Annons:
Etikettövrigt
Läst 584 ggr
IsisMylla
9/2/16, 6:48 PM

Skaffa häst ?

Så jag är nyfiken på vad folk säger man ska tänka på / för bereda när man ska skaffa häst och hur de gick när ni skaffa er förta häst.

(Vill bara lägga till jag gör inte tråden för att jag själv vill ha häst utan bara för jag vill se andras åsikter)

Annons:
Urhasten
9/2/16, 8:28 PM
#1

Jag är uppvuxen med hästar då mina föräldrar hade hästar när jag föddes. Sedan har jag alltid haft kontakt med hästar och andra djurslag. Jag har även ridit på ridskola och i privatstall innan jag som 16-17 åring köpte min första egna häst. 

Jag tycker inte att man borde köpa häst först när man "kan allting" - för fullärd tror jag aldrig att man blir. Saker du lär dig som hästägare på papper kommer aldrig finnas på kartan av att rida på ridskola eller i privatstall. Det är stor skillnad på att faktiskt ansvara för hästar själv, stå för varje beslut själv. Det viktigaste är inte att vara rik, men händer det någonting är det endast du själv som ska kunna stå för det. Både ta ansvaret och ha råd med ansvaret. Det går att leva på så många olika sätt som hästägare, både en själv och anpassningen för hästen, och många vet endast några få lösningar för att ha häst och ett liv utöver detta. 

Så det är nog vad jag anser är prioritering ett vid köp av häst - att verkligen ha en plan A och gärna B rent ekonomiskt, tidsmässigt och ett sunt förnuft. När ens egna kunskap tar slut - tveka inte att kontakta veterinärer, hovvårdare, stallkompisen, söka information i litteratur och våga lära sig nytt hela tiden. Gärna lite av varje, även om det ena låter idiotiskt och det andra fantastiskt. Det är bra att bilda sig en egen bild om hur saker fungerar just för sin egen häst. Forskning och vetenskap går alltid framåt, utvecklingen likaså. Det gäller att hänga med, tycker jag.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: