Annons:
Etikettbeteende
Läst 1553 ggr
Nina3141
9/27/16, 6:11 PM

SVÅRfångad i hagen..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nästa sommar får jag hyra häst från ridskolan. Har en ponny som ligger mig varmt om hjärtat, Promise. Hon är en ursöt C ponny som är underbar i ridningen och jätte gosig när man sköter om henne. Men - hon vill inte bli fångad i hagen. Hon blir sur när man ska sätta på grimman i boxen med. Men hon är hur snäll som helst när hon väl har gripman på sig. Iallafall, jag vill ha Promise på betet, men det tar upp till 4 - 5 timmar att fånga henne. Ibland får man åka hem utan att ha ridit eller med massa blåmärken.  De som jobbar på ridskolan har inte gjort detta bättre, de ger henne havre hela tiden när hon ska fångas i hagen och har inte något tålamod alls till att få kontakt med henne eller träna henne. En gång skulle vi ta in hästarna, jag hälsade på henne, klappade henne, tog tag i hennes grimma. Men då sa en personal ' innan du sätter fast henne i grimskaftet, ge henne lite havre för att hon var duktig. Va? Alltså va? De ger henne havre och det förvärrar för varje gång, hon blir mer svårfångad för varje vecka. Denna sommar skulle jag klappa henne, slutade med att 3 meter ifrån började hon sparka efter mig.  Så synd när hon är så snäll annars!! Hur ska jag göra? Har ingen möjlighet till att träna henne eller så..  Vill säga till någon som jobbar där att anlita någon som jobbar bort det, men de skulle aldrig göra det, ganska säker. Så om någon har något tips, kommentera!

Annons:
sosom11
9/28/16, 3:26 PM
#1

Först skulle jag tänka över varför hon inte vill komma in. Ont någonstans? Vem är det som bestämmer?

Sen skulle jag bara umgås med hästen kravlöst. Gosa med hästen i hagen, inte ta med mig grimman ut i hagen. Lägga ett grimsakft runt halsen  utan krav. Och sen succesivt bygga upp att stallet - hemma här roligt. Ridbanan är mysig för att hon får så mycket beröm. Kanske bara ta en promenad med grimma. Jag skulle aldrig sitta upp på en häst utan att kunna hantera hästen från marken.

EW

Nina3141
9/28/16, 3:38 PM
#2

 #1 

då detta är ridskola har jag dock inte så mycket val vem som rider på henne.. Skulle gärna gosa med henne men kommer man nära sparkas hon. Men ska försöka gosa med henne så mycket som möjligt!

JoannaLi
9/29/16, 12:21 PM
#3

Varför skulle det förstöra att de ger havre när de fångar in? 

Hästen vill inte komma in. Du fångar hästen. Hästen får havre. Ni går in. = Något positivt har hänt, och något negativt har hänt. Har man tur slår de ut varann så att situationen blir neutral. 

Hästen vill komma in. Du fångar hästen. Ni går in. = Något negativt har hänt. 

Jag hade jobbat med övriga motivationer. För det första jobbat med hästen och ökat dess motivation att helt enkelt vara med dig. Sen hade jag analyserat vad hästen tycker är negativt med att bli infångad och intagen, för att försöka värdera upp det.

[Forest]
9/29/16, 12:34 PM
#4

Jag har haft många svårfångade ponnys att göra med. Allt från helt ovana vid hantering till rent av inte vilja gå i från hage eller vänner.  Med dom som har svårt att bli fångade i hagen har jag ofta sett vilken är hästens bästa vän i hagen. Att först gå fram till bästisen, för att ge den klapp prata något gott, nästan alla gånger kommer den svårfångade fram för att den tror inte man är ute efter den. Där efter gjort samma med den man tänkt ta in men tränat mer på detta. Jag har ofta en bunke med gott i, det värsta är om dom går med flera hästar är risken att alla kommer. Så jag skulle träna mycket på detta innan, även skapa ett bra band med hästen. Jag tränade en del med klickern.  Lycka till fin ponny hoppas du får en härlig tid med henne :)

Cezanne
9/29/16, 3:59 PM
#5

De som jobbar på ridskolan har antagligen inte tid att hålla på och jaga en häst flera timmar varje dag. Jag förstår inte heller varför de skulle förstöra genom att ge hästen havre. Hur kan det göra henne mer svårfångad? Det är bra att belöna när hästen gör rätt.

Mitt råd till alla med svårfångade hästar är att tänka på vad som möter hästen när den låter sig fångas och kommer in i stallet. Får den komma in i sin box, finns det något i krubban, många hästar vill gärna kissa när de kommer in. Eller ställs hästen direkt upp på gången för att göras i ordning inför ridning?

Mina hästar kommer gående och ibland springande så fort jag visar mig i hagen så jag antar att jag gör något rätt. De får alltid något att tugga på när de kommer in och fåt stå en liten stund i boxen innan jag börjar borsta och i ordning dem.

Nina3141
9/30/16, 7:33 AM
#6

#5 #3 de har använt havren på fel sätt. Hon blir ännu mer svårfångad om hon inte ser havren,  vissa dagar står hon still men vägrar att sätta på sig gripman för än hon fått havren. Då vänder hon bara rumpan till och kommer inte tillbaka förens hon hör havren.  För varje vecka vill hon ha mer havre.

Annons:
JoannaLi
9/30/16, 7:37 AM
#7

#6 Fast det tycker jag inte är havrens fel, det ser jag fortfarande som problemet att situationen är för negativ för henne, så det är den som måste lösas.

Nina3141
9/30/16, 4:36 PM
#8

#7 Detta är havrens fel, garanterat. Har sett hur de byggt upp det. Rider på ridskolan den är jättebra, bara detta haha..

powerade
10/3/16, 10:02 AM
#9

Jag har fått tipset att gå promenader träna stanna och gå. Sen bara kanske gå in i hagen och mysa o.s.v. Ge godis utanför så det blir ah om jag är snäll och går ut får jag godis istället för godis i hagen så hon sen kan smita undan. Även att bara ta i grimma till utanför om dett är problem med grimskaftet

Nina3141
10/3/16, 3:34 PM
#10

#9 Tack så mycket! Tipsen du ger har jag bra möjligheter till, det är ju trots allt en ridskola  så jag kan ju inte bestämma så mycket så taack :D <3

Upp till toppen
Annons: