Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3275 ggr
Supercoolninja
2016-10-11 10:31

Spikmatta

Någon som anväder en vanlig "människospikmatta" till sina hästar? Läste lite om att de ev. Kan skada hästen om man lägger den över ryggraden men de borde väl funka om man lägger över nått mjukt som täcker ryggraden under spikmattan? :)

Annons:
Niklas
2016-10-11 10:49
#1

För vems skull ska hästen ha en spikmatta? Är det hästen eller ryttaren den ska hjälpa?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Supercoolninja
2016-10-11 12:21
#2

Har läst att hästen ska bli lugnare av det och att blodcirkulationen ökar.

Niklas
2016-10-11 12:22
#3

Där ser man.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Gronstedt
2016-10-11 12:24
#4

Rykta istället, det lugnar och ökar blodcirkulationen utan risk för skador. Lämna i alla fall aldrig hästen utan uppsikt med spikmattan, det räcker att den går emot en vägg eller kliar sig för att både hästen och spikmattan kan råka ut.

Supercoolninja
2016-10-11 12:27
#5

Självklart skulle ja inte lämna hästen ensam med en spikmatta. Tänkte att de kanske funkar med spikmatta vid skoning då han kan bli jobbig. Har läst att de funkat för andra o rykt blir både hästen och hovslagaren irriterade av när han skos…

Gronstedt
2016-10-11 13:14
#6

Du kan ju prova, funkar det är det ju bra. Jag har svårt att tro att den påverkar hästen speciellt mycket om den bara ligger ovanpå ryggen, den är ju gjord för det tryck som uppstår när en människa ligger på den (i den mån den nu gör någon nytta för människor). Med tanke på det tror jag inte den kan skada hästens ryggrad, möjligen kännas obehaglig. Det är kanske inte bara ryggraden som behöver skyddas, utan också bogbladens överdel och bäckenkammarna, där skelettet är nära huden. 

Om oturen är framme och hästen trycker till med sin stora styrka, tror jag nog att den kan få otrevliga blåmärken.

Annons:
Supercoolninja
2016-10-11 13:37
#7

Man får ju lägga lite tyngd på (en gelepad elr ett täcke) och ja hade nog bara tänk använda den över korset och ryggen, och man får lägga något mjuk under om man vill skydda benen. Vi har en bred stallgång så hästarna kan inte trycka sig mot någon vägg heller. Är de fler som har erfarenhet av spikmatta och vad effekterna blir? :)

sosom11
2016-10-12 21:09
#8

Jag använde det på min nordsvensk. Tog bort piggarna som är mot ryggraden. Sen la jag på spikmattan på hans "bakrygg" och på det ett fleecetäcke. Han fick stå i gången uppbunden med det före ett rid/körpass medans jag gjorde stallet ca 30 min. Han var väldigt stel i bakbenen på vintern så det mjukades upp lättare, tyckte det blev ett ganska bra resultat. Slapp skritta i 20 min tills man kunde börja jobba på riktigt. Sen strechade jag hans bakben efter passen och täcke ute såklart så att han inte blev stel igen.

EW

[nevamisse]
2016-10-14 00:48
#9

Har aldrig provat, även om jag själv använder spikmatta varje kväll.

Har du testat att massera hästen mycket? Våra blir helt trötta av massage.

Supercoolninja
2016-10-14 22:04
#10

Han är inte så mycket för massage. Han blir mest irriterad när man trycker på honom. Enda stället han gillar att bli masserad på är nacken haha. 
Travhästarna har oxå lite svårt att slappna av när man masserar dem. Får känslan av att dem är "mer på sin vakt" och har inte blivit lika mycket ompysslade som ridhästen. Gäller såklart inte alla travare men just dessa. 
Svårt att förklara. Dem är inte rädda utan brukar stå o vila benen men halvsover aldrig som ridhästen gör ibland

Ketang
2016-10-19 14:46
#11

Jag har provat att lägga spikmattan över korset och lagt täcket på korta stunder. Hästarna gäspar och somnar nästan så jag tror att det är ganska skönt :-)

Men kanske inte på ryggraden.

Upp till toppen
Annons: