Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 997 ggr
Liv123
10/1/16, 6:09 PM

Magic Moon

hej! jag har just börjat rida en fantastisk häst, men hon vill bara galoppera HELA tiden, snabb galopp värsta kapplöpningshästen, men jag får dra jätte hårt i tyglarna när hon ska stanna. Jag kan inte be min ridlärare om hjälp, skulle inte få nåt bra svar (jag bor i afrika) jag vet inte hur jag ska göra för att få stopp på henne, kan nån hjälpa mig?

Annons:
Sommarek
10/1/16, 6:23 PM
#1

Skulle det vara ett problem (vet ju inte hur/vart du rider) att helt enkelt låta henne springa, men att bara låta henne stanna när du ber om det när hon väl börjar tröttna? På så vis lär hon sig ganska snabbt att det är jobbigt att inte göra som du säger.  ;)

Annars kan du ju alltid prova att vända henne; kan hon inte titta rakt framåt kan hon inte heller springa rakt framåt. Googla på "one rein stop" och se om det kan vara nåt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Liv123
10/2/16, 7:17 AM
#2

Bra ide! ska prova nästa gång jag rider, tack för tipset!

Alejalo
10/2/16, 11:33 AM
#3

Att tvinga hästen en häst som halvt skenar ännu mer framåt för att den ska tröttna kommer aldrig sluta springa, den kommer att stupa och bli  rejält skadad.. 
Lyssnar hon på dina halvhalter i skritt trav? Kan du reglera hastigheten i skritt och trav?
En häst som drar på rejält i galopp och är hård kan också vara att den är omusklad och tycker det är jobbigt, när något är jobbigt är det lättare att göra det snabbt. 
Så när halvhalterna fungerar Bra så kan man börja lite med galoppen, men endast ca 5 galoppsprång inte mer, utan sakta ner till en bra trav och sedan ta galopp igen 5 språng.
Bäst hade varit att ta hjälp av en tränare.

Linn Is The New
10/2/16, 1:33 PM
#4

Om hon försöker sticka kan du ta in henne snabbt på volt, då kan hon inte springa då benen begränsas. Låt henne inte springa tills hon tröttnar, om hon ens gör det! Det kan gå riktigt illa, och hon kan lika gärna springa tills hon tuppar av eller att ni båda två skadar er.  Kan även vara så när du drar så kan hon se det som en utmaning och dra ännu mer och ta bettet. Försök slappna av, gör många halvhalter och försök göra en snabb volt varje gång hon försöker smita, och var i ett inhägnat område såsom en paddock eller en lämplig hage.  Va inte på fyrkantspåret för mycket, försök att hitta många olika ridövningar med olika ridvägar för att få henne av fokusera på det istället. Annars kan du ju testa Nh och testa mycket markarbete såsom tömmkörning och longering. Jag har ju inte sett er två, men det låter inte jätte kul.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Sommarek
10/2/16, 5:36 PM
#5

#3 Direkt faktafel.

#4 Om man googlar lite snabbt så inser man att just det att låta hästen göra det den tror att den vill men att det sedan får konsekvenser är en stor del av NH. Bestäm dig.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[RC1393]
10/2/16, 5:40 PM
#6

#5 Men det ska inte bli farligt, en okontrollerat galopperande häst på kuperad terräng kan bli direkt livsfarligt, tänk om de går omkull? Jag har sett mina egna hästar galoppera omkring i hagen och gå omkull för att marken varit hal, ojämn eller dylikt, då hade jag verkligen inte velat sitta på. Jag håller för övrigt med #3

Annons:
Sommarek
10/2/16, 5:42 PM
#7

#6 Det är därför jag frågar TS om det hade funkat, eftersom jag inte vet hur terrängen ser ut eller om hon är ute eller inne. Läs om, läs rätt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[RC1393]
10/2/16, 5:49 PM
#8

#7 Tycker ändå det är förkastliga råd att ge, du vet ju inte vem det är du ger råd. TS kanske bara ridit några månader? Hästen kanske är ung/otränad och helt enkelt inte orkar som #3 föreslår. Då är det mycket bättre att hästen får träna och bygga upp sig än att bara rida vansinnesfärder genom terrängen.

Sommarek
10/2/16, 5:59 PM
#9

#7 Men herregud. Återigen, det är därför första meningen är ställd som en fråga. Det är alltså ett råd som beror på vad svaret är. Kan du inte förstå vad det är du argumenterar mot är det bäst att låta bli. Jag skulle även vilja be dig citera mig där jag rekommenderar en "vansinnesfärd" - fast gör det via PM istället för att fylla TS tråd med en massa osammanhängande svammel om saker som hag aldrig skrivit.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[RC1393]
10/2/16, 6:08 PM
#10

#9 Att mana på en skenande häst blir ju en vansinnesfärd, särskilt om man inte vet hur stor insikt i faran ryttaren själv har. Råkar du nu råda en 12-åring till detta har denne kanske inte omdöme att veta när det blir farligt eller inte att följa detta råd. Även om TS är vuxen så har även små grytor öron och kan läsa vad som skrivs i tråden, utan att ta till sig riskerna.

Linn Is The New
10/2/16, 7:17 PM
#11

Ursäkta? Så du menar att du skulle låta en sådan het häst galoppera på obestämd mark? Det är en säkerhets risk som jag inte tycker TS borde ta. Och när jag föreslog NH så består det mycket av markarbete också. Tycker för övrigt också som #10 och #3.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[nevamisse]
10/3/16, 9:23 AM
#12

#3 och #10 har helt rätt!

Gronstedt
10/3/16, 11:20 AM
#13

TS, först och främst ska du INTE "dra jätte hårt i tyglarna" för att få stopp på hästen. Det blir en dragkamp du aldrig kan vinna och när du drar så lägger sig hästen på hårdare och ökar farten. Vad du måste göra är att ta ett kort tag i tyglarna och sedan ge efter minst lika mycket. Ta igen och ge efter igen, gång på gång. Du kan behöva ta hårt, men du ska aldrig någonsin sitta och dra.

Andra tips för att hindra den från att sticka är att aldrig galoppera hemåt och att låta den trava, trava, trava tills sprallet har gått ur kropp och knopp på den innan du försöker galoppera.

Om underlaget och sikten är bra,  är det en utmärkt idé att driva på hästen när den sprungit sig nöjd och vill sakta av. Dels blir det jobbigt och dels inser den att den i alla fall inte får bestämma själv och då är det inte lika roligt att sticka längre. Det är ytterst osannolikt att hästen "skenar". Skena och sticka är helt väsensskilda saker. Skenar gör hästar mycket sällan, och gör de det så slutar de efter några meter - till och med när de är jagade av rovdjur brukar de springa kontrollerat - och det är ytterst osannolikt att den skulle springa ihjäl sig eller ens springa sig mer än rejält andfådd. När du känner att den tröttnat på att dra så driv den att springa 20 meter till och gör sedan en kontrollerad avsaktning för dina hjälper.

Träna också in One Rein Stop, så att du har den nödbromsmöjligheten om det skulle behövas. Observera att du inte bör försöka det i skarpt läge utan att ha tränat, det kan få hästen att gå omkull om ni inte båda förstår hur det fungerar.

Träna mycket från marken och uppsuttet på lyhördhet och respekt, så blir kommunikationen bättre även när springet i benen tar överhand!

Annons:
Upp till toppen
Annons: