Annons:
Etikettfoder
Läst 1020 ggr
Nina3141
2016-10-09 08:04

Hyrponny och kostnader?

Hej!

Jag vet vad allt skulle kosta men tänkte vara lite lat och be om lite hjälp här hehe. Om någon vänlig skäl skulle vela räkna ut vad allt detta blir på  9 månader? Gärna någons som har häst så kan den personen då säga om något r ett måste att ha med ändå. Hade inte planerat o hyra ponnyn på några/ nått år utan vill endast ha det klart för mig.

Utrustning får man med. Har sedan tidigare benskydd och schabrak så det kan vi räkna bort, man kan ju aldrig veta vad jag får för mig att köpa haha.

- Vi har stallplats på 1800kr i månaden ungefär där ingår hö och sådant.

-  Ponnyn på kanske 6500 kr.

- 2 vaccin tror ja det va på 500kr st.

- hovslagare var 8e vecka 1000kr gång tror jag? Har jag fel?

- kommer gå på ridskola så träningar behövs nog inte. Kanske någon i månaden.

- Något täcke? regn och felistäcke? Vad är bäst om man har de under vinterns hösten o våren? ej sommar.

Jag har inte full koll men detta ä odet folk har sagt till mig. Men ni som haft häst, vad är ett så kallat ''Måste'' om man har häst? Sen om någon skulle vela räkna ut det här under 9 månader hehe..

Annons:
Mooniq
2016-10-09 08:08
#1

Nu var det längesen jag hade häst, men ha alltid en rejäl summa pengar, som backup om något händer. Man vet aldrig när man måste ringa veterinär, eller när hästen slitit sig och förstört någons trädgård eller odlingar.  Även om du gör en otroligt bra lista på utgifter så händer det väldigt lätt att det blir mer utgifter än man tänkt sig. Sen är det underbart roligt att hyra/äga häst/ponny ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Iskristallen
2016-10-09 23:44
#2
Zadeira
2016-10-10 13:02
#3

Det är ju olika vad som ingår i hyrponny beroende på var du hyr den, så själva kostnaden därifrån och vad som ingår, försäkringar, utrustning, täcken osv är väldigt svårt att veta såhär och räkna på.

Sen är det ju inte säkert du har samma summor att utgå från då som du skriver om i ditt inlägg, stallplats, hovslagare osv kan ändra priser innan det är
aktuellt. Du skriver ju att det inte är fören om något år du ska hyra ponnyn så summorna kan ha förändrats.

Nina3141
2016-10-10 15:37
#4

#3 stallplats kommer va lika då jag hyr den,  vi känner ägaren oså sen vet jag vart jag vill hyra ifrån och har tagit deras summor. Ville bara få ett litet ungefär men har räknat ut det till runt 30 000 på ett år

Zadeira
2016-10-10 17:24
#5

#3 Det låter väldigt lite, om du inte menar attstallplatsen kostar 30 000 på ett år. Enbart stallplatsen med det priset du angav kostar ju 21,600 på ett år.  Det skulle ge ca 700 kr per månad för alla andra kostnader, vilket i mina öron låter väldigt lite om du ska ha till träning, eventuell utrustning och täcken, försäkring, mat, hovslagare och eventuella veterinärkostnader. Som sagt, vet inte vad som ingår exakt i hyrponnyn, men tycker att 700kr för de övriga kostnaderna låter väldigt lite.

Nina3141
2016-10-14 16:35
#6

#5 bor i en liten stad halvt ute på landet, det är inte så dyrt.

Annons:
Zadeira
2016-10-15 10:12
#7

#6 Vad menar du inte är så dyrt? Utrustning, foder, veterinär, försäkringar, hovslagare osv kostar väl ungefär lika mycket oavsett var du bor?

Linnea
2016-10-15 13:36
#8

#5 Man köper ju inte nya täcken, vaccinerar och har hovslagare varje månad.. Min stallplats kostar 1500 per månad. Det ingår hö, torv utsläpp mm. Han får ett par nävar kraft per dag mest för att dom andra får samtidigt. Vacc en gång per år. Verkar visserligen själv men annars hade det väl gått på 800 per gång ungefär. Har ett regntäcke som han använder då och då. Försäkringen kostar 1800 per år. Sen är det ju upp till var och en (tyvärr ibland) hur mycket man väljer att klä på sin häst.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Zadeira
2016-10-15 14:01
#9

#8 Nej det gör man inte men som det står i tidigare inlägg vet ju inte TS ens exakt vad som ingår i hyrponnyns och vad hon måste bekosta själv, eller vad de olika sakerna kostar…

Nina3141
2016-10-16 12:33
#10

 #9 men jämför, stockholm har dyrare stallplatser och dyrare i princip det mesta. Tro på mig när jag säger att det inte blir så dyrt?

Zadeira
2016-10-16 16:41
#11

#10 Ja det är du som ska ha pengarna och har koll på vad det du behöver kostar. Så säger du att det inte blir så dyrt så stämmer det säkert. Men bättre med extra buffert än för lite…

Upp till toppen
Annons: