Annons:
Etikettbeteende
Läst 810 ggr
Sims3horzien
10/8/16, 6:14 PM

Hon vill inte ha hoven still

Hej! Jag har en helt fantastiskt medryttarponny. Men det ända problemet är att när man ska kratsa framhovarna så lyfter hon snällt men sedan så slänger hon och rycker så jag inte har någon chans att hålla kvar. En lite duktigare tjej gjorde det åt mig och hon typ boxade henne för att hon skulle ha den still. Jag vill inte slå henne. Hur ska man få bort detta som ponnyn håller på med? Jag vill kunna kratsa de själv utan att behöva ha hjälp.

Annons:
Caf_Roy
10/8/16, 6:51 PM
#1

Det jag brukar göra är att hålla i hoven (inte som i ett städ, följ med i rörelsen men låt henne inte sätta ner den) tills hon håller den stilla en liten kort stund. Sätt ner och beröm innan hon hinner börja rycka igen. Allteftersom hon lär sig kan du öka tiden hon behöver hålla den stilla innan du belönar. När du ska kratsa hovarna, kratsa så gott det går även när hon far runt med hoven och släpp ner så fort hon har den stilla (så lång tid ni har kommit till). Hann du inte kratsa färdigt gör det inget, ta andra foten en gång (bara för att träna om du hunnit kratsa färdigt den) och gå tillbaka till den första igen. Allteftersom hon lär sig att inget dåligt händer när hon har hoven i luften och att något bra händer när hon har den stilla kommer hon göra det längre med större förtroende.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Sims3horzien
10/8/16, 7:10 PM
#2

Okej ska försöka.. Hon rycker och sedan sätter ner hoven med en väldans kraft. Vet lixom inte hur jag ska göra.

Sims3horzien
10/8/16, 7:10 PM
#3

Okej ska försöka.. Hon rycker och sedan sätter ner hoven med en väldans kraft. Vet lixom inte hur jag ska göra.

Caf_Roy
10/8/16, 11:40 PM
#4

Så länge du håller benet böjt har hon väldigt lite styrka att räta ut benet med, så försök hålla hoven uppe vid armbågen ungefär när hon sprattlar. Framåt och bakåt är hon däremot stark, så bara följ med i rörelsen och håll benet böjt. Skulle du tappa det spelar ingen roll, bara lyft det igen. Det är när hon gör rätt hon får beröm och vila, att sätta ner foten själv tjänar hon inget på.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Maleficum
10/9/16, 11:56 AM
#5

Nåt att tänka på är att se till att hon står bra innan man lyfter också så hon kan hålla balansen ordentligt (har varit med om hästar som trillat ner på "knäna" för dem inte kunde hålla balansen när jag inte släppte benet).

Annars brukar jag göra som Caf-Roy beskriver, när dem börjar trilskas så böjer jag upp benet extra (nästan som vid böjprov) och sen bara följer med i fram och tillbaka rörelsen tills dem slutar, håller några sekunder, berömmer och släpper ned hoven. Sen är det upprepning som gäller (men med vila emellan försöken) och hålla längre och längre stund innan man släpper ner. Skulle hon få ner benet innan du valt det så snabbt upp med det igen. Det ska vara lätt och trevligt för hästen att hålla benet uppe (att slå till den gör saken bara värre) men jobbigt att själv försöka rycka till sig det och sätta ned på egen hand.

Vet du om hon gör lika dant med sin ägare eller håller hon hoven stilla då? Om hon gör lika dant med alla som försöker kratsa kan det vara en bra ide att kolla upp så hon inte har problem som gör ont när man håller upp benet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[RC1393]
10/9/16, 5:19 PM
#6

Tycker också du ska göra om #1 beskriver, samt eventuellt kolla upp det medicinskt som #5 skriver. #1 förslag är det som jag använt på alla mina föl/unghästar samt "bråkstakar" och det har fungerat förträffligt. Har du möjlighet så träna på det ett par gånger om dagen. Och givetvis: Glöm inte hjälmen!

Förslaget du fått av den "duktigare" tjejen kan jag inte rekommendera, risken är stor att du lär hästen att det är hemskt att lyfta på hovarna och då måste man öka våldet tills hästen blir inlärt hjälplös🤐

Annons:
Sims3horzien
10/10/16, 2:39 PM
#7

Okej ska försöka.

Upp till toppen
Annons: