Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1653 ggr
Najan13
8/8/16, 2:22 PM

Stövlar eller Jodhpurs?

Hejsan!

Jag ska börja rida nu igen efter många års paus och jag undrar vad för typ av skor jag ska skaffa mig. Är ridstövlar eller låga skor, vad jag förstår så kallas dom för jodhpurs, bäst? Jag ska bara rida 1 gång i veckan, än så länge…

Annons:
Thaeri
8/8/16, 2:33 PM
#1

För själva ridningen gillar jag stövlar mycket bättre, dels får man lite mer stöd och dels riskerar man inte att stiglädren trycker på insidan av benen på ett jobbigt sätt. Vsst, shortchaps hjälper en del mot det senare men man missar fortfande det där extra stödet.

Men på det stora hela är det en smaksak🙂

För stallarbete är jodhpurs bäst, med stållhätta.

Gronstedt
8/8/16, 2:35 PM
#2

Ridstövlar brukar inte fungera så bra att använda i stallet, de blir fort fula och de skyddar inte mot hovtramp, så ska du ha ridstövlar behöver du komplettera med ett par stadiga skor eller kängor, helst med stålhätta, att använda när du inte sitter på hästryggen. Jodhpur-skor med stålhätta funkar både i stall och till ridning, speciellt tillsammans med islandsridbyxor eller kompletterade med shortchaps.

Yehet121
8/8/16, 3:21 PM
#3

Jag ska också börja rida efter ett par års paus, och jag kommer köra på ridskor då jag när jag red med stövlar tyckte att att det kändes stelt och att jag inte kom åt ordentligt med skänklarna, vilket blev mycket bättre när jag bytte till ridskor. Men det är ju endast min upplevelse och det är inte alls säkert att det är likadant för dig.

Linn Is The New
8/8/16, 4:55 PM
#4

Det är väldigt olika från person till person! Själv föredrar jag ridskor med ett par shortchaps.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Najan13
8/8/16, 8:09 PM
#5

Tack så jättemycket för allas svar! Det låter som att det blir låga ridskor för mig 👍

Salish
8/14/16, 2:35 PM
#6

Hmm, jag föredrar antingen stövlar eller ridskor med chaps. Kan absolut inte rida i endast skor och strumpor för stiglädren verkligen skär in i benen och jag får inte lika mycket stöd. Inte så mysigt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: