Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 898 ggr
Finga
2016-09-20 23:13

Häst med ont i munnen

Hej! Jag behöver råd angående min medryttarhäst. Han är en hopphäst från början, men tanken är att jag ska rida mer dressyr och markarbete på honom. Han är pigg och framåt och lyssnar fint på hjälperna, men är något vinglig ibland. Jag (och ägaren också för den delen!) har problem med att han gärna gapar och kastar med huvudet när man kortar tyglarna och börjar ställa krav. Jag har tidigare misstänkt att han har ont i munnen eftersom han står och gapar flera minuter vid tränsningen, detta är tydligen något han gör på hackamore också. Min teori är att han får ont av att ha nosgrimma eftersom han agerade på samma sätt av en (mer än vanligt) spänd grimma. Tandläkaren slipade ner några tänder och sa att han har massa småsår i munnen som troligen gör ont. Jag föreslog för ägaren att vi kanske kunde testa att ta bort nosgrimman ett tag och se om det blev bättre, men hon höll inte med och köpte ett dyrt träns i annan modell istället… Nya tränset gör ingen skillnad tyvärr, och jag funderar ändå på att testa utan nosgrimma på det gamla. Hjälp mig snälla! Märker ju så tydligt att han inte trivs :/

Annons:
Gladflicka
2016-09-21 07:45
#1

Det är en diskussion du får ta med ägaren eftersom det är hennes häst. Att gå bakom ryggen leder inte till något gott alls. Kanske du kan lägga fram det istället i stil med "går det bra om jag provar att rida utan nosgrimma någon gång?". Vill ägaren sen verkligen inte lyssna har du egentligen bara två val, acceptera läget och fortsätta eller leta ny medryttarhäst.

Connie90
2016-09-21 07:51
#2

Aldrig ridit med nosgrimma och kommer aldrig göra. Varför stänga igen munnen på en som tydligt visar obehag? Hade en tränare som sa att min medryttarhäst gapade så mycket att jag behövde sätta på nosgrimma, bytte istället bett och problemet blev löst där! Fråga om du får prova utan, att du alternativt tänkt köpa ett nytt träns själv du gärna skulle vilja använda när du rider, om det skulle vara okej. Alla träns går inte nosgrimman bara att plocka av på. Har den småsår i munnen skulle jag absolut inte använda nosgrimma då du aldrig blir av med såren då det konstant går upp.

Caf_Roy
2016-09-21 09:45
#3

Om ägaren inte vill att ni rider utan nosgrimma kan du prova att spänna den så löst det går.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Gronstedt
2016-09-21 12:06
#4

TS, vad har han för typ av nosgrimma? Aachen, pullar och liknande kan trycka in kinderna mot tänderna. I så fall kan remontgrimma kännas bättre. En engelsk nosgrimma kan du spänna löst. Det finns många varianter även om du inte får köra utan. Ni kan också prova er fram med att ändra bettets höjd, prova olika bettvarianter etc.

Du kan också fråga ägaren om du får prova att rida på sidepull, de har en ganska tajt nosgrimma, men inget bett - om nu ägaren insisterar på nosgrimma.

Upp till toppen
Annons: