Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1397 ggr
Connie90
2016-08-25 07:34

Ovillig häst

Har en häst jag lånar sedan ett år tillbaka, har hållit på ett år och sätta igång henne, gammal häst utan muskler innan, så det har fått tagit tid. Det började gå markant framåt för några veckor sedan, hon var nästan helt ridbar helt enkelt. Kunde gå i samlad kort galopp, kunde bära upp sej i svängarna, kunde öka och korta traven osv, basic men stort för oss. MEN, så från ena dagen till den andra så slutade hon mer och mer att gå fram när vi red ut. I början kunde jag lura henne och gå ner annan väg eller så hoppade jag helt enkelt av och ledde henne. Sen blev de värre hon hon bara backade eller frös fast vid ett speciellt ställe. Började då snurra henne, tog väl ett tag men sen fick jag fram henne. Sen har hon fortsatt att stanna vid olika ställen varje gång vi ridit ut. Testade då volten. Första gången kunde jag gå igenom alla gångarterna sen visade hon att hon var klar och ville inte mer än uppvärmningen liksom. Försökte en gång till men fick då inte fram henne i varken trav eller galoppera. Tyckte hon började se tunn ut (nu i efterhand bara välformad), så lät henne vila en vecka, tänkte hon hade fått träningsvärk eller hade ont. Vecka två hade hon fått äta upp sej lite och började promenera bara. Lekte ledarskapsövningar på volten. Hon sprang när jag sprang, hon galopperade när jag sprang fortare, hon följde vartenda steg. Försökte sitta upp, gick inte att få fram i varken trav eller galopp. Jaha, sadeln tänkte jag, försökte ett par ggr barbacka men resultatet var desamma… Bad ägaren komma och titta med mej om hon var halt eller hade ont för att hon inte gick fram (och ägaren vill varken ta ut vet eller kolla tänderna så jag står med händerna bundna) Hon följde med och tittade, dock bara på volt och fick inte fram henne i ena varvet, hon bara högg mot mej och vände runt. Försökte mer men hon signalerade att hon ej ville. Ägaren säger då att hon tagit över ledarrollen över mej och tar fram ett spö och säger att jag måste träna mer NH… Tycker de låter helt fel men hon går på sidan och får henne att få fram genom att hålla i spöet. Och säger att visst går hon fram, hon lyssnar bara inte längre på mej som ledare… Känner mej jätteledsen och tänker att såhär vill inte jag att vår relation ska fortsätta, jag ska inte BESTÄMMA att hon ska gå fram genom hot eller påminnelser, det har ju funkat i ett helt år utan spö. E det såhär det ska vara, har hon rätt har jag blivit för snäll?

Annons:
Gronstedt
2016-08-25 08:40
#1

Det låter definitivt mer som smärta/obehag än som att hästen skulle ha "tagit över ledarrollen". Det är inte fel att använda pisken för att visa och förklara vad du vill att hästen ska göra, men den ska inte vara ett hot för att jaga fram en häst som inte vill. Har det fungerat utan så länge borde era roller vara väl etablerade. Bristande "ledarskap" skulle inte heller ge mer problem i ena varvet, och hon skulle vara grinig och bita efter dig/försöka köra bort dig även i andra sammanhang och inte följa dig snällt vid markarbete.

Om det är fråga om något slags ledarskapskonflikt så kan den lösas om du förstärker hjälperna så mycket som behövs för att få fram henne, till exempel genom att peta med spö bakom skänkelläget (detta handlar INTE om våld, hot eller smärta!). Då kommer du snart att kunna gå tillbaka till de lätta hjälper du brukar använda. Men det verkar som sagt inte sannolikt.

Vad händer om du arbetar henne lös - går hon fram då i båda varven? Ser du någon ojämnhet i rörelserna?

Caf_Roy
2016-08-25 16:48
#2

Jag håller helt med ovanstående! En grej du kan prova för att se om sadeln gör ont (har hästen blivit öm av sadeln kan den reagera även barbacka) är att köra era ledarskapslekar med sadeln på och kolla om det blir någon skillnad. Du kan också prova att jobba henne från marken (typ tömköra) och se hur det går. Om hon börjar protestera, försök ringa in vad det är som utlöser det. För att kolla om det är tänderna som är problemet kan du prova att rida i grimma och grimskaft. Har man inte möjlighet att få raka svar av en veterinär får man helt enkelt prova sig fram och försöka ringa in problemet själv. Det skulle också kunna vara så att hon inte längre tycker att det är kul att träna, har tappat sugen helt enkelt. I såna fall kan du prova att bara ha det mysigt när du rider och jobba muskelbyggande från marken. En bra grej då kan vara att ta på sadel och träns och sen "tygelköra" (dvs gå bredvid sadeln och tömköra fast med tyglarna) bort på ridvägen så hon får jobba litegrann, sen när ni är längst bort hoppa upp och rida kravlöst hemåt. Vi håller tummarna att problemet bara är att hon tröttnat, det enda som behövs då är att få henne att tycka det är kul igen!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Connie90
2016-08-25 20:03
#3

Provade att tömköra idag. Fick fram henne i båda varven. Dock va hon tjurigare i det "svårare" varvet. Men la tömmen lätt mot rumpan och sa lägg av, och efter två gånger slutade hon och travade på. Lyckades även få några steg i galopp i det varvet. Hade henne att sluta direkt när hon tagit två språng och berömde. I det lätta varvet funkade både trav och galopp på första kommandon. Hoppas att det var att hon blivit uttråkad och jag enkelsidig under sommaren med mest uteritter då volten e så förbaskat tråkig. Ska försöka återgå till tömkörningen ett tag och köra varannan dag bara och hoppas på att de släpper snart.

Upp till toppen
Annons: