Annons:
Etikettridning
Läst 1880 ggr
[Kotten123]
8/20/16, 4:29 PM

Ärlig form?

Nyfiken ryttare här! ;)

Jag går regelbundet på en ridskolan en gång i veckan samt rider vid andra tillfällen hos privathästar. Ett ämne inom ridningen som jag, som många andra, är intresserad/-e av är hästens form och hur den arbetar korrekt osv osv, jag antar att ni hört talas om detta ämne ett flertal ggr ;)

I alla fall, tillbaks till min "lilla" fråga.

Som sagt så går jag då på ridskola, och där får man ju se många "varianter" av ryttare. Dvs alla ryttare rider på olika sätt, man får se en stor variation av ridning.

Och när man då rider i exempelvis min grupp så ser man hur vissa ryttare sitter fokuserade på hals och huvud för att få dessa parter där de vill ha dem. Medan vissa kollar mer på sig själva och ens egna ridning än hästens.

I alla fall så fastande jag i en grej då jag red senast. Jag red en (jättesöt) ponny som jag inte ridit på länge, vilket egentligen inte ALLS har med saken att göra. Honom kunde jag lätt få i form, dvs få att jobba korrekt med bakben och magmuskulatur. Som följd på det så krökte han lite på nacken.

Sedan såg jag ett fåtal andra ryttare, inga som helst namn kommer nämnas, som satt och, svårt att förklara, gångvis tog ledande tygeltag med innerhanden. Som följd på det så sökte sig hästen framåt nedåt med huvudet men helt utan bakbensaktivitet. Sedan i traven så såg jag att detta fortsatte. Mycket ledande tygeltag samt lite drag nedåt bakåt, som sagt svårförklarat. Visst, hästen fick ett böjt huvud, men jag såg också att hästen gick och pendlade med huvudet åt sidorna i takt med hur tygeln drogs åt sidorna. Allt detta helt utan bakbensaktivitet.

I alla fall,  lite utav vad jag undrar:

Är detta också en slags sågning eller är detta något som är skapt för att vara bra?

Varför pendlar hästens huvud? Bra/dåligt?

Hur gör ni för att få hästen i en ärlig form? Hur samlar ni ihop energin som kommer från bakdelen UTAN att tappa energin eller att såga?

Ja, sedan är det fria funderingar som ni kan tillägga. Det blev en lång text så tack till er som haft orken att läsa den!

//Undrande 13-åring :)

Annons:
Gronstedt
8/22/16, 10:14 AM
#1

Upprepade ledande tygeltag är många gånger helt korrekt väg att gå, till exempel om hästen vill gå utanför med bogen. Något nedåt-bakåt kan vara lämpligt, om man vill hjälpa innerskänkeln att hindra bakdelen att tränga inåt genom med ett understödjande tygeltag. Det är däremot inte önskvärt att nosen börjar pendla, då tar man för stora tygeltag - eller skillnaden mellan hjälp och eftergift är för stor. Naturligtvis ska tygelhjälperna kombineras med skänkel och säte för att hjälpa hästen till spårning, balans och energi.

Urhasten
8/22/16, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har den erfarenhet att om man ger hästen mycket tid och tålamod så kommer bakbensmuskulaturen stärkas och plockas fram för äkta form. Om man tränar och övar på rätt saker förstås. 

Utan driv i bakkärran har varken rygg, mage eller övriga hästkroppen chans att framhäva god balans. Balansen ligger i samling och styrka, vilket tar tid att bygga upp. Tycker inte det är värt att lirka med huvudets position alls fören hästen visar tecken på att den förstnämnda styrkan finns. Oavsett om vi placerar huvudet eller "påminner" hästen med ett tygeltag så fokuseras det för mycket på detta i början många gånger när hästen inte är redo. Många gånger då vi ber om en ökning eller sänkning i tempot/takt så tycker jag att många hästar showar till sig och bjuder till äkta form. Många hästar tar till en fantastisk och äkta balans/form/hållning den sekund som den byter gångart i ex. hagen - den tycker jag är viktig att forma upp och förstärka. Hästen har ju styrkan och kraften i sig, bara vi lyckas uppmuntra hästen att plocka fram den och framför allt då träna på att hålla i detta från mark till rygg. 

Börjar hästens huvud pendla skulle inte jag säga att hästen överhuvudtaget bär sig själv.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Lindorm
8/24/16, 9:39 PM
#3

Jag håller med #2!

Tyglar används i min värld i minsta möjliga mån. Får man ordning på sin sits (vilket inte är direkt lätt för de flesta av oss…🤪) så är det helt fantastiskt hur lätt man egentligen får med sig hästen - oavsett vad den har för utbildningsnivå. Att tänka att handen ska framåt och ge hästen utrymme och snarare forma hästen utifrån sin sits brukar ge lätta och mjuka resultat. Går vi in och pillar för mycket så rubbar vi hästens egen balans och skapar obalanser som vi sedan försöker räta upp…

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

Gronstedt
8/25/16, 8:29 AM
#4

#3: Du har redan stört hästens balans när du klättrar upp på ryggen på den. Då behöver den hjälp att bära upp dig utan att skada sig. Där behövs handen för att visa vägen, i synnerhet i fråga om spårning, men också för att förklara skillnaden mellan formande och drivande skänkel.

Men visst ska man tänka på att inte försöka bromsa sig till form, som tyvärr många gör.

Lindorm
9/12/16, 4:56 PM
#5

#4 

Inte nödvändigtvis, det beror helt på din sits, vilken kroppskontroll du har och hur du använder den. 

Däremot förstör du alla hästens förutsättningar för att själv hitta sin balans genom att börja dra i den.

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

Gronstedt
9/12/16, 5:18 PM
#6

#5: När du placerar din tyngdpunkt ovanför hästens egen tyngdpunkt, så påverkar du dess balans. Något annat är fysikaliskt omöjligt, fullkomligt oavsett kroppskontroll och sits. Du kan minimera påverkan genom att alltid placera din tyngdpunkt rakt över eller aningen bakom hästens, men du kan inte eliminera den. Visst hittar de flesta hästar ett balansläge även med ryttare på ryggen, men det är rätt osannolikt att det automatiskt är den balans den behöver för att kunna bära ryttare utan att skada sig. Släng upp en mjölsäck i sadeln på en otränad häst, låt den gå iväg fritt och titta var den lägger sin tyngdpunkt. Du ska ha bra med tur om det inte är mer på frambenen och med mer sänkt och spänd rygg än i obelastat läge.

För att inte hästen ska ta den lätta utvägen och lägga mer vikt på frambenen, behöver du tala om för den att det inte är en lämplig väg att välja och visa den att den behöver höja ryggen och sätta bakbenen under sig i stället för att sänka ryggen och dråsa på framåt. Den oridna hästen saknar tillräcklig styrka i de muskler den behöver för att göra detta och den saknar vana vid att göra detta, och därför behöver den hjälp att hitta den hållning den behöver och träna upp de muskler den behöver.

Handen stöder, ramar in och vägleder vid behov, i alla fall i den bästa av alla tänkbara världar. Det är tråkigt att en del anser att handen ska användas för att dra ihop hästen, men det är minst lika tråkigt att en del anser att man inte ska använda handen alls, ens när den skulle behövas.

Annons:
Lindorm
10/8/16, 11:34 AM
#7

För det första  kan man inte jämföra en skolad sits med en mjölsäck.  En person med oskolad sits ska inte upp på outbildade och obalanserade hästar. En ryttare med skolad sits kan utan problem hjälpa en unghäst att räta upp sig, balansera sig och svänga med sin sits. Det är bara det att det inte finns särskilt många ryttare som har särskilt skolad sits idag för de allra flesta får lära sig att rida med enbart hand och ben. Ex kan man se hur väldigt bra resultat Hovridskolan i Buckeburg får när de startar sina unghästar i enbart bosal och med en bosal kan man inte ta ledande tygeltag. Du kan med en tillräckligt vältränad sits göra en hyfsad arbetspiruett på vilken häst som helst (på en hand, men minimal kontakt) så länge den inte lärt sig att stänga ute sitsen. Ridning är uppbyggt så reflexmässigt att man i de flesta fall kan samla/styra/länga en unghäst från sitsen. 

Du kan ALDRIG och jag upprepar ALDRIG få en häst att höja ryggen genom att ta i tygeln. Tygeltag bakåt och ledande tygeltag skapar obalans. Det står i de flesta ridhandböcker och pratas ofta om att hästen ska ridas bakifrån och fram. 

När jag rider in hästar så är det en stor avvägning utifrån hästens naturliga bärighet och muskulatur hur jag lägger upp det. En av mina egna, en tanig och extremt obalanserad historia, har arbetats från marken i ungefär ett år. Öppnor/slutor, halva steg, övergångar. Han hade i sig en rätt kass formgivning där överlinjen i stort sett inte användes. Hade jag hoppat upp på honom innan han lärt sig använda sin överlinje och sedan tryckt in honom i någon form av balans så hade han aldrig utvecklat sin självbärighet. Han hade vikt sig dubbel i halsen (han har en fantastisk lång och gracil hals, superlätt att dra ihop om man är lagd åt det hållet) och trillat på. En annan av mina unghästar har en helt annan uppbyggnad muskulärt. Han rör sig och bär sig i perfekt balans så där är det bara att sitta upp och börja uppbyggnadsarbetet och störa så lite som möjligt. 

Det som oftast händer när man tar ledande tygeltag eller tygeltag bakåt är antingen att hästen bryter den dorsala muskelkedjan i försvar mot handen, eller så aktiverar den brachiocephalicus (vilket är det vanligaste). 

Sen ska vi också vara väldigt medvetna om att en häst som inte vinklar bakbenen alltid går till största delen vikt på framdelen eftersom den naturligt ligger 60/40 på framdelen. Med andra ord spelar det ingen roll hur mycket ryggen höjs eller bakbenen trampar under om vi inte får hästen att vinkla bakbenen och resa bogen.  Då kommer också resningen av den sammanlänkade dorsala muskelkedjan, om vi ger bakåtgående tygeltag eller ledande tygeltag så riskerar  brachiocephalicus att överaktiveras vilket också innebär att bogspets och bröstkorg sänks och hästen hamnar på framdelen.

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

Maleficum
10/8/16, 8:56 PM
#8

#7 Kom att tänka på en fråga som du kanske kan svara på (eftersom du verkar ha rätt bra koll).

När man rider och helt plötsligt får känslan att hästen blivit en halv meter högre har den då samlat sig korrekt eller kan man "fuska" fram den känslan? (om du vet vad för känsla jag menar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

eeriksson65
10/9/16, 7:53 AM
#9

En sak som är något jag gör är att man först i början av ridpasset bara låter hästen skritta och sedan trava vart den vill i arenan och jag ska försöka använda så lite hjälper som möjligt för detta är så att hästen "vaknar up" samma som vi människor måste få komma igång innan vi börjar. 

Sedan efter några minuter senare så samlar jag ihop tyglarna långsamt och börjar använda MYCKET innerskänkel så att hästen kan få böja efter benet/skänkeln, inte tygeln. Här så ska man använda så lite innertygel som möjligt och använda ytter tygeln. Man kan till och med hålla på med detta ett helt pass med att va i volter och använda mycket innerskänkel och bara lite tyglar för att styra hästen in på volt i skritt, trav och även galopp så mjuknar hästen upp. Hästen ska ha framåt bjudning samtidigt som den gör övningen. Hästen ska gå sidleds på volten och verkligen vara rund. Detta hjälper sedan mycket i ridningen och till sist behöver man ungefär nog bara 10 minuter av detta. sedan i slutet kan hästen få långa tyglar och få sträcka på sig, noga bara med att hästen inte rusar. 

Tyglar är inte det ända som ska användas för att hästen ska böja och gå i en bra form utan det är nog det som ska nästan användas minst och det är mycket av skänklarna och framåt bjudning så att hästen "går in i" böjningen. Man ska även hålla en stabil/balanserad sits och följa med hästen i dess gångarter. 

Hästen BALANSERAR med sitt huvud och därför måste den känna att den har en bra balans för att kunna ha en balanserad böjning.

❤️

eeriksson65
10/9/16, 8:47 AM
#10

Sista frågan du hade så menar du ungefär när hästen tar kortare steg? Det är att hålla ihop och även skänkla på medans så att det fortfarande sker bakdels aktivitet! Det är också viktigt att hålla samma takt i även förlängda steg och i samlade steg osv.

❤️

Lindorm
10/11/16, 1:45 PM
#11

#8

Jag tror jag förstår vad du menar och om det känns som att hästen reser sig fram så säger jag spontant ja, men det är ju alltid svårt att avgöra utan att se det :)

När min ena häst samlar galoppen så känns det som att sitta på en mjuk och ganska långsam gunghäst med mycket resning i manken fram.

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

Upp till toppen
Annons: