Annons:
Etikettfoder
Läst 903 ggr
axa
2016-08-22 17:17

Hur mycket socker i Likit?

Hur mycket socker och vad för socker finns i Likits slickstenar? Vill underhålla min pålle i boxen när vi stallar in igen, och tänkte ev. köpa denna; http://naturhunden.se/visa_produkt.asp?t=Boredombuster+inkl+tv%E5+slickstenar&id=621&lang=sv

Annons:
Urhasten
2016-08-22 20:19
#1

Innehåller bland annat Glukosmelass, vilket är en ingrediens med mycket hög sockerhalt. Jag är för övrigt sträng med vad mina får i sig hehe, och hade aldrig gett fri tillgång på lickit eller ex. Horzlyx. Kollade på en burk här hemma och det var över 33% socker i *ryser*.

För aktivering hade jag mycket hellre hängt in granris, som är pilligt och nyttigare, andra stockar/grenar att pilla med 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

axa
2016-08-22 22:22
#2

#1 Ah, sedär.. Förstår inte varför socker inte kan uteslutas? Känns som om det skulle vara mycket mer eftertraktat.

Hur hängs granriset in? Vill inte att han ska få i sig tråd el dylikt. Har från andra hört som hänger in morötter och knäckebröd, men förstår inte riktigt med vad.

Har även hört att äppelträd ska vara bra, vad mer?🙂

Urhasten
2016-08-23 08:45
#3

#2 Jag hade hängt upp med vanliga höbalsnören. Dem är synliga och slitstarka, inte det hästarna väljer att tugga i sig i första hand. Brukar själv hänga upp brännässlor med balsnören och det går jättebra för oss.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

imsuchadiva
2016-08-28 14:52
#4

Jag tänker rent spontant att måste hästen underhållas i boxen? Är hästen bråkig eller uttråkad i boxen? Får den inte tillräcklig med stimulans i hagen och via motion? Är viktigt för en häst att lära sig att koppla av.

Urhasten
2016-08-28 17:01
#5

#4 Ska vi se till hästens biologiska ursprung så blir ingen häst tillräckligt stimulerad när dem står på box i flera timmar.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

axa
2016-08-28 23:17
#6

#4 Är emot box i grund och botten. Min häst får mer stimulans än flesta andra på på stallet. Både mycket hjärngymnastik genom trickträning och kluriga saker han måste lösa. Han är i full träning från rygg och mark med stor variation (tömkörning, frihetsdressyr, dressyr, hoppning, uteritt, terräng, utrustningslöst osv). 

Han är en kille med huvudet på sin sida, riktigt smart och löser lätt problem. Vilket inte alltid är så fördelaktigt för min del. Haha. Vet hur man tar upp säkerhetsknutar och panikhakar..

Han älskar å snutta på saker. Har nu en Jollyball tillgänglig och ska leta träd. Ska kolla ifall jag kan lägga in lite halm att mysa och tugga i. Just nu är han på sommarbetet än och lär vara det i någon/några veckor till. Vinterhagen är bra med variation i underlag, ät/tuggmöjligheter på träd, buskar mm och utevistelsen är relativt lång (10h).

Han kan slappna av, men tänk dig själv att sova en pytteliten del av boxtiden, och sedan bara stå där. Lås in dig i ett tomt rum på 2x2 meter i 12h dagtid när du inte sover så ser du hur kul det är 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: