Ridning

Häst som börjat sticka!

2016-09-05 20:41 #0 av: Alllexandra

Har precis tagit hem min häst som varit utlämnad på foder i ca 9 månader. Idag när jag skulle ut själv på honom så stack han med mig, vilket han ALDRIG skulle ha gjort förut. Jag hann inte ens tänka att vi skulle trava så drog han iväg i full galopp. Tänkte först att det kanske var för att det var en uppförsbacke och han blev taggad. Men sen när jag försökte igen så drog han igen. Fick styra in honom bland träden för att få stopp på honom.
Han är en fd kallblodstravare, men varit ridhästar de två senaste åren nu. Någon som varit med om något liknande eller tror sig veta vad det beror på?
Vad för man för att bryta dehär? 😞

Anmäl
2016-09-05 20:46 #1 av: Connie90

Prata med fodervärden som haft honom?

Anmäl
2016-09-05 20:59 #2 av: Alllexandra

Hon påstår att han är deprimerad (deras andra häst dog i samma hage) och har blivit annorlunda på den senaste tiden. Mer rädd för saker..

Anmäl
2016-09-05 21:21 #3 av: Connie90

Börja om och öva upp tilliten från marken först då?
Öva "lydnad" genom tempoväxlingar, traktorpulling - halt - trav osv så att han lyssnar på dej helt innan du sätter dej upp ute och inte kan få i bromsen.

Anmäl
2016-09-05 21:50 #4 av: Alllexandra

Han är ju världens snällaste annars. Inga problem innan jag sitter upp. Han står still och verkar inte stressad eller nått när vi skrittar ifrån stallet. Skulle jag lagt på lite skänkel idag så skulle han dragit ett varv runt jorden typ.
Ska man börja på ridbana med tempoväxlingar då?

Anmäl
2016-09-06 07:11 #5 av: Connie90

Börja så uppsuttet om du tycker, jag hade valt avsuttet av säkerhetsskäl en gång iaf. Men tempoväxlingar på volten för att känna att det e du som bestämmer hastigheten och vet att bromsen fungerar.

Den hästen jag rider var väldigt springig när hon ej hade muskler, sprang ifrån arbete och man behövde alltid hålla igen lite och hålla henne alert. Sen när hon musklade på sej blev hon mer harmonisk.

Har han tappat mycket muskler?

Anmäl
2016-09-06 13:37 #6 av: Quirinia

Tror du han stack för att han blev taggad? En möjlig anledningen om han inte har ont så har fodervärden bara galopperat ute (och fort). Vi har en häst i stallet som galopperas ute mycket och hon är väldigt väldigt taggad men sticker bara i galoppen :s

Medarbetare på Ridsport Ifokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.