Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 787 ggr
sosom11
8/8/16, 5:37 PM

Fodervärd utrustning

Hej, har tänkt att låna ut min häst på foder i ca 2 år. Jag har koll på avtalen och de men med utrusningen?

Har en sadel som jag köpt för 10.000 kr, sele för 7000, annan utrustning har gått på 5000 kronor. Hur vet jag att dom kommer tillbaka i ett liknande skick som jag gav bort dom för? Om något går sönder ska då fodervärden köpa nytt? Eller ska inte utrustning medfölja?

Blir väldigt glad om någon har en blankett eller så som jag kan använda.

EW

Annons:
CaptainBunchie
8/8/16, 5:59 PM
#1

Vi skrev något extra-avtal om min dressyrsadel, att den skulle komma tillbaka "samma bruksskick" och om det var något med den skulle det ersättas.
Man får ju anta att vanligt "bruksslitage" kommer att ske under tiden de har dem, men enligt mig ska det annars ersättas.
Det är väl individuellt om hur man gör. Vi skickade med allt vi kunde då det dels annars behöver provas ut sadlar och grejer som blir krångligt för fodervärden och då kanske inte hästen kan ridas förrens den har sadel osv…
Har tyvärr inget blankett eller så, tror mamma (som hade hand om avtalen och som egentligen äger vår ponny) skrev det för hand bara med underskrifter.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Caf_Roy
8/8/16, 10:34 PM
#2

Ta kort på allt ni skickar med och skriv en lista. Till exempel täcken är ju förbrukningsvaror och antagligen slut efter några år, så där kanske man snarare ska specificera antal täcken, modell märke och skick och skriva att man vill ha tillbaka likvärdigt och inte samma med normalt slitage. Jag tycker att det är bra att skicka med utrustning, så vet man att hästen har grejer som passar och som den trivs med.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

sosom11
8/9/16, 3:04 PM
#3

Vad skönt att få svar! Men hur ska man göra om min sadel får färg på sig eller repor? Ska man lägga till det i det skriftliga avtalet?

EW

imsuchadiva
8/13/16, 11:48 AM
#4

#3 att en sadel ska få färg på sig låter konstigt men att en sadel kan få repor (och andra förslitningsskador) är helt normalt. under 2år händer det väldigt mycket med en sadel så om du är rädd att få tillbaka den i sämre skick (mer använd) sä tycker jag du ska behålla sadeln. Hästen kan tx bli skrämd, ryttaren ramlar av och hästen råkar repa sadeln. Ang avtal så skriver ni lätt själv på ett papper vilka saker som följer med, vilket skick de är i osv och bestämmer gemensam vad som ska ersättas. Men saker slits fort när man har häst och tycker jag verkligen att du ska komma ihåg när du skickar med saker.

Upp till toppen
Annons: