen, och få tillbaka honom dit så fort som möjligt efteråt. Jag jobbar mycket med skallen också, och det brukar göra mycket för "mina" att man omger med lugn och avslappning runt omkring det svåra. Så lugn - oro - lugn, och så försöker man jobba på det tills det blir en så lång lugn-sträcka som möjligt, gärna genom galoppen också.

Gronstedt
10/24/16, 12:20 PM
#2

Orkar han inte så orkar han inte, då är det mer förebyggande träning som gäller. #1 ger bra tips. När ni galopperar ute, jobba på att få till en bra galopp även där och släpp inte iväg honom för mycket.

gallopphästennisse
10/24/16, 2:14 PM
#3

#2 Alltså grejen är att han är avlad på att vara galopphäst, så orkar gör han, han är bara lat och då orkar bara inte arbeta i galoppen. Utan ska bara "springa" i den. 

#1 Tack så mycket, jag funderade på att kanske longera honom i dessa övningar också.

Gronstedt
10/24/16, 2:19 PM
#4

#3: Även om han orkar galoppörgaloppera krävs massor av träning för att han ska orka dressyrgaloppera - det är helt olika saker.

JoannaLi
10/24/16, 2:27 PM
#5

Även om han är avlad för att galoppera betyder inte det att han automatiskt orkar. 

Min labrador är avlad för att hämta vildfåglar som jag skjutit. Han ska ligga blickstilla intill mig, låta mig skjuta, sedan springa ut, greppa den försiktigt, leta tillbaka till mig utan att greppa om, lämna den till mig på rätt sätt. Tror du att han kan det bara för att han är avlad för det? Nej, inte på långa vägar. Han har lättare för att lära sig det än en vinthund, men han måste fortfarande lära sig. 

Samma sak med din häst. Han har förutsättningar för det, men han måste inte kunna det automatiskt bara för det :)

gallopphästennisse
10/24/16, 4:24 PM
#6

#4 Det är just det jag säger?! Han orkar springa snabbt hur långt som helst men när det kommer till att dressyrgaloppera så går det ju inte. 

#5 Samma här, jag frågade om hur han ska orka galoppera på ett sansat och lugnt sätt och inte snabbt. Det jag säger är att han orkar, så uthållighet för sin galopp har han.

Annons:
gallopphästennisse
10/24/16, 6:20 PM
#7

#4 #5 bah att han inte har ork för att göra det på ett arbetande dressyr sätt. Och jag undrar övinger för det.

Upp till toppen
Annons: