Annons:
Etikettridning
Läst 2950 ggr
Supercoolninja
2016-09-09 14:22

Rida med "handhäst"

Någon som har tips till hur man smidigast rider med "handhäst"? Ska man ha grimma, repgrimma, träns? Vilken sida är bäst att ha hästen på? (Skulle gissa höger?) Vad gör man om hästen blir rädd och försöker slita sig? Håller man kvar så gott de går, släpper, hoppar av? Alla tips och råd är välkomna! :)

Annons:
Gronstedt
2016-09-09 14:37
#1

Jag föredrar att ha handhästen på vänster sida, för jag har lättare att rida med enhandsfattning med höger hand. Jag föredrar grimma med ganska snäv käkrem, så att den inte glider av så lätt om handhästen tvärnitar eller drar bakåt. Jag föredrar en ganska lång lina, som jag kan släppa ut så att det finns utrymme för hästarna att ta ut avstånd från varandra om de blir rädda eller osams. Jag föredrar att ha handhästen snett bakom ridhästen, med huvudet ungefär vid min skänkel och en bit vid sidan. Då kan jag använda foten/benet för att signalera åt båda hästarna att ta ut avstånd mellan sig. Måste handhästen gå bakom vill jag att den ska gå en bra bit bakom (också ett skäl att ha en lång lina).

Nu låter det som om jag har världens vana vid detta, men jag har i alla fall provat några gånger 😇. Och det är trixigare än det ser ut. Börja med hästar som trivs nära varandra och inte jagar upp sig 😉.

[fritte1974]
2016-09-09 15:22
#2

jag bara ridit in valckar hingstar har jag ingen vanna av

[RC1393]
2016-09-09 15:32
#3

Håller med Gronstedt. Försöker hästen slita sig så släpp, det är mindre risk för skador på både häst(ar) och människa på så vis av min erfarenhet. Många hästar vill resa sig annars (vilket kan göra ridhästen orolig) eller sliter av ryttaren om man försöker hålla kvar (vilket gör att två hästar kommer lös och kan trigga varandra). Samma sak skulle jag säga om ridhästen sticker, släpp då handhästen så kan du koncentrera dig fullt ut på den så inte två hästar sticker för dig.

Caf_Roy
2016-09-10 04:14
#4

Se bara till att du har koll på ifall handhästen hittar på något bus. När jag red med min ponny som handhäst kom han på att det var jättekul att nafsa hästen jag red på vid virveln, perfekt eftersom den inte kunde freda sig när jag satt på och jag inte kom åt att korrigera honom! Så jag skulle rekommendera att du har med dig ett spö, kan stoppa det under sadelkåpan så det inte är i vägen om du inte behöver det. Men om handhästen får för sig att den kan komma undan med rackartyg kan det vara bra att ha.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

hejkomochhjälpmig
2016-09-10 04:47
#5

Långt rep, grimma och släpp för guds skull om hästen drar iväg, den kan lätt dra av dig från ridhästen. 

Märker jag att handhästen hetsar upp sig för mycket, eller att man kommer i en riskfylld situation hoppar jag av ridhästen i förväg och håller båda från marken. 

På lång lina hinner ofta handhästen sansa sig innan du behöver släppa linan, och du kan hala in den igen. Var försiktig så att du inte riskerar att trassla in dig själv i linan på något vis. 

Hästarna måste vara bekväma med varandra och verkligen lyssna på dig oavsett vilken av hästarna du sitter på. Du måste ha full koll på båda hästarna hela tiden. 

Handhästen får inte bete sig och störa ridhästen (eller tvärtom, ingen av hästarna ska känna eller få för sig att den behöver läxa upp den andra hästen, det är du som bestämmer och ser till att sådana situationer inte uppstår) så det är bra om de vet detta från början, och att man är tydlig med vad som är okej/inte okej när man rider. 

Tips är att promenera dem tillsammans först från marken om du är osäker och börja sedan med korta rundor som hästarna är vana vid, öka svårighetsgraden succesivt beroende på vad du och hästarna är bekväma med. 

Jag vill personligen ha handhästen på insidan, så att jag är närmast trafiken och den är "skyddad" på insidan av ridhästen. Vill ha handhästen med huvudet en bit framför mig eller att den går en bit bakom oss.

smellcaramell
2016-09-10 13:29
#6

westernsadel är guld värt när man rider med handhäst! Sen har jag alltid använt långtledrep och repgrimma, håller handhästen bakom mig och tar alltid hästar som är vana att gå ihop och redan gjort upp rangen. Har innan arbetat nh med båda hästarna separat så de förstår mina små signaler. Hästen jag rider ska lita på mig och mitt omdömme till 90% och inte stressa upp sig lätt utan lita på att jag löser situationen, då brukar handhästen reagera likadant.

Annons:
Upp till toppen
Annons: