Annons:
Etikettridning
Läst 655 ggr
Linnhellman
2016-08-10 18:58

Hyra ponny?

Hej behöver hjälp… Jag vill hyra ponny under en viss period men mina föreldrar säger nej. Det är inte att det är för dyrt. Jag kan mycket och känner att jag är redo… Men när jag frågar säger som nej. Dom säger att dom inte kan skjutsa mig. jo dom kan skjutsa mig Bara att det känns som dom säger nej bara för att, att det typ inte finns någon förklaring varför. Mina kompisar ska hyra men några av deras föreldrar har ridit när dom var ynre. Så mamma skyller på det att dom red när dom va små. Då får jag mig en tankeställare "okej så bara för att man hade oturen att ha föreldrar som inte är erfarna av hästar så kan man inte komma vidare med sin ridning eller vadå? Snälla hjälp mig vad ska jag göra jag har testat typ allt! :(

Annons:
Zadeira
2016-08-10 19:06
#1

Acceptera att du inte kan hyra ponny just nu. Men läs på, spara pengar och se till att du är ordentligt förberedd så att du kan göra det om ett par år eller så.

Du kan ju även bli skötare eller medryttare om dina föräldrar går med på det. Då behöver inte föräldrarna ta samma ansvar som om ni hyr ponny, men du kan lära dig mer om hur det är att verkligen ha häst. Man behöver inte hyra häst eller ha egen för att komma vidare i sin ridning, det finns massa andra sätt.

[Jennah]
2016-08-10 19:35
#2

Det kan vara jobbigt för dina föräldrar ifall de inte har den erfarenheten och intresset som de andra föräldrarna har. Oavsett hur mycket du klarar att ta hand om hästen själv så kommer det ändå att kräva en del av dem. Att skjutsa någon varje dag till exempel är ett krävande jobb, ta inte det för givet bara för att de är dina föräldrar! Du kanske kan fråga typ "Jag vet att jag inte får hyra en ponny, men det skulle kännas bra om ni kunde förklara varför, så att jag vet?" För det tycker jag att de ska göra. Det blir lättare för dig att acceptera situationen om du vet varför också.

Om du kan få reda på varför så kanske det är lättare att se också om det finns något att göra för att ändra deras beslut. Men annars så måste du respektera det. Har du aldrig haft egen häst/foderhäst/hyrt häst innan så behöver du verkligen dina föräldrars stöd när du gör det.

Du behöver inte ge upp. Leta vidare efter andra saker. Kanske kan du göra något annat för att tillfredsställa ditt hästintresse just nu och hyra en ponny i framtiden istället. Tips är att bli skötare (antingen privat eller på ridskola, det är två helt olika saker), rida på ridskola (kanske till och med börja tävla med deras hästar om du tycker sånt är roligt) och delta i deras aktiviteter (t.ex. dag-ridläger), hjälpa till med de ponnyer som dina kompisar ska hyra, bli medryttare åt någon eller bara se om nån behöver hjälp med något annat i ett i närheten. Leta i första hand efter stall på cykelavstånd så att du visar att du kan sköta ditt intresse utan att det kräver för mycket av dina föräldrar. Kanske har de bara lite mycket just nu :)

Linnhellman
2016-08-10 21:59
#3

Jennah Där jag rider där är det liksom inte typ man åker dit rider och sen hem. Jag jobbar i stallet 3dagar i veckan då fodrar jag tar ut och in hästar och mockar. Sen rider jag bara 1 gång i veckan men asså om jag ska börja rida fler dagar i veckan så måste mina föreldrar fortfarande skjutsa mig. :)

sosom11
2016-08-10 22:34
#4

Tänk på att om man har en häst måste föräldrarna skjusa dig 1-2 dagar  varje dag hela året och sen hämta. Du kan aldrig åka bort en helg eller åka utomlands med familjen. Det tar minst 2 h i stallet varje dag. Kostnader för vetrinärer, utrustning och skoning är något man måste räkna med - och inte alls är billigt. Hela familjen måste alltså vara otroligt flexibla 365 dagar i flera år framöver.

Nu skrev jag bara hur dina föräldrar antagligen tänker och att det är därför dom säger nej. Finns det inte möjlighet att leta upp ett stall dit du kan cykla eller åka buss till själv? Om det inte heller finns kan du leta efter halvfodervärd eller medryttare. Alltså något så man först kommer in i det i ett år. Sen kanske du kan diskutera med din familj igen om det när du har bevisat hur mycket ansvar du tagit. Dessutom lär du dig massa mer och känner dig tryggare.

EW

[Jennah]
2016-08-11 06:19
#5

(Fast jag har egen häst och är inte alls där minst 2 h varje dag. Resa bort går också bra, kräver lite planering bara precis som med andra husdjur. Och veterinär, utrustning m.m. är inte alls säkert man behöver stå för när man hyr häst)

Caf_Roy
2016-08-11 09:10
#6

Hitta på ett sätt att ta dig till och från stallet själv. Kanske kan du åka buss, cykla eller samåka med någon annan i stallet, eller en kombination? Om dina föräldrars största invändning är att de skulle vara tvungna att köra dig kan det hjälpa att bevisa för dom att du kan ta dig till och från stallet på egen hand.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Linnhellman
2016-08-21 17:34
#7

tack för alla tips! 😃

Caf_Roy
2016-08-21 22:44
#8

Berätta gärna hur det går sen, om något av tipsen hjälper!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Urhasten
2016-08-22 19:56
#9

Tycker som dem andra att man måste respektera olika människors olika intressen. Jag hade väldigt svårflirtade föräldrar, men dem ordnade så jag kunde gå på ridskola. Allt i privatstall och dylikt skötte jag på egen hand och det var slitsamt, om än värt mödan enligt mig. 

Idag äger jag två egna hästar och det behöver inte alls vara en omöjlighet att varken åka bort eller bli ruinerad. Det ÄR dyrt med häst, men som sagt går det att välja livsstil ändå. Det finns flera sätt att hålla häst, än det traditionella så att säga. 

Idag ångrar jag att jag tjatade så mycket på mina föräldrar och jag är oförklarligt nog tacksam att dem alltid stod fast vid sitt mycket stränga "Nej" utan varför-förklaringen. Jag förstår idag varför. Dem delade helt enkelt inte mitt intresse.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: