Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 2079 ggr
hajnor
8/28/16, 10:26 PM

hur kommer vi vidare efter en olycka?

Jag har en 7-årig arab som varit i min ägo i 14 mån. Två månader efter att jag fått hem honom hade vi en olycka i skogen där mitt knä fastnade i ett träd, han fick panik och bockade av mig vilket resulterade i en vecka på sjukhus och en halvtrasig lever.  Strax efter blev han skadad i hagen, ungefär samtidigt blev gravid. Efter att han vilat och läkt var jag jag för stor för att göra något annat än 'åka häst. I ca 6 mån  reds han lugna pass i skritt och trav av mig  och medryttare efter att ha blivit OK:ad av vet. 

Nu har vi ridit aktivt i ca 4 mån, börjat träna western etc och allt går bra. Han är helt underbar att hantera, sköter sig bra i paddocken och är allmänt arbetsvillig. 

Problemet är att det är omöjligt att rida ut. Han har från början, pga osäkerhet, haft en tendens att försöka vända om hemåt när man inte är uppmärksam och bestämd nog, men inget som jag inte kunnat lösa med lite volter och väntande. 

Nu  har det eskalerat så att vi knappt kommer 50 m från stallet innan han börjar vända så fort han ser något han kan bli rädd för -  han spänner sig som för att förbereda för att bocka och vänder rätt ner i diken.  Vissa tillfällen kan jag mana honom framåt med säte och skänkel, men ganska ofta får jag leda honom en bit och sen sitta upp igen.  Att använda spö förvärrar bara.  Även om vi kommer framåt så är han spänd som en gitarrsträng resten av ridturen. Han har dock aldrig försökt sticka hemåt.

Jag går många promenader med honom och rider med sällskap  utan några som helst problem. Men att rida ut själv är en omöjlighet nu, jag har blivit rädd och nervös och han känner såklart av det. Jag är ganska säker på att felet sitter hos mig. Jag har dock aldrig varit rädd för att rida förut, trots att jag ridit mer eller mindre halvgalna hästar hela mitt liv. Så jag vet inte hur vi ska ta oss vidare ur den här onda cirkeln, där varje försök att rida ut bara gör att problemet växer. Någon som har erfarenhet av att detta? Hur kan man komma över sin rädsla efter en olycka? Vad kan jag göra för att förbättra vår situation?

Annons:
[RC1393]
8/28/16, 11:29 PM
#1

Fortsätt rida med sällskap och ta era promenader (kanske tömköra?) om det är det som känns tryggast och bäst. Man behöver inte ha bråttom, för det tar tid att komma över en obehaglig händelse, det viktigaste är att man tar det lugnt och gör det som känns bra. Med tiden kommer det att kännas bättre, allt eftersom ni börjar lita på varandra mer även ute i terrängen.
Det tog mig två år att ens våga sitta upp på min mammas häst igen efter att hon stegrat över så att jag förlorade medvetandet, fast hästen i fråga är jättesnäll och trygg. Det tog mig sen nära 3 år efter olyckan att komma till den punkt att jag faktiskt överhuvudtaget ville rida hästen, innan hade jag bara tvingat mig själv upp i sadeln för att hjälpa mamma motionera henne.

[134643]
8/29/16, 9:33 AM
#2

Har du testat att leda honom iväg på en promenad, och sen sitta upp och rida tillbaka? Hur är han då? Annars håller jag med #1, låt saker ta sin tid :)

hajnor
8/29/16, 1:13 PM
#3

Tack för era svar! Kanske är det jag som försöker stressa fram en förbättring… det är bara det att jag alltid älskat att rida ut och tanken var ju att vi skulle träna lite distans. Borde kanske bara släppa alla krav och ta det lugnt. 

De gånger vi rider ut nu så brukar jag sitta av och leda honom ca en halv km om han krånglar allt för mkt och jag känner hur jag blir nervös,  sen sitter jag upp och får honom att gå framåt åtminstone 30 m för att sedan vända om när JAG säger till. Att skritta hem till stallet är inga problem.

[134643]
8/29/16, 1:23 PM
#4

#3 Gör så ett tag i alla fall då, att du går från stallplanen och rider hem. Då slipper du momentet där han krånglar helt 🙂

imsuchadiva
9/2/16, 6:55 AM
#5

Jag tycker att du ska ta det lugn och inte stressa med dig själv. Tycker även att du ska be om hjälp med hästen av någon duktig person så du kan få bukt på problemen vid uteritterna innan de spårar ut, för varje gång du sitter av har hästen vunnit den striden. Så jag tycker inte att du ska rida ut själv tills du själv vågar gå på hästen ifrån ryggen.

Tyst
9/2/16, 4:07 PM
#6

Säger som alla andra, ut och promenera bara.

Kan tänka mig att hästen blir osäker och spänner sig och sen blir du spänd och sen blir hästen mer spänd och så är ni inne i någon slags ond cirkel (been there done that) När jag hade så, dock med ny häst så vad som utlöst problemet var oklart, spå promenerade vi. Jag kunde slappna av bättre då. Vi gick och vi myste tillsammans tills han förstod att ute = mysigt. Ibland tömkörde vi och jobbade lite. När han sen blev märkbart lugnare ute kunde jag ta korta ridturer ut, 1 km först och sen några km promenad, sen 2km ridning osv.

Efter ett tag kunde både jag och hästen slappna av och vara lugna och säkra, då kunde jag ochså "rida igenom" hans spändhet om han blev det, andas och lugn och tänka positivt framåt och sen beröm så fort han slappnat av en aning.

Lycka till!

Annons:
BiancaWaterlund
9/12/17, 3:26 PM
#7

Dels promenera med den hästen och fråga någon kompis som har häst om du kan låna dens för att prova rida ut själv för att bygga ditt självförtroende lite.

powerade
9/13/17, 6:05 AM
#8

Försök att rida samma runda så hästen blir säker på den. Då kanske han slappnar av lite för varje gång.

Upp till toppen
Annons: