Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 909 ggr
Petloveer
2016-09-01 11:38

Hur lägger ni upp era ridpass?

Hej! Snart ska jag äntligen hem min efterlängtade ponny:) Den är i full kondition när den kommer och ska försöka komma igång ganska snabbt med träningen, (Den ska ju såklart hinna vänja sig med miljön och den nya anläggningen först) Hur lägger ni upp era ridpass? Hur ofta hoppar ni? Rider Dressyr osv. Hur ofta varierar ni ridunderlag? Skulle vara kul att veta:)

Annons:
[RC1393]
2016-09-01 20:11
#1

Lååång framridning är det som gäller på min häst, annars får jag inte mycket ut av ridpasset.  Kan lägga ca 45 min bara på att rida fram t.ex. sen 15 min på det vi faktiskt tänkt göra på passet och sen slutar vi när det känns bra och går som bäst.

Vi rider ca 2-3 ggr i veckan på bana, i övrigt ute i skogen. Efter varje ridpass skrittar vi också hem genom skogen, har ca 2 km till närmsta ridbana. Under ett pass hinner vi således rida på asfalt, grus, skogsstigar, ängar osv, så ser inget behov av att variera underlag mer än så. 

Jag tycker det är roligast med dressyr och rider därmed främst det, men rider ofta med hjälp av bommar för variation (markarbete med inriktning dressyr kan man säga). Regelrätta hoppass har jag väldigt sällan, men jag har mina hopprundor i skogen (över små stockar) som vi rider några gånger i månaden.

Linn Is The New
2016-09-04 18:49
#2

Nu har jag en foderhäst som inte är riktigt säker att rida ut på helt själv, men såhär gör vi på bana: Jag  värmer upp honom i alla gångarter i ca 25 minuter, ibland över bommar eller något enkelt litet dressyr pass med volter och sådant simpelt. När vi ska hoppa så kör jag banan i lägre höjd för att få honom fokuserad, sedan höjer jag för att han har kommit igång ordentligt. Då gör vi banan och annan träning, och efter det så skrittar jag av honom i cirka 10  min med långa tyglar så han får sträcka på sig innan jag hoppar av. Passet har olika tider, en dag en hel timme och andra dagar 45 minuter. När jag väl rider ut så försöker jag variera hela tiden, med olika underlag samt gångarter. Jag anpassar ju såklart gångarterna efter underlaget, och sedan skrittar jag av honom i tio minuter innan vi kommer fram till stallet igen.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Alejalo
2016-09-04 19:30
#3

Jag brukar inte göra det för komplicerat, framridning 5-10 minuter varierad form i skritt, sedan trav och galopp i lång låg form runt fyrkantspåret och någon volt i ca 5 min sedan skrittpaus några minuter och sedan börjar jag rida passet.
Själva passet varierar, ibland rider jag endast seriöst 15min och andra 45min. Dock alltid skrittpauser på ca. 2-3 minuter emellan dom olika momenten. Sedan travar jag i varierande form några minuter och sedan skritta 10min lång tygel. 

Dock är jag väldigt petig med att när man skrittar att det är aktivt, så musklerna värms upp/ner, slö skrittar man är det knappt någon mening med det. 

Ibland rider jag ut 4 gånger i veckan  och ibland inte alls (pga. flyttar runt med häst som är trafikrädd vilket gör att det ibland inte går att rida ut). Hoppning har jag nyss börjat med men tycker inte det lämpar sig att hoppa riktigt mer än 1-2 gånger i veckan, dock kan man alltid använda bommar och upphöjda sockerbitar och ha det mer som gymnastisering. Dressyr minst 1 gång i veckan för att riktigt lösgöra hästen (dock ska hästen alltid lösgöras vid all ridning). Men jag planerar aldrig träningen utan gör det som jag och hästen känner för dagen. Hästen brukar få 1-3 vilodagar i veckan.

Upp till toppen
Annons: