Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1848 ggr
Urhasten
2016-07-28 16:41

Ingen plats för bett!

Bäääm där satt den! 😃

"När en häst har munnen stängd är munhålan full, det finns ingen naturlig plats för bettet. Utrymmet man ser vid lanerna när man tittar på en bild på ett hästskelett fylls i verkligheten upp av tunga och slemhinnor."

"Vi har fått för oss att det är lättare att stanna hästen med bett. Men det är egentligen helt ologiskt för den, det finns inget i hästens naturliga beteende som säger att den ska stanna när det gör ont inne i munnen."

http://www.hippson.se/artikelarkivet/utrustning/unghasten-maste-fa-chans-att-vanja.htm

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
[RC1393]
2016-07-28 19:03
#1

Såg den också!👍

zemlathebunny
2016-07-29 10:10
#2

Varför är det då lättare för mig att stanna med bett än utan?  Det finns inte en chans att jag skulle kunna rida utan. Hon är alldeles för pigg.

[RC1393]
2016-07-29 10:39
#3

#2 Läser man artikeln så står gäller det unghästar. Det är ologiskt för unghästar att direkt veta vad tryck i munnen betyder, medan de redan vet vad tryck på nosryggen betyder, därför är det mer logiskt att börja inridningen med att fortsätta med tryck på nosryggen istället för att abrupt byta till tryck i munnen, detta för att hästen ska få lära sig ha bett i munnen och dess inverkan i lugn och ro. 

Sen skulle jag spontant rekommendera att träna sitsens inverkan med den hästen, blir fort farlig för både dig och hästen om du ska dra i munnen för att stanna. Min häst börjar genast sakta in om jag säger så med sätet, men man får i princip dra omkull henne om man vill ha henne att stanna för handen.

zemlathebunny
2016-07-29 22:52
#4

Hon är ingen unghäst. Jag kan inte träna på sitsens inverkan för då måste jag träna på ridbanan då hon är för pigg utanför, men på ridbanan vill hon inte ens trava. Eller hon kan inte trava mer än en lång eller kortsida då hon är för stel för att trava i hörnen. eller så gillar hon de bara inte. #3

mikatherider
2016-07-29 23:19
#5

Tycker det låter mer som att du redan bestämt dig för det än att du är öppen för input #4 👍 Bra artikel däremot!

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Tiktak697
2016-07-30 10:12
#6

Jag har då olika hästar en het hopp häst och en skarp dressyr häst och ett par stuckna till och några på tillridning alla går bra att ha betlöst. Lär du dig att rids med små signaler och kroppen så är inte de något problem det handlar om träning

Mvh Tiktak

Annons:
Lilja16
2016-07-30 15:17
#7

#4 Men om det nu uppenbarligen går att lära en häst att tryck i munnen betyder stanna/svänga, varför skulle man då inte kunna lära samma sak med tryck på nosryggen istället? Det är lika lätt att lära hästen att ridas utan bett som med bett. Såklart måste man ju träna hästen i båda fallen. Sen att man VILL rida med bett, det är en annan sak. Men säg aldrig att det inte går utan, för det gör det.

Urhasten
2016-07-30 16:10
#8

#7 Kunde inte sagt det bättre själv!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

zemlathebunny
2016-07-30 22:14
#9

Ja jag väljer att ha bett för jag väljer att rida och ha kul med hästen istället för att spendera all min tid på att lära henne att gå bettlöst. Jag tror inte heller det skulle gå så bra för det finns inget ställe typ där hon är lugn så det går inte.

Urhasten
2016-07-30 23:39
#10

#9 Jag skulle säga att inskolningen av bett och bettlöst är precis lika långvarig. Acceptans av ett huvudlag är prioritering nummer ett för att fortsatt utbildning ska fungera. Annars bör man backa några steg för att vänta in och öva mer för att inlärningen i senare moment ska ske med högsta tänkbara säkerhet. 

Sedan handlar det om kommunikation. Du kommer i min mening inte bli hästens vän (/samarbetsparter/arbetskamrat/eller vad du nu strävar efter för relation) genom att ta genvägar. Med det sagt så menar jag kort och gott att för att fortsätta utbildningen av rid/körhäst (eller whatever you do) så handlar allt om att vara tydlig och ge schysta möjligheter för hästen att kunna lära sig utan rädsla, stress eller prestationsångest. Här spelar vilket typ av huvudlag ingen roll, faktiskt. Du ska kunna använda vilken utrustning som helst i princip, utan att det har effekt på hur bra eller mindre bra ni kommunicerar med varandra. 

Jag tycker du beskriver "problem", eller hur jag ska kalla det, som brister i er relation. Jag tycker också det låter som att hästen inte är 100% säker. Och nu menar jag inte att du ska ta ut en NH-tränare för att bygga er relation, utan jag menar att ni helt enkelt inte samarbetar eller samspelar med varandra om hon knappt rör sig ur fläcken på ridbanan och blir het utanför. Då krävs det att du slutar fokuserar på vilket huvudlag du har och istället fokuserar på hur ni kan samarbeta. Där krävs det att du vågar förändra din inställning på hur hon är just nu eftersom du förmodligen vill se en utveckling och förändring i era gemensamma år ihop - både för att må bra och för att du vill utveckla en hållbar ridhäst.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Urhasten
2016-07-30 23:42
#11

Tillägger: "Slutar fokusera på vilket huvudlag du har" menar jag först och främst om det är som jag tycks ana, att hästen är väl inskolad på bett. Då är ni redo att gå vidare, annars är det där ni börjar.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

catosi
2016-07-31 01:00
#12

Jag tycker de e sjukt att de som rider bettlöst dömer ut de som rider med bett.  Hästar har blivit ridna med bett hur länge som helst, flera hundra år. På den långa tiden har de inte varit några problem med att ha bett….men nu är de plötsligt en döds dom för hästen. Jag tycker man ska få rida med bett om man vill och de som inte vill rida med bett får göra de.  Men jag tycker verkligen inte att man ska komma till ett offentligt chatt rum och klaga på ägarna som rider med/utan bett.

Urhasten
2016-07-31 09:43
#13

#12 Vart får du till det att "de som rider bettlöst dömer ut de som rider med bett"? Det står i artikeln att unghästar bör skolas in med bett precis som dem lär sig acceptera allt annat inom utbildningen? 

Otroligt många hästar är tjafsiga i munnen, hänger ute tungan, lägger över tungan, viker tungan, gapar, tuggar på bettet och har sig - utan att någon reagerar. Eller vissa tycker till och med att det är bra att hästarna tuggar för då är de "koncentrerade" eller att dem helt enkelt försöker protestera. Där kommer tunghållare, nosgrimma eller annan utrustning istället för att inse sin brist i inskolningen av oavsett huvudlag.

Själv hålls jag bettlöst eftersom jag anser att det är det bästa för mig och mina hästvänner, men klandrar ingen för att använda vilket huvudlag dem anser är bäst för sin hästvän bara allt sker på ett korrekt vis.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
[RC1393]
2016-07-31 11:15
#14

#12 Frågan här var väl snarare att försöka hjälpa en person med ett problem. En häst som man inte kan hålla utan bett låter inte som en säker häst i mina öron och det låter dessutom som om det kan bli rätt så rejäla skador på hästen i långa loppet om all broms sitter i munnen. Jag rider inte min ponny bettlöst särskilt ofta eftersom hon måste tävlas på bett och jag inte upplever några av de problem som Urhasten beskriver. Bettet finns bara i munnen på min häst men hade lika gärna kunnat ligga på en hylla i sadelkammaren, så välriden är min sjuåring. Lyckas jag med den bedriften så tror jag nog vem som helst kan, med vilken häst som helst!

zemlathebunny
2016-07-31 11:28
#15

I mina öron låter det som en het travhäst som har sprungit fort hela sitt liv och är född till att vara het. Men hästar är aldrig helt säkra, hästen jag rider kan ibland dra till med några bockningar eller lägga sig ner i traven och ta i med hela kroppen. Det är en sak jag inte gillar med det här med att man ska lita på sin häst och hästen ska lita på dig. Då rider många utan ridväst och utan hjälm och utan bett, sen om någon frågar varför dom inte har hjälm så säger dom " nej jag litar på min häst, han skulle aldrig göra nåt" Jag kan köpa att du säger att hästen aldrig skulle göra nåt för att vara dum, men hästar har fortfarande sin instinkt att springa ifrån de som dom anser för faror och då när man väl sitter där på en livrädd häst som bara vill få av dig från ryggen är man nog glad om man har bett, hjälm och väst.

[RC1393]
2016-07-31 11:44
#16

#15 Har själv haft en travhäst (som sprungit in 300.000 kr så springa fort kunde hon) men hon var senare utbildad som ridhäst så att hon inte behövde bromsas med bettet. Var säger någon i tråden att de inte har åtminstone hjälm? 

Är det den inställning du har så får du givetvis ha den, men det låter inte som en sund en.

Urhasten
2016-07-31 15:32
#17

#15 Jag har varit med om en körolycka, häst och vagn. Den hästen hade betsel, så det ögonblick hästen verkligen blir liv-rädd och verkligen skenar - den dagen kan du glömma allt vad kontroll och eftertanke betyder för det finns ingen kontakt överhuvudtaget med den häst som skenar. Eller som du uttrycker "livrädd". Men däremot kan du alltid förebygga och undvika skador genom att samarbeta och kommunicera med hästen och vilken utrustning du väljer där ska inte ha någon större roll. Ungefär som #14 beskriver ang. sin användning av bett - kommunikationen ligger i relationen och samspelet.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

RebeccaG
2016-07-31 23:45
#18

#15 Du har inte funderat på att bygga upp ett samspel och förtroende med din häst istället för att klämma in ett tortyrredskap i stackarens mun? 
(För det är precis vad bett är och varför dom fungerar - för att dom framkallar smärta)
Så istället för att bli rädd för minsta lilla så litar din häst på att du aldrig skulle utsätta den för något hemskt eller om den blir rädd så litar den på att du kommer beskydda den mot det hemska(även om det bara är en plastpåse). 

Många heta hästar går bra mycket bättre utan bett, så jag köper inte att man måste ha bett bara för att hästen är "het" eller tittig.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

zemlathebunny
2016-08-01 11:30
#19

Det är inget tortyrredskap. Den lilla smärtan dom känner i munnen är inget mot vad dom känner när nån bryter nosbenet av dom med ett hackamore. Hon skulle bli minst lika rädd om hon var bettlös. Hon vet att jag inte skulle utsätta henne för mer än att gå i en vattenpöl typ. Som vilka hästar då? Nämn 10 heta hästar som går bra bettlöst. Och nämn inte upp nån fet ponny som du tycker är lite pigg för jag tror inte det är nåt att jämföra. Hästarna som jag och min kompis rider är avlade i jag vet inte hur många år för just att springa snabbt. Det är de dom lever för, dom älskar de! #17 så du bara tar förgivet att inte jag har suttit på en skenande häst eller? Varenda gång vi är ute på ett spår där dom brukar/brukade få snabbjobba med vagn så blir dom så taggade och heta så jag kan inte få stopp på min häst förrän hon får stopp på hennes häst, och de är knappt hon får stopp på henne. Tro mig vi har testat rida bettlöst på dom. Det går åt skogen 9 av 10 gånger. Vi får slita armarna av oss för att få stopp på dom, och de är när vi rider på gården. Då vill jag int ens tänka på hur de skulle va på ett av spåren där dom är som hetast.

Urhasten
2016-08-01 12:35
#20

#19 Återigen säger jag inte att bettlöst är din lösning på problemet - det är att ni inte överhuvudtaget verkar kommunicera med varandra, häst och människa. Att hästen inte kan stopp signalerar ett stort varningstecken för mig. Har ni god kommunikation och tydlighet i vad er relation handlar om, samt de uppgifter ni delar ut, ska det inte krävas mer än en signal på något sätt som beskriver vad hästen och du ska göra.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Gronstedt
2016-08-01 12:40
#21

#18: Länka gärna till de undersökningar som ger stöd för att bett är "tortyrredskap", att de orsakar mer smärta/obehag än bettlösa alternativ eller ens att de med automatik orsakar smärta.

#19: Det har varit upp här många gånger förut, och du verkar missa hela poängen med resonemanget om kommunikation. Om du var intresserad av en relation där du och din häst samarbetade skulle du kunna bygga upp en sådan praktiskt taget utan någon utrustning alls, men du väljer att inte göra det, eftersom du föredrar att ha en okontrollerad häst som tokspringer.  Fine, kör på det, men det är ett aktivt val du gör, inte något som är ett "måste" för att hästen "är sådan". Det handlar om vilken relation man vill ha, inte om vilket huvudlag eller bett man väljer att använda.

[RC1393]
2016-08-01 12:51
#22

#19 10 st i en bild 

Froment och hennes häst

Per Waaler

Isabell Werth

Gerco Schröder

Som sagt, min Tindra (travhäst) och min Sparven. Vet även att minst två av de stormheta tävlingsponnyerna i lokala klubben rids bettlöst emellanåt (både på bana och ute), men vet inte om jag får peka ut dem här så låter bli att göra det. Nu är jag uppe i 18, still not convinced? 

Kan för övrigt inte annat än hålla med #20 och #21

zemlathebunny
2016-08-01 15:41
#23

Jag skulle säga att vi har kommunikation jag och hästen jag rider. Fast att hon är het går inte att ta ifrån henne, tro mig jag har försökt flera gånger olika metoder för att få henne lugnare men det funkar inte. Hon vill med hela sitt hästhjärta springa snabbt. Dessutom när vi rider två stycken (två stycken travhästar) tillsammans så kommer ju tävlingsinstinkten tillbaka. Men jag har faktiskt dagar när jag skiter i att fara ut och rida och leder henne till ridbanan och går runt med henne där i grimma och grimskaft. Jag brukar då även springa med henne och träna på att hon inte bara ska rusa förbi mig och dra iväg utan trava i min takt. Sen brukar jag sitta upp och skritta och trava (så långt som de går att trava med na). Jag försöker även att träna tricks med henne då. Så vi är inte bara ute i skogen med bett och travar snabbt.

RebeccaG
2016-08-05 02:04
#24

#23 Hade du haft god kommunikation med din häst hade hon inte stuckit. Dålig uppfostran, 0 respekt och 0 samspel leder till ett sådant resultat, tyvärr. 

Jag har ridit in gott om hingstar och tränat/tävlat fullblod och andra heta hästar och det jag kan dra i slutsats är att ett byte till bettlöst får INTE hästen att prestera sämre, så om hästen inte presterar sämre så varför utsätta den för smärta?

Till er som påpekar att hästen inte får ont i munnen när man rycker och sliter i en metalled, here you go(notera och lär litegrann, please): https://www.youtube.com/watch?v=PMfcc0hzGMU&feature=share

Att nämna 10 heta hästar som rids bettlöst kommer inte säga dig ett skit, delvis för att du antagligen inte känner till hästarna och för att du verkar vara trångsynt inställd på att det är ditt sätt eller inget sätt, vilket är mycket sorgligt, inte bara för dig utan även för hästen. 

Kan för övrigt också påpeka att om du ska kunna komma i närheten av att knäcka hästens nosrygg med ett hackamore måste det vara grovt felplacerat och du måste vara brutalt stark. Sedan rider jag extremt sällan i hackamore, det skarpaste jag rider i är en repgrimma.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Urhasten
2016-08-05 07:08
#25

#24 Bra kommentar!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gronstedt
2016-08-05 08:32
#26

#24: Att ett dåligt passande och fel använt bett kan orsaka smärta är det väl ingen som förnekar, men jag har fortfarande inte sett några undersökningar som visar att ett väl utprovat och använt bett med automatik orsakar smärta. Inte heller har jag sett några undersökningar som visar att de många olika bettlösa alternativen är fria från risken att orsaka smärta, eller att de orsakar mindre smärta än ett väl utprovat och korrekt använt bett.

Jag menar nu faktiska vetenskapliga studier, inte YT-filmer och tyckanden. Vet du var man kan hitta vetenskapligt underbyggda data, vill jag väldigt gärna ta del av dem.

RebeccaG
2016-08-05 20:50
#27

#26 Här har du en studie av SLU, bläddra ner till sidan 8 och läs själv. 
http://stud.epsilon.slu.se/4906/7/persson_l_121004.pdf
Och för att jag är förberedd, här har du fler: 
http://www.bitlessbridle.com/BitsVsBitlessChart.pdf
http://www.thehorse.com/articles/24127/bitless-bridles-touted-as-safer-alternative-for-horses-in-new-study
http://www.naturalhorseworld.com/Downloads/ToBitorNottoBit.pdf
http://www.naturalhorseworld.com/Downloads/ToBitorNot%20toBitDrAmandaWS.pdf
http://www.thinklikeahorse.org/images2/Bitless%20Research.pdf
http://theveterinarian.com.au/?p=883
http://www.bitlessbridle.com/ApologyToTheHorse.pdf
http://www.bitlessbridle.com/on_the_bit.pdf
Sedan ligger det en bra artikel i #0 med 😉

"I en studie av Cook & Mills (2009) kom de fram till att hästarna i deras studie var mer villiga och alerta för arbete när de reds på ett bettlöst träns jämfört med ett traditionellt bett."

Nu kan väll du visa mig ett par studier där det står att bett är bra för hästen, att det finns gott om plats för bett i hästens mun, att hästarna gillar bett och hur ofta hästar som rids bettlöst får relaterade skador/brutna nosryggar av bettlösa alternativ?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Annons:
zemlathebunny
2016-08-06 13:28
#28

För det första #24 så sticker hon inte med mig utan travar på en gnutta för snabbt när vi travar på vägar där dom är heta. Jag rider faktiskt bettlöst när jag bara ska skritta men det går inte i traven. Tränar man dressyr med en travhäst på en ridbana kanske den inte är så het men tränar man en travhäst som travhästen vill bli tränad så kommer den vara jävligt het. Samma sak med ett fullblod. Sen har de också betydelse vad hästen har gjort tidigare i sitt liv. Rider man en travhäst som aldrig gått framför vagn är den nog inte lika het men däremot en häst som gått på travet hela sitt liv har de som i hjärnan att dom ska springa. Har man börjat inridningen bettlöst så är det ju enklare än om en travhäst har gått hela sitt liv på bett och är jävligt het även med bett. Med ett hackamore skulle jag behöva dra väldigt mycket för att hon skulle stanna om jag var på den vägen hon är som hetast. #27 Men lilla gumman du har ju missförstått allt. Vi vill ju inte att dom ska va mer alerta och villiga för arbete för de är dom redan. Det är ju därför dom är så heta för att dom vill arbeta och springa.

RebeccaG
2016-08-06 14:35
#29

#28 Börja med att skippa bullshiten du håller på med och nedtryckningarna är du snäll. Av dig att dömma är jag  äldre än dig och tollererar inget skitsnack eller någon form av nedtryckning.
Så bara lägg ner nu, 'Lilla gumman'. 

Och att du inte kan träna en häst är inte riktigt mitt fel, så skäll inte på mig för att du inte kan få din travare att bli mer arbetsvillig i varken bett eller bettlöst.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

zemlathebunny
2016-08-06 15:11
#30

Men du förstår ju FORTFARANDE inte. Hon är FÖR arbetsvillig. Vi funkar bra ihop och hon behöver oftast bettet för stöd dessutom så lägg dig inte i hur jag tränar min häst tack! Jag har inget emot att rida bettlöst. Jag gör det ibland när jag bara ska skritta men jag kan inte styra över hennes starka vilja att få springa. Gör jag det så skulle jag göra henne mer illa än om jag red med ett för starkt bett.

[Melbun]
2016-08-06 15:19
#31

#30 Då behöver du nog lägga upp träningen annorlunda om hon är för stark för dig. Eller ja med "hennes starka vilja att få springa" kan du ju faktiskt med rätt träning omvandla till en bra grund för det arbete du är ute efter. Det är väl klart att hon springer fort när det är vad som förväntats av henne? Du får ju programmera om hästen helt och hållet då. Känns som att du låser in dig lite för mkt på rasen du sitter på. Hästen blir vad du gör den till, den råkar bara ha bättre förutsättningar än andra inom "sin" gren.

zemlathebunny
2016-08-07 00:09
#32

Men jag vill inte göra så mycket ändringar. Jag nöjer mig med att rida ut på henne och det gör inte jättemycket att hon är het. Skulle jag rida själv på henne utan att min kompis är med så skulle hon inte vara lika het. Då skulle jag säkert kunna vara bettlös även i trav men inte när 2 travhästar travar på ett spår som dom har körts på hela deras travkarriär. En av dom tävlar fortfarande så hon är väldigt het och då tar tävlingsinstinkten över. Men vi skyddar oss iallafall med hjälm och väst, jag ser ALLTFÖR många som rider utan väst nuförtiden.

RebeccaG
2016-08-07 01:56
#33

#32 En god vän till mig ramlade av och bröt nacken för att hon hade väst. Bara för att man har det gör det en inte till en bättre ryttare. Precis som att bara för att man har hjälm kan man inte göra vad som helst och säga att man är säker för 'jag har ju min hjälm, så jag är säker!' Det handlar om mer än vad man har för säkerhetsutrustining. 
Jag förstår inte varför du fortsätter att motsätta dig eller ber om tips när du ändå är helt inställd på att det inte går att göra något. Det e klart det inte går att göra något åt problemet med en sådan attityd. 
Det finns gott om travhästar som tränas som vanliga ridhästar och travare som effektivt skolas om att gå som fälttävlanshästar, så att det inte går att ta 'tävlingsinstinkten' ur en travare är befängt och bygger på dålig träning och bristande utbildning från ryttarens sida. Med rätt träning behöver du inte ens ett huvudlag för att ha fullständig kontakt med hästen, så att du 'måste' ha ett bett för att få stopp talar tydligt om vart prioriteringarna på din travare inte varit.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

zemlathebunny
2016-08-07 09:22
#34

Men man blir ju inte heller en bättre ryttare för att man rider bettlöst. Jag har inte bett om tips i den här tråden. Jag har inte sagt att det är ett problem att hon är så het. Men det är som sagt bara vissa vägar hon är så på för att hon är van att trava snabbt med vagn där. Jag är inte emot att rida bettlöst, jag tycker det är bra att göra det om man känner att man kan på den hästen.

Annons:
zemlathebunny
2016-08-07 12:46
#35

Och jag gillar inte att alla sitter och säger att jag inte har nog kunskap, jag lär mig! Det gör ni också. Men det är mitt val att rida med bett när jag rider ut och vet att det blir mycket trav. Jag tänker inte ändra det pågrund av vad nån säger på internet.

Urhasten
2016-08-07 13:46
#36

Bettlöst är INTE din problemlösning. Ingen här säger att bettlöst ÄR det som löser dina problem - alla påpekar dock att du bör snarast se över din syn på hästen.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

RebeccaG
2016-08-07 15:52
#37

#34 Jag har inte påstått att man är bättre för att man rider bettlöst. 

Jag påpekar att du behöver se över hur du hanterar hästen från marken, hur ni tränar och hur du ser hästen i sin helhel, som #36 skriver

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Gronstedt
2016-08-08 10:29
#38

#27: Du bör nog fundera över dina förberedelser och kanske läsa vad du hänvisar till? 

**http://stud.epsilon.slu.se/4906/7/persson_l_121004.pdf **är en pilotstudie, enligt författaren avsedd att ”utreda om det var möjligt att få till en väl fungerade modell som kan användas att testa ny utrustning innan den blir godkänd att användas vid travtävlingar”. Den relaterar att vissa studier har funnit att dåligt passande och felaktigt använda bett kan medföra obehag/smärta. Man hänvisar till en studie som beskriver hur hästar reagerat på bett respektive bettlöst, men man talar inte om huruvida det finns grund att anta att skillnaderna beror på smärta eller på ovana vid de olika metoderna.

Den information som ges om bettlösa alternativ är att de är ”enligt tillverkaren gjort för att vara ``smärtfri´´.” Tillverkaren är knappast att betrakta som vetenskapligt ojävig sakkunnig.

Den slutsats som nämns är ”Av dessa resultat togs slutsatsen att det behövs fler studier inom det här området men att ett bettlöst träns kan vara fördelaktigt att använda jämfört med ett träns med bett.

I sammanhanget är det intressant att notera skrivningen: ”Av sex ifyllda protokoll var det endast en av dessa där det framkom att hästen hade det bättre med ett bettless bridle huvudlag jämfört med ett traditionellt huvudlag (figur 6).” Frågan var ”Tycker du att hästen mådde/ hade det bättre ur djurskyddsaspekt jämfört med redan befintlig utrustning? (fördelar tryck bättre, ger friare rörelser, skonsammare tryck för hästen)”. Fem av kuskarna svarade nej, en svarade ja. Inte direkt ett rungade hurra för det bettlösa alternativet, eller hur?

Detta är alltså inte en studie som har något definitivt att tillföra rörande bett, och den är inte heller avsedd att ha det. Som författaren själv skriver är det INTE en studie ”som ska visa utrustningens funktion eller fördelar”. Som argument för att bett skulle vara ”tortyrredskap” är den alltså värdelös.

**http://www.thehorse.com/articles/24127/bitless-bridles-touted-as-safer-alternative-for-horses-in-new-study **är en tidningsartikel om en studie, inte någon studie. Studien ifråga anges vara utförd av bland annat patentinnehavaren för det provade bettlösa alternativet.

Ingen av länkarna till http://www.naturalhorseworld.com/ leder till några studier, utan till artiklar med individers tolkningar av subjektivt hopsamlade data från bland annat källor som Wikipedia. Som så mycket i frågan är det tankeväckande men inte fakta eller vetenskapliga data.

Även http://theveterinarian.com.au/?p=883 är en artikel, inte en studie.

Det vetenskapliga värdet av tillverkares marknadsföringsmaterial behöver knappast nämnas.

Alltså fortfarande bara tankeväckande argument, inga vetenskapliga data som ger minsta stöd för att alla bettalternativ alltid är tortyrinstrument och inga bettlösa alternativ kan orsaka obehag, smärta eller skada.

"Nu kan väll du visa mig ett par studier där det står att bett är bra för hästen, att det finns gott om plats för bett i hästens mun, att hästarna gillar bett och hur ofta hästar som rids bettlöst får relaterade skador/brutna nosryggar av bettlösa alternativ?" Varför skulle jag leta efter sådana studier, när jag inte söker argument för bettanvändning? 

Tusentals år av praktisk erfarenhet visar att hästar fungerar, mår bra och är glada och samarbetsvilliga med vissa varianter av bettförsedda huvudlag. Det är data som inte försvinner till följd av Wikipedia-artiklar, sentimentala skräckbildssamlingar eller huvudlagstillverkares reklam. Det behövs vetenskapliga data för sådant.

sosom11
2016-08-08 17:09
#39

Bettlöst eller ej är självklart individuellt, men samtidigt är det många hästar som trivs med bettlöst som man inte trodde. Men måste testa allt helt enkelt. Vissa hästar trivs med bett och andra inte. Men om man själv är trångsynt ock inte vill tro på något annat får man ju skylla sig själv. Då är det bara plågsamt för hästen.

EW

Gronstedt
2016-08-09 14:08
#40

I den här artikeln hänvisas till några studier som verkar kunna vara intressanta i sammanhanget: http://www.hippson.se/artikelarkivet/utrustning/kopia-av-forskningskollen-hastar-far-munproblem.htm

Dock hittar jag bara abstracts för dem - är det någon som vet mer om själva studierna?

Flera av studierna verkar i alla fall tyda på att även foderstaten kan bidra till att ge sår i munnen. Kanske en samvariation med bettanvändning?

Gronstedt
2016-08-09 14:13
#41

#39: Självklart bör man prova något annat, om det man använder inte fungerar. Lika självklart bör man studera tillgängliga fakta innan man väljer alternativ och noga utvärdera de alternativ man prövar innan man spikar något som det allena saliggörande.

Annons:
Urhasten
2016-08-09 15:36
#42

Ska jag vara ärlig tycker jag att diskussionen spårar ur. Varför? Det är supertrevligt att folket vill diskutera ämnen som rör bettlöst och bett, hur vida det ena är bra eller mindre bra. Men i artikeln som jag länkade till från första början handlar om: 

Att noggrant skola in unghästen på ett sätt som gör inlärning och utbildningen så schysst och smidig som möjligt. 

Ingenting annat. Det står inte i artikeln att alla bör rata bettet för att det är ett tortyrredskap. Det står i artikeln att beteenden som inte hör till det normala inte ska vara acceptabelt - exempelvis utstickande tunga, vikta tungor, lägger tungan över bettet, biter fast i bettet, gapar, etc. Det är beteenden som stör inlärningen.

Det mest naturliga, enligt artikeln, är alltså att rida in en unghäst i kapson eller huvudlag som liknar det tryck och signaler som individen lärt sig redan via att bli ledd i ledrep och grimma. Under tiden får unghästen skolas in på bett, i sin takt och ro för att till sist vara helt i acceptans med det. För som även nämnt i artikeln, att en häst som "tjafsar" med bettet vid ridning inte är 100% koncentrerad på att vara mottaglig för lärdom och utbildningen, utan fortfarande har en grej med bettet som tar upp för mycket fokus. 

Det finns ofantligt många undersökningar, av amatörer och professionella vetenskapsutövare om HUR ett bett fungerar och HUR en hästkäft ser ut, inifrån och utifrån. Sedan om det är bra eller inte - det är en smaksak, antar jag själv, men svart på vitt vad bett är och dess funktioner inne i munnen finns - ta ett par minuters Googlesökning och du har flera träffar. Svårare än så är det inte. Fakta är fakta. Sedan hur du tar till dig informationen är upp till var och en. Någon tycker en snokrem hade suttit på sin plats, en annan föredrar att behandla orsaken från grunden genom att förändra sin inställning och kommunikation med hästen.

Sedan bryr jag mig inte mer än om hästarna när det kommer till vad jag själv tycker och tänker. För trångsynta människor går ändå inte att diskutera med, eller så kommer man till den punkt att man är överens om att man inte är överens. Artikeln är nyttig information - anser jag - och där har vi anledningen till varför jag postade länken. Inte för att försöka tvinga på någon att bettlöst är det bästa och ni som rider på bett torterar era hästar.

Själv kör jag, rider inte mina Minishetlands. Vi är helt bettlösa av den anledning att jag är den som helt enkelt inte ser användning av bett när säkerhet och trygghet kommer från kommunikation och inställningen till varandra. Relationen man har. Jag är säker på att mina hästvänner trivs lika bra på bettlöst som om jag gav dem tid att acceptera bett. Men vi är nöjda som det är och valet huvudlag hämmar ingen av oss på något sätt. Varken utbildningsmässigt eller ur säkerhetssynpunkt. Allting handlar om en bra grundläggande inskolning av all utrustning, med eller utan bett.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

tiger tok
2016-08-09 19:56
#43

#42 Mycket bra kommentar! 😊

zemlathebunny
2016-08-09 21:15
#44

Som sagt så har jag ridit bettlöst en period när hon var hur seg som helst. Men då det inte funkade längre eftersom hon blev för pigg, så har jag bett på henne nu för det mesta. Jag förstår inte vad ni menar på min syn på hästen? Vad tror ni jag har för syn på hästen?

Gronstedt
2016-08-10 09:39
#45

#44: I alla fall jag tror att du har den syn du själv gång på gång beskriver:

att det är rimligt att hästar blir så  "taggade och heta" att man "kan inte få stopp" på dem.

att det är rimligt att hellre låta hästen vara "för stel för att trava i hörnen" än att hjälpa den att vara lösgjord och balanserad.

att det är rimligt hellre välja "att rida och ha kul med hästen" istället för hjälpa den att vara lugn, balanserad, lösgjord och energisk.

att "arbeta" och "springa" är samma sak och att en häst "springer" för att den är "FÖR arbetsvillig".

Det är en annan syn på hästhantering än de flesta här har, därför får du mothugg ibland.

#43: "… Googlesökning och du har flera träffar. Svårare än så är det inte. Fakta är fakta." Påståenden är inte fakta. Artiklar är inte fakta. Reklam är inte fakta. Wikipedia-uppsatser är inte fakta.

Studier utförda enligt vetenskaplig metod påvisar fakta. Det är därför jag och många andra letar med ljus och lykta efter sådana - för att skaffa oss fakta.

Urhasten
2016-08-10 10:23
#46

#45 Information är alltid information, av olika form och skapelse, framtaget av amatörer som professionella. Info är info, är kanske mer korrekt uttryckt. 

Sedan om du vill ta till dig det, är eller inte är källkritisk, och så vidare, det är helt upp till dig. Om jag får ana är du källkritisk - ja, men ut och sök informationen som du är ute efter själv, istället för att sitta här och kräv av människor att göra arbetet åt dig. Alla är olika och olika information träffar olika personer olika. Så är det, du kan omöjligt kräva att alla ska tänka och sträva efter exakt samma mål som dig. Sedan om du anser det är bra eller inte, är upp till dig och får därför stå för din del. Jag klargör bara att det inte finns någonting som hindrar dig från att själv söka upp information som du vill ta till dig för att begripa vad olika utrustning har för påverkan, funktion och konstruktion.

Jag kan själv känna att jag är en extremt källkritisk person, men jag tror också starkare på sannolikhetsfaktorn än inget alls. Om 50 olika studier, undersökningar, wikipediasidor, vetenskapliga forskningar, youtube-filmer och Bukefoals-trådar stämmer överens - ja, då kan jag faktiskt börja övertygas om att informationen stämmer. Istället för att stå där principfast och inte ta till mig ett skvatt bara för att utövaren inte är erkänd doktor, det var i fel land eller skedde för 100 år sedan. Sedan anpassar jag dessutom ännu mer för att få individanpassad lösning mot mina hästvänner. Just sayin'…

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

zemlathebunny
2016-08-11 17:57
#47

Jag orkar inte diskutera längre men ni som säger att en häst inte kan bli så het att den sticker har aldrig ridit en travhäst, iallafall inte en bra travhäst. Hon kan trava i hörnen men hon gillar inte ridbanan alls så jag tvingar henne inte att vara där. Jag låter iallafall henne göra de hon tycker är kul.

[RC1393]
2016-08-11 19:06
#48

#47 Vem har sagt det? Vi har väl snarare varit helt överens om att det inte är bra att din häst sticker och att det är problemet. Spelar ingen roll om det är en häst menad att springa, en skenande travhäst/galopphäst inne på banan är inte önskvärt det heller.

Annons:
Urhasten
2016-08-11 20:28
#49

#47 Det var en travhäst som skenade in i trädet och bröt frambensfästet. Det jag nämnde i #15 alltså. Så, du får påstå och ana hur mycket du vill - men jag får inte göra det samma? Känns väldigt trist.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

imsuchadiva
2016-08-13 11:19
#50

#4 om din häst är så stel att den inte kan trava på en ridbana så tycker jag absolut att hästen måste träffa en massör och även kanske en veterinär. Att hästen vägrar trava på banan men är het ute kan betyda att hästen har ont någonstans! Kolla upp hästen och när du fått klartecken att den inte har ont så börja rid mjukgörande övningar! De går att göra det både på banan och i skogen/längs grusvägar.

Caf_Roy
2016-08-13 16:03
#51

#47 Jag tror att en stor del av problemet i den här diskussionen är att din definition av "arbetsvillig" skiljer sig från den definition de flesta andra här delar. Din definition av "arbetsvillig" är att hästen gärna och på eget initiativ utför det arbete den känner för. Det vi andra brukar mena med "arbetsvillig" är SAMarbetsvillig, det vill säga att hästen gärna anstränger sig för att göra det arbete du ber den om. Vi kan behöva bli tydligare på den punkten i den här diskussionen för att undvika missförstånd. Jag har också en häst som är väldigt arbetsvillig så vi har fått öva ganska mycket på att han ska arbeta MED mig och inte TROTS mig. Numera väntar han på kommando innan börjar och lyssnar på mig hela vägen, i gengäld ber jag honom ofta göra saker som han tycker är kul. Det känns som att han har roligare också, när vi gör det tillsammans. Så till trådens egentliga ämne: Jag tror absolut att det stämmer att hela munhålan är fylld med tunga och slemhinnor när hästen inte har något i munnen, precis som på oss. Däremot har hästen inga problem att få plats med ett bett också, precis som att vi kan gå och suga på en ganska stor karamell. Det kan dock ta ett tag för hästen att vänja sig vid det och att lära sig vad de nya hjälperna betyder. Min poäng är att bara för att det är ovant och lite obekvämt till en början, som när ett barn börjar bära armbandsklocka, betyder det inte att det är dåligt eller gör ont. Det gäller bara att, precis som artikelrubriken säger, ge en ovan häst tid att vänja sig. Oavsett vad internet säger kommer jag alltid att hålla fast vid att det huvudlag hästen trivs bäst på med aktuell ryttare är det som är snällast för hästen. Min mammas häst som jag rider trivs till exempel bäst på tredelat eller kandar när mamma rider och ett rakt gummipelham när jag rider. Vi har provat att rida på varandras bett och jag har också provat både tvådelat och hackamore men det gillade han inte. Jag provade pelhambettet på den andra hästen jag rider för att se om han också skulle älska det, men han kunde inte ens tugga sin godis så obekvämt var det tyckte han. Det han vill ha är ett tredelat gummibett när jag rider och tredelat metallbett när min syster rider. Kort sagt, det huvudlag som hästen trivs bäst på och som ger den mjukaste kontakten är det huvudlag som är snällast för för hästen, oavsett om det har ett skarpt/milt bett eller är bettlöst. Det spelar ingen roll hur "snällt" ett styrdon är om inte hästen gillar det.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: