Annons:
Etikettbeteende
Läst 1767 ggr
Sims3horzien
2016-10-14 16:05

Slå hästen när den gör fel?

Hej! Min medryttarponny är supersnäll. Fast när man ska kratsa framhovarna så vägrar hon att hålla den still. Jag håller den ganska högt upp för att jag ska kunna hålla emot och för att visa att det är jag som bestämmer. När hon försöker rycka ner den kan jag hålla kvar men hon drar den fram och tillbaka. Jag hänger med i rörelsen men det slutar alltid med att jag tappar hoven. Jag hinner lixom aldrig kratsa klart (leran sitter stenhårt). En gång har en annan tjej fått göra det. Då slår hon till henne i bogen för att hon ska sluta. Det hjälper en stund men sedan börjar hon igen. I onsdags så kratsade jag framhovarna. När en dam i stallet såg att hon höll på att rycka med hoven så slog hon till henne. Hon säger att hon testar mig och att jag ska bli arg å henne om hon gör så. Det fukade när hon slog en stund men sedan började det igen. Hon lixom stod och slog till henne för att hon skulle sluta. Är detta fel eller inte? Det är ju inte direkt så att det gör ont på hästen när man slår den. Eller? Jag är inte så bestämd av mig då jag inte ridit så länge så jag lixom "kan inte slå henne"? Aja är detta rätt eller fel? Hon gör ju ändå fel och man säger till henne genom att slå henne. 

(Hon har inte ont i hovarna eller benen, det är kollat)

Annons:
Annette
2016-10-14 16:35
#1

Det är ni som gör fel, inte hästen. .

Om man lyfter hoven för högt blir det obekvämt för hästen och det kan vara en orsak till att den rycker.

Sims3horzien
2016-10-14 17:17
#2

Fast hon rycker även fast jag håller den långt nere. Testade bara att hålla den lite mer börja och då kunde jag hålla kvar hennes hov lättare. Det är precis likadant även fast jag håller den på ett annat sätt (fast jag får stadigare grepp)

Vikan
2016-10-14 17:26
#3

Har haft detta problemet förut, men då med bakbenen. Höger var värre än vänster och lyfte man nån centimeter för högt visade hon det tydligt. 
 Kan ju säga att hon blivit bättre och inte kickar efter en direkt längre. Varje gång hon gjorde nån ansats till att rycka med benet röt jag till och brukade lägga extra tyngd på henne och nästan "knuffa" till henne lite. Sedan beröm direkt när hon slutade och gjorde rätt

Gronstedt
2016-10-14 17:27
#4

Säger som #1, lyft inte för högt - i alla fall inte högre än att underbenet är parallellt med golvet. Leden viks ihop så att det blir som när du själv sitter på knä med rumpan på hälarna, det blir rejält obekvämt ganska snart.

Nu vet jag inte vad du menar med att "slå", men om du menar att tillfoga smärta och skada, så kan man behöva slå en häst om den är direkt farlig och till exempel stegrar sig över en och slår med framhovarna, eller om den klämt in en väggen och man känner att revbenen  börjar knaka, men det är nog ungefär de enda gångerna.

I stället för att slå hade den där damen kunnat ställa sig rakt framför och ta ponnyn i grimman och sett till att den koncentrerade sig på henne och så distraherat den genom att göra rösten lite grov eller ruska lite i överläppen eller liknande när den rycker. Du kan säga ett skarpt "Hördu!" eller kanske knuffa till ponnyns bog lite lätt med din axel när den rycker. Då tappar den balansen en aning och kan inte sprattla på en stund. 

Var också noga med att se till att ponnyn står i god balans med alla fyra fötterna innan du lyfter ett framben. Det är viktigt bakbenen inte står för långt bak och att den inte är bunden så att den måste hålla huvudet framsträckt, då har den svårt att hålla balansen och vill komma loss för det.

EDIT: Du kan också stöda hoven mot ditt ben strax ovan för knät för att få mer kraft att hålla den stilla.

Caf_Roy
2016-10-14 21:08
#5

Precis som vi skrev i din förra tråd på samma ämne är det rakt kontraproduktivt att orsaka hästen obehag i samband med att du håller på med hovarna. När du lyfter hoven, se till att inte hålla den för högt så det blir jobbigt/obekvämt för hästen. Kratsa bara en kort stund i taget så du kan släppa ner hoven och berömma innan hon börjar sprattla och på så vis belöna att hon höll den still. Ta nästa hov och gå varvet runt. I början kanske du bara hinner två tag med hovkratsen innan du behöver sätta ner hoven för att hon ska orka sköta sig så du kan behöva kratsa 10 varv om det sitter hårt, men det är bättre att hon får vara duktig 40 gånger än att det blir 4 konflikter. Börjar hon rycka med hoven, håll den upp mot armbågen och följ med som du gör så det inte blir en kraftmätning utan bara att hon inte tjänar något på det. Skulle du tappa hoven spelar ingen roll, bara lyft den igen till "kratsläge". Så fort hon slutar rycka, ta ner hoven till kratsläge igen. När hon håller den stilla där, börja med att kräva typ en sekund så hon förstår sambandet och har lätt att göra rätt så kan du öka tiden successivt, släpper du ner hoven och berömmer. Det viktiga är att det bara är när hon har hoven stilla i kratsläge som du låter henne ställa ner den. Återigen, be inte om mer än att hon har lätt att lyckas! Det betyder att du INTE kan kratsa färdigt en hel hov i taget i början! Du vill ha hoven uppe så pass kort tid i taget att hon inte börjar rycka med den (och om hon ändå skulle göra det låter du henne ställa ner hoven när hon håller den stilla igen). När det funkar klockrent kan du successivt öka tiden, men var beredd på att det kan ta månader innan du kan kratsa färdigt en hov i taget. Men den tid och energi du lägger ner på att göra det ordentligt och konsekvent nu kommer du få tillbaka tusenfallt i framtiden.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

JoannaLi
2016-10-15 10:17
#6

Min medryttarhäst, som var väldigt nervös av sig runt hovarna, lärde jag att lyfta och ställa ner hovarna på kommando. Det gör att han känner att han själv har mer kontroll på situationen - men det ger också mig som människa något mer positivt att fokusera på än att "åhnej, nu krånglar han igen". 

Så då kunde det se ut på två sätt. 

1) Jag kommenderar upp. Han lyfter. Jag berömmer översvallande och stryker mjukt på närmsta kroppsdel. Fortsätter prata glatt medan jag kratsar. Kratsar klart. Kommenderar ner. Han ställer ner. Jag berömmer stort och ger en godbit. Det ger mig en faktisk prestation att titta på, det ger honom kontroll, och det ger ett enkelt sätt för mig att avsluta det obehagliga momentet med en godbit, som minskar obehaget inför momentet något. 

Annars så såg det ut på exakt samma sätt om han krånglade, men jag lärde mig att läsa honom, så när han börjar skruva på sig/se orolig ut, men innan han började slå, så bad jag honom att sätta ner. Beröm, godis, klappar, och så bedömer man situationen. Vill han slå för att han är obekväm med kratsningen just nu, eller vill han slå för att han är trött i benet? Är det a) så avbryter jag kratsningen en stund, och gör något annat. Är det b) så byter jag helt enkelt ben, och återkommer till det andra benet sen. 

I början fick jag hjälpa till att lyfta hoven, hålla och ställa ner, som en guide, men nu för tiden så lyfter, håller och ställer han ner hoven helt själv. Det är bara om något sitter riktigt fast som jag håller en stödjande hand på hoven så att det inte ska rycka obehagligt.

Annons:
TatsuOni
2016-10-15 18:24
#7

Min gamla ponny hade tillbringat hela livet på ridskola innan han kom till mig. Han var hemsk med hovarna i början! Han hade nämligen lärt sig att om han ryckte och hoppade så gav folk upp och han slapp få hovarna kratsade. Jag lyfte upp hoven igen och igen och igen tills jag var klar. Sedan samma sak med nästa nästa hov och nästa. Det fungerade och till slut så behövde jag bara knäppa med fingrarna för att han skulle lyfta hoven och sedan stod han snällt tills jag var klar.

När jag lyckades kratsa en hov utan krångel så fick han självklart beröm. Livet ut så fick han en klapp efter varje lyckad hov. Alltså fyra klappar per kratsning.

Det fungerade för mig att aldrig ge mig. Så var det med mer än bara hovarna då han hade kommit undan med mycket innan. Tålamod gav mig en snäll och lätthanterlig ponny.

Under dem år som jag har hållit på med hästar så har jag sett många som har använt våld för att få hästen att t ex stå stilla när de håller på med hovarna. Jag har aldrig sett någon som har lyckats. Däremot så har jag genom tålamod och genom att aldrig gett upp fått ordning på dessa ovanor.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Salish
2016-10-16 18:51
#8

Skulle aldrig en häst, har märkt att det är mest kontraproduktivt och hästen blir istället rädd och orolig, och jag vill ju inte ha en häst som är rädd för mig! Det kan bli farligt. Enda gångerna jag kan slå till är om det är en nödsituation då hästen gör något som kan innebära stor fara för mig, den själv eller andra i stallet. Men istället brukar jag göra så att om hästen inte gör som jag vill gör jag helt enkelt om det, och berömmer när den gör rätt. Det kan krävas väldigt mycket tålamod dock, men det lönar sig.

Sims3horzien
2016-10-17 17:33
#9

Okej tack för svar! Ska dit på onsdag och ska testa era tips. Är rädd att damen ser det igen och hon kommer och blir arg på lilla ponnyn. Kanske får gömma mig i boxen med henne. Men ska jag helt enkelt. Bara försöka hålla imot tills hon slutar? Är det ok om man "boxar" lite med axeln så hon slutar? Hon håller lixom på tills jag inte kan hålla imot mer. Fast hon är supersnäll och skulle aldrig bitas osv. Ska jag bli arg och ryta på henne när hon håller på? (Är inte så bra på det ska ni veta)

Caf_Roy
2016-10-18 11:44
#10

Den enda du ska säga till på skarpen är "damen" om hon kommer och ska lägga sig i! Säg att det är snällt av henne att vilja hjälpa till men att du har läget under kontroll, tack så mycket. Vad gäller hästen är tanken att du ska ställa ner hoven och berömma INNAN hon börjar rycka i hoven, även även om det betyder att du bara kan ha den uppe ett par sekunder till en början. Skulle hon ändå börja rycka, håll hoven uppe så gott du kan utan att det blir en kraftmätning. Tappar du taget lyfter du den bara igen utan att göra någon grej av det. Du ska INTE boxa, bli arg, ryta eller ens visa missnöje när hon rycker! Däremot ska du, så fort hon gör minsta uppehåll i ryckandet, släppa ner hoven och berömma massor! Efter några gånger kommer hon inse att precis ingenting händer om hon rycker med hoven och att det bara är ett slöseri med energi. Det korta uppehållet i ryckandet du är ute efter kommer komma snabbare och snabbare och när hon fattat hur hon ska göra för att få sätta ner hoven kan du börja öka tiden hon behöver ha den stilla för att få sätta ner. Det är dock väldigt viktigt att stillheten ger resultat för henne, inte förrän hon i princip slutat helt med att rycka kan du begära mer än ett par sekunders stillhet efter att hon ryckt! Det måste vara mycket lättare för henne att få resultat genom att vara dig till lags än att bråka. Det är väldigt viktigt att ingenting negativt över huvud taget sker i samband med den här träningen! När hon rycker vill du att hon ska tänka till att "nej just det, för att sätta ner foten skulle jag ju hålla den still en sekund istället". Det kräver tillit från hennes sida och kommer försvåras oerhört om hon i den situationen samtidigt inte vet om hon har repressalier att vänta för att hon ryckte. En häst som är spänd/orolig vill ha alla fötterna på marken, så istället för att hålla foten stilla i väntan på beröm kommer hon rycka ännu hårdare för att ha alla hovarna på marken i väntan på bestraffning. Men var inte rädd att ryta på "damen" om hon kommer och ska lägga sig i!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Sims3horzien
2016-10-18 11:55
#11

Jaha okej. Kommer nog gömma mig i boxen med ponnyn ändå för att slippa damen, hehe. Okej ska försöka få henne att va stilla med hoven. Det är värt ett försök..

Caf_Roy
2016-10-18 12:04
#12

Lycka till! Och kom ihåg att det inte handlar om att få henne att hålla den still utan att berömma henne så fort hon gör det självmant.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Tanami
2016-10-18 23:30
#13

Alltså jag vet inte riktigt vad jag tycker om att slå med nävarna och vill heller inte skapa någon typ av diskution men jag hade hälre valt att ryta till, knuffas, använda ridspö för att hellre ge en kortare starkare snärt så de reagerar. Jag tror iaf att hästen reagerar mer på det eftersom det blir mer som ett wakeup call om den inte reagerar på rösten eller att den blir knuffad :)

http://carolinearman.weebly.com/

Annons:
Ketang
2016-10-19 14:36
#14

Nu har jag inte läst alla svar du fått, men en sak är säker. Man slår INTE djur! Dom gör inte saker för att jävlas, det kan finnas hundratals olika anledningar till att hästen gör som den gör. Bara för att en veterinär inte hittar något fel betyder inte det att det inte FINNS något fel. Ta det lugn med hästen och försök lista ut varför den gör som den gör.  Något kanske har hänt någon gång och att slå/straffa hästen i den situationen förstör ju bara hästens förtroende mer. Säg ifrån när andra slår djur oavsett om det är deras egna djur eller någon annans! Djuren kan inte själva säga ifrån.

Sims3horzien
2016-10-19 14:43
#15

Jg har aldrig slått henne. Idag fick jag veta att hon har blivit halt. Kan det ha med saken att göra?

Ketang
2016-10-19 14:49
#16

#15 Nej det skrev jag inte, men säg ifrån när andra gör det, skydda henne.

Det beror på, ganska omöjligt att säga. Har hon "krånglat" länge när du lyfter hovarna? Hur halt är hon, kan hon ha skadats idag eller är det en hälta som kommit smygande osv. Många frågor man behöver få svar på för att kunna ana om det finns ett samband.

Sims3horzien
2016-10-19 15:39
#17

Har bara varit medryttare på henne i ca 3 veckor och sedan dess har hon varit besvärlig. Vet bara att hon är halt och inget mer men ska åka dit och sköta om henne.

Upp till toppen
Annons: