Annons:
Etikettislandshästar
Läst 2431 ggr
[W.D Skorrm]
2016-09-30 17:15

Sadel för islänning

Så hade börjat fundera på att skaffa ny sadel till 'min' lilla islänning så kom jag in på frågan om islandshästar måste ha islandssadel eller klarar dom av en vanlig allroundsadel ? Hon är bara liten skogsmulle så de e inte så mycket tölt, trav eller galopp.

Nästa fråga brev att om man kan kolla sadel storleken för islänningar som på andra hästar ?

Och sist ifall hon har 17,5" i islandssadel har hon de i allroundsadel då med ?

Annons:
[RC1393]
2016-09-30 17:24
#1

Skillnaden mellan islandssadel och engelska sadlar är inte stor, handlar mest om att ultimat kunna släppa fram hästens "extra" gångarter. En vanlig engelsk fungerar bra om den är väl inpassad (precis som på vilken häst och sadelkombination som helst).

17,5" avser sitsens storlek, alltså hur stor rumpa ryttaren har och har inget med sadelns bredd att göra. Normal bom är ca 32-34" bred, det kan skilja sig lite mellan olika modeller. När jag provade in sadel senast kunde min häst ha en 32" schumacher medan hon behövde 34" av stubben. Bäst är om du kan ta ut en kunnig sadelutprovare och hitta en som passar bra för er bägge.

Alejalo
2016-09-30 17:24
#2

Alla raser kan ha alla sorters sadlar så länge sadeln passar hästen (och ryttaren). Så du kan använda en allroundsadel till din islänning. 
Du mäter från bogbladet till sista revbenet, omvandla det till tum så har du hur stor sadel hon kan bära.  Sen får du kolla hur bossorna ser ut på sadeln ifall det är en kilbossa eller rundbossa.

Lona
2016-10-01 01:13
#3

De flesta islandsryttare som inte har speciella islandssadlar har dressyrsadlar då de ger lite annan sits än en allroundsadel. Huvudsaken är förstås att sadeln passar både dig och hästen, oavsett sadeltyp. Instämmer, ta ut en duktig sadelprovare, gärna en som är van vid islandshästar!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

kvekki
2016-10-13 01:00
#4

Islandshästsadlar är byggda för att inte ligga an vid bogbladen. Om inte jag är helt ute o cyklar (kan inte så mkt om sadling av vanliga hästar) så ligger vanliga allround/dressyr/hopp längre fram och är mer gjorda för att gå utanför bogbladen, än för att ligga bakom dom. Vill du träna tölten, få hennes tölt bättre, större frambensrörelser så välj en passande islandsssadel. Den låter hennes bogblad gå fria på ett annat sätt. Spelar det ingen roll alls med tölten så välj en sadel som passar er, oavsett sort.

Upp till toppen
Annons: