Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1338 ggr
JohannaLoof
2016-09-27 23:25

Övningar för att bygga ryggmuskler.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en ridtravare på 12 år som behöver lite mer ryggmuskler. Han har en jätte fin kropp men det behövs bygga mer vid ryggen för just nu så orkar han inte ens bära galoppen och det är ett mål för oss att kunna galoppera normalt igen.

Så nu skulle jag behöva lite tips på övningar? Och han får redan ett bra foder. Jag hade de fodret förra året och då byggde han världens muskler bara sådär bara det att vi klättrade lite då också då det fanns vid det stallet. Där jag står idag finns det inte en backe på jätte långt håll. Bara en liten på 10 m som ligger precis bredvid gamla E18. Som det är nu är han en rätt knepig häst med inget tålamod. Man får inte riktigt fram övningar som gör att han måste använda ryggen för han klarar det inte fören han har fått mer muskler i ryggen.

Ja har ju uppfattat det som, som att man ska försöka arbeta i en långsam trav. Men det finns inte för honom. Så nu frågar jag om hjälp? Vad kan jag göra för att bygga mer muskler när det inte finns så att jag kan klättra och han förstår inte vad långsamtrav är samt som han är väldigt jobbig att få ner i form också.

HJÄLP

Annons:
Maleficum
2016-09-28 00:01
#1

Tempoväxlingar hjälper till att bygga bakparti och rygg (iallafall på hund) så massa massa övergångar mellan olika gångarter (och öka och minska gångarterna). Att bara trava på är väldigt energisnålt. Övergångar och tempoväxlingar ger ju också bättre lydnad och är ju grund för en bättre form. Har han svårt att trava långsamt trava bara några få steg och bryt av till skritt i några få steg och sen trav igen och sen skritt. Rid åttor, på volt är det svårare att springa fort och åttor ger bra byten i böjning åt båda hållen och hjälper till att få honom att trampa in med bakbenen under sig, kan varieras på massa sätt, ett bra är att trava volt och sakta av och skritta några steg i mitten innan man byter volt. Har du stor ridbana kan man lägga tre volter och tex trava mittvolten och skritta de yttre volterna, då blir det ett halvt vart trav, skritt en volt (åt andra hållet) trav en halv volt och skritt ut åt andra hållet och sen såklart byta varv. Även serpentinbågar man man göra massor med, kör olika gångarter på de olika bågarna.

Sen känns kavaletti bommar som en ide så han måste lyfta på benen mer vilket ökar rörelsen i ryggen och dessutom kan man ju variera längden lite och på så sätt variera hans steglängd över (få honom att minska och öka traven eller skritt).

Båda grejerna är nog bra att göra även från marken med longering och främst tömkörning.

Sen gäller det ju såklart att han är frisk och bara tappat muskler pga för lite träning och ingen annan anledning. Och finns ju säkerligen ännu kunnigare personer med bra tips.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

emmaemmal
2016-09-28 13:45
#2

har tips på min blogg 😊https://emmalofqvistblog.wordpress.com/

sosom11
2016-09-28 15:12
#3

Bommar, upphöjda bommar och cavaletti, en fin avslappnad form, löshoppning, longering.

EW

Lona
2016-10-01 01:22
#4

Förutom att ni inte har backar, hurdan terräng har ni runt stallet? Skritt är helt klart en underskattad gångart, ut och skritta i skog och mark, gärna där det ligger stockar och annat som han måste lyfta benen för. Det ger dessutom en lite mer allsidig träning än cavalettis i paddocken som ofta blir rätt statiskt, hästen tycker ofta att det är roligare också. Sen som de andra skrivit, tempo- och gångartsväxlingar, det kan du ju även göra ute ibland. (Blir lätt att man slörider då, det är ett gyllene tillfälle att träna där man ofta får lite extra aktivitet i hästen mot på ridbanan.) Vi märkte stor skillnad på vår häst när vi tränade mycket galoppfattningar, främst från marken (longering el tömkörning). Gör en galoppfattning, efter några språng saktar du av. Variera gärna vilken gångart du fattar galoppen från och saktar av till, förutom att det ger omväxling så gör det hästen mer lyhörd.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Skånetjej
2016-10-04 09:18
#5

Upphöjda bommar som många sagt men oxå att backa. Kanske du ska börja från marken och se till att huvudet är lågt så han höjer ryggen när du backar.

Eldlilja
2016-10-05 11:30
#6

Öppna och sluta kan hjälpa. De lösgör och hjälper till att samla hästen. Styrketräningen i övningarna kanske främst sker i bakdelen (lär hästen att bära mer vikt på bakdelen) men ryggmusklerna får sig också träning. När hästen är mer samlad och bär mer vikt på bakdelen blir även ryggen starkare då hästen arbetar bättre med kroppen och inte avlastar så mycket på bogarna.

Annons:
[nevamisse]
2016-10-05 16:37
#7

Som #4 skriver, skritta mycket i terrängen kan göra underverk, där de får lyfta på benen och tänka lite mer var de sätter hovarna än att harva runt på banan.

eeriksson65
2016-10-06 05:55
#8

Många kavaletti efter varandra, för att börja med en mjukare start börja med mindre kavaletti bommar sedan lägg till mer o mer efter dagarna. Ha även studs flera bommar efter varandra så ska du nog se en skillnad  :D

❤️

Upp till toppen
Annons: