Annons:
Etikettridning
Läst 1672 ggr
nybörjare1223
10/23/16, 11:46 AM

Ingen kroppskontroll

Hej på er! 

Jag har ridit i ungefär 3 år, och jag har lite frågor.

Jag har ADD och koncentrationssvårigheter. Vet inte om detta påverkar det. Men när jag rider har jag knappt ingen kroppskontroll, Kan inte tänka på flera saker samtidigt. T.ex trampa ner hälen och göra en skänkelvikning samtidigt. Asså det går ju, men det är väldigt svårt. Har ett lågt självförtroende på marken, men har lite mer uppe i sadeln. Jag kan ju, men det är jättesvårt. 

Har ni nåt tips på hur jag ska göra eller tänka. Är det någon som har det likadant? Hur gör du/ni?

Annons:
Omi
10/23/16, 12:26 PM
#1

Tror jag skulle säga (om du går på ridskola) att prata med din ridlärare om att du har svårt att fokusera på flera saker samtidigt. 

Jag själv rider aldrig med tex ner tryckt häl efter som de inte påverkar hästen så mycket som man tror, (Så klar kan de varigare från häst till häst.) Så du skulle ju kunna fråga om man kan ta bort dom små onödiga saker som man ibland/ofta bara lagt in för still eller från va man gjorde för i tiden som egentligen inte behövs.

Maleficum
10/23/16, 1:24 PM
#2

Har ADD och ridit i över 20 år. För mig är ridningen en av få tillfällen då hjärnan "stänger av" men kan fortfarande blir jobbigt om man ska behöva tänka på flera saker samtidigt.

Nu är ju mycket av sakerna invanda så jag behöver inte tänka på dem utan gör det bara automatiskt men ska vi göra nya övningar eller krångligare övningar när mycket ska hända kan det ibland bli pannkaka av alltihopa. När jag märker att allt bara blir knas brukar jag släppa allt och sen börja om med en sak i taget.

Testa hur det går att göra en sak i taget, tex som skänkelvikning. Vänd upp in på spåret som den ska göras. Känn efter att dina ben är i rätt lägen. Sen flytta (vet inte hur långt du kommit med sånt med ställning och halvhalter och dem grejerna men isåfall så bryt ner det i ännu mindre bitar). Känner du att du tappar det så bara börja om från början.

Sen håller jag med Omi, kan vara bra att prata med din ridlärare om dina problem, hen kan ju ha en del tips också och vet då om att du kanske kan behöva släppa allt och börja om från början.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[RC1393]
10/23/16, 7:26 PM
#3

#1 Hälen har en stor inverkan eftersom det påverkar hela din balans på hästen och din svikt i stigbyglarna. Sitter du med hälen uppdragen så spänner du hela underskänkeln hela vägen upp till sätet och det påverkar definitivt hästen. Man ska ju inte sitta med hälen nedtryckt som tusan (det kan ge framskjuten fot och obalans som följd) men en skillnad mellan tå och häl ska finnas, det är de små detaljerna som gör slutresultatet. Nu pratar jag inte ett estetiskt slutresultat utan en korrekt arbetande häst med en ergonomisk ryttare🙂 Det var dock OT, ursäkta TS och åter till ämnet! 

Jag tycker också som #2 att du tar en steg i taget. Även för oss utan extra svårigheter så är det ibland nog mycket att hålla reda på och då har det hjälpt mig väldigt mycket att ha en prioritetsordning klar för mig i huvudet inför en ny uppgift, där jag gör det som är viktigast först och sedan i dalande ordning. Ju mer man sedan tränar in uppgiften ju lättare är det att utföra den utan att behöva tänka på varje delmoment och då kan man även polera på detaljerna. Prata även med din ridlärare så att hen är medveten om dina svårigheter och hur du upplever det, kanske hen har en bra lösning för dig?

Omi
10/24/16, 2:54 PM
#4

#3 jag sa att då går från häst till häst, min ridhäst som exempel blir ganska het och dragen när jag trycker ner hälen dock när jag har den uppe på går hon lugnt på som ingenting, dock kan slänga in att mina är islandshästar så förstår om du inte skulle vara så inne i hur man rider dom. (Hur man riden en islänning varierar också från person till person) Ingen rider som den andra och man får utveckla olika sätt att rida beroende på en själv och hästen efter som ingen är likadan.

Salish
10/24/16, 6:44 PM
#5

Nu har jag ju inte ADD eller ADHD så det kan jag ju inte svara på, men är autistisk + har koncentrationssvårigheter, och jag kan absolut känna igen mig i det där med att jag inte har någon kroppskontroll. Tycker att det är skitsvårt att hålla reda på alla kroppsdelar och hålla balansen i övergången mellan galopp och trav, och jag har ridit i 10 år! Rider dock inte på ridskola utan privathäst, och för mig brukar det gå bättre om jag tänker att jag delar upp övningarna i små delar och klarar jag inte en del gör jag om den tills den sitter.  Eller tar det i skritt, så att hjärnan hinner tänka vad det är jag ska göra. Men som andra i tråden skrev är det nog bra att du pratar med din ridlärare!

Wellcraft
10/25/16, 10:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har både adhd och asperger, så jag vet hur du känner. 
Det har varit ett helvete för mig ibland på ridskolan, då jag gjort fel trots att jag vet hur man egentligen gör, bara det att kroppen inte hänger med.
Att ständigt göra fel, prestera dåligt osv var aldrig kul.
Men jag gav aldrig upp för den skullen, jag fortsatte gå på mina lektioner, skaffade medryttarhästar på sidan av. 
När jag tyckte att jag lärt mig grunderna på ridskolan så kände jag mig färdig där och gick över helt till medryttarhäst + foderhäst.
Det var skönt att kunna rida själv, utvecklas i sin egen takt och slippa känna sig bortgjord.
Men, vad jag vill ha sagt är - stå ut och fortsätt kämpa, så kommer det bli jättebra till slut.
Ta inte bort viktiga saker ur ridningen (typ trampa ner hälen), MEN ta allt i mindre delar.
Till slut kommer det sitta automatiskt i kroppen och allt det som var så svårt idag kommer inte vara ett dugg svårt om ett tag :)
Trodde aldrig jag skulle komma till den punkten jag är på nu, men nu går nästan all ridning på automatik, jag vet vad jag ska göra och kroppen vet per automatik. 
Att jag lärde mig så mycket har nog även att göra med att jag stannade på ridskolan så pass länge ändå.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Tyst
10/25/16, 2:50 PM
#7

Ang. det där med hälen. Det finns förutom en balansaspekt även en säkerhetsaspekt kopplat till att ha hälen nere.

Jag suger på att trampa ner hälen, och det beror på att jag har stora vader med korta muskler. Det blir helt enkelt jobbigt och jag måste aktivt tänka på hälen hela tiden annars smyger den sig upp. Jag var irriterad på att alltid bli tjatad på, tyckte jag kunde rida i balans med fötterna "som de blev" och ignorerade helt enkelt den biten.

Tills en dag då jag rider ett tjurigt sto som gör någon konstig krumulurbock, och jag ramlar av. Eftersom jag inte hade hälen nertrampad fastnade foten i stigbygeln. Hästen blev rädd och skenade, jag satt tokfast. Jag hade tur att detta hände i ett ridhus och inte ute, och att jag inte blev sparkad i huvudet eller något. Ridläraren sade att jag blev runtsläpad i ungefär 10 minuter innan de fick stopp på allt. Jag hade ont i hela kroppen och blåmärken överallt. 

Då förstod jag varför man skall trampa ner i stigbygeln, vissa saker skall man helt enkelt inte tumma för mycket på.

Upp till toppen
Annons: