Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1209 ggr
Supercoolninja
2016-08-09 12:41

Bomlös sadel och boots

Kan alla hästar ha en bomlös sadel? Är Acavallo boots bra? :)

Annons:
[RC1393]
2016-08-09 13:51
#1

Ja, men passformsmässigt nej. En bomlös ska passas in som en vanlig sadel. Man kan också ha detta i åtanke när man väljer mellan bomlös eller med bom, även om studien inte är fullständig.

sosom11
2016-08-10 22:17
#2

Nej, alla hästar ska inte ha en bomlössadel. Dom hästar med väldigt lite ryggmuskler och dom hästar som har ont i ryggen ska inte ridas med bomlöst då trycket bara ligger där man själv sitter. Men en normalmusklad häst som inte har ont i ryggen tycker jag inte ska ha bom i sadeln (beroende på sadel och hur man ska rida såklart). Men om man bara ska skutta runt i skogen så är det att föredra - enligt mig.

EW

viktoria91
2016-08-11 15:52
#3

Passar sadlen kan alla ha. Olika märken är olika bra som med alla saker. Har en Sensation Ride som är kollad med impession paddla och värmekamera. Det resultatet var ett av dem bästa tryckutjämnande utförare hade sett!

CelsiusT
2016-08-13 14:13
#4

Enligt mig ska ingen häst ridas med bomlös sadel. Då är det bättre för hästen att ridas barbacka. Bommen är inte elak mot hästen, den finns där för att hjälpa hästen. Men ännu bättre är det för hästen med en bladsadel.

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
2016-08-13 14:51
#5

Tillägg till mitt. Resultatet ar bättre än majoriteten av bomsadlar. Min 20 år gamla ponny har aldrig varit så välmusklad som när jag bytade till bomlösa. Dem flesta gissar att hon är runt 12 år pga hennes fina form. 😉

Upp till toppen
Annons: